Max Verstappen is intussen viervoudig wereldkampioen, en wordt daardoor gezien als een van de beste coureurs ooit in de koningsklasse van de autosport. Red Bull Racing is al bijna tien seizoenen het tweede thuis van Verstappen, maar voor zijn teamgenoten duren die periodes vaak korter. Dit komt omdat de wereldkampioen met regelmaat gehakt maakt van zijn teamgenoten. Mark Hughes, journalist van The Race, heeft de verklaring hiervoor.
Verstappen heeft in 2025 een nieuwe uitdager in de vorm van Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander zal een taaie kluif hebben aan de Nederlander als we kijken naar hoe het zijn voorgangers is vergaan. Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez waren allemaal geen partij voor de viervoudig wereldkampioen. Toch is het niet geheel onmogelijk om in de buurt te blijven van de Nederlander, zo maakten Carlos Sainz en Daniel Ricciardo het hem met vlagen flink moeilijk, zo zag ook Hughes. 'Het is zeker mogelijk om het tegen Verstappen op te nemen als teamgenoot. Sainz en Ricciardo lieten dat zien, maar Lawson gaat een flinke uitdaging tegemoet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De kern van Verstappen zijn ongelofelijke kwaliteiten is zijn capaciteit om de auto te voelen bij het ingaan van een langzame bocht', vervolgt de Brit in zijn column bij The Race. Ook zijn teambaas Christian Horner kaart dit aan als zijn grote kwaliteit. 'Als je kijkt waar hij het verschil maakt ten opzichte van zijn teamgenoten, dan is dat nooit echt in de hoge snelheidsbochten geweest. Pierre Gasly was daar bijvoorbeeld net zo snel als Max', aldus Horner. 'Het is in de remzone waar hij het verschil maakt. Hij wil een sterke voorkant, en hij zorgt dat het goed gaat met de achterkant.'
Hughes benadrukt dat dit invloed heeft gehad op de manier waarop Red Bull Racing de auto heeft ontwikkeld. 'Het is niet zo dat ze de auto compleet om Verstappen heen hebben gebouwd. Het is meer dat hij meer rondetijd weet te halen uit de manier waarop de auto gebouwd wordt', stelt de Brit. 'Hierdoor ontwikkelt het team de auto door op dezelfde route, maar dat loopt dan uiteindelijk spaak. Dat gebeurde in 2020 en nu ook weer in 2024.' Pierre Waché verklaart ook waar dit vandaan komt. 'Hij heeft een kwaliteit om instabiliteit te controleren. Dat is iets wat voor sommigen onmogelijk is', omschrijft de Red Bull-medewerker.
Verstappen kan overal mee overweg
Verstappen kan met verschillende soorten auto's overweg. Hughes verklaart hoe de Nederlander te werk gaat. 'De RB16 en RB20 waren twee compleet verschillende auto's. Als team zijnde probeerden ze om de problemen heen te werken. Het team kwam er alleen later achter door Verstappens ongelofelijke kwaliteiten. Dat heeft impact', aldus Hughes. 'Red Bull bleef downforce toevoegen tijdens het ontwikkelen van de auto, omdat Verstappen ermee overweg kon. Toch kwam er op een gegeven moment een punt waarop zelfs hij er niet meer mee om kon gaan. Pérez had dat punt al veel eerder bereikt. Dat zagen we in de voorgaande seizoenen ook al gebeuren in de onderlinge verschillen', concludeert Hughes.
'Verstappens kwaliteit om een afstelling te benutten bij het ingaan van een bocht terwijl de auto instabiel is, is wat zijn teamgenoten de das omdoet. Hij kan het meeste uit een auto halen die volgens de windtunnel het snelst is, maar dat zegt niets over de bestuurbaarheid van de auto. Dat gevoel van instabiliteit is moeilijk voor zijn teamgenoten. Het is heel moeilijk rijden als je constant het gevoel hebt dat je de auto kwijt gaat raken', zo sluit Hughes af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties