Er is momenteel geen reden om te bedenken dat de technische richtlijnen van de FIA daadwerkelijk invloed hebben gehad op Red Bull Racing. De opeenstapeling van fouten die de Oostenrijkse renstal maakte in Singapore waren vanaf het eerste moment al duidelijk. De compromissen die het team wilde sluiten na een moeilijke vrijdag waren simpel weg niet voldoende om de competitiviteit van de RB19 op het Marina Bay Street Circuit te verhogen. Daarmee deed Red Bull precies wat Mercedes in de jaren van zijn dominantie ook deed in Singapore.
De nieuwe technische richtlijnen van de FIA werden vanaf de Grand Prix van Singapore gehandhaafd. Tegelijkertijd was dat het weekend waarin Red Bull zijn snelheid en winstreeks verloor, waardoor mensen al snel wijzen naar de ingreep van de FIA. Na afloop van de Grand Prix was Christian Horner duidelijk over het effect van de technische richtlijnen. De teambaas van de Oostenrijkse renstal stelde dat de FIA-ingreep niets met het gebrek aan performance te maken had, maar dat het weekend gewoon een opeenstapeling van fouten was.
Volgens The Race ging het al vanaf het eerste moment mis, omdat Red Bull zich had verkeken op het nieuwe asfalt van het Marina Bay Street Circuit. 'Deze delen van het circuit boden veel meer grip dan de simulaties van Red Bull hadden verwacht.' Daarnaast bleken de hobbels een stuk erger te zijn dan de Oostenrijkse renstal had verwacht, waardoor de auto niet zo laag kon worden afgesteld. 'Dit was zo erg dat de auto waarschijnlijk de plank, die de minimale wettelijke rijhoogte voor elke Formule 1-auto bepaalt, zou hebben versleten.'
Hierdoor moest Red Bull gaan experimenten en compromissen sluiten, wat het team van Max Verstappen en Sergio Pérez eigenlijk niet heeft hoeven doen dit seizoen. De auto werkt namelijk in alle omstandigheden, maar Singapore bracht een unieke uitdaging. 'De RB19 is in wezen ontworpen om veel lager bij de grond te rijden dan in Singapore mogelijk was, en daardoor leverde de auto gewoon niet consistent de neerwaartse druk die normaal gesproken wordt geproduceerd. Dat was vooral te zien in de kwalificatie, toen de snelheid en grip op hun hoogtepunt waren.'
'Race pace RB19 niet zo indrukwekkend als normaal gesproken het geval is'
De compromissen die het team uiteindelijk sloot, waren niet voldoende om Verstappen en Pérez vertrouwen te geven in de auto voor de kwalificatie. Dit resulteerde in een elfde en dertiende tijd. 'De ophanging was te stijf en Red Bull was te agressief met zijn rijhoogte, waardoor de luchtstroom onder de auto werd verstoord.' Met de keuze die het team maakte, werd er vooral gekeken naar de race. Verstappen en Pérez konden redelijk wat posities goedmaken, maar de snelheid van de RB19 was 'nog steeds niet zo indrukwekkend als normaal gesproken het geval is.'
Red Bull heeft geen reden tot paniek
Volgens The Race zijn er dus voldoende redenen om te bedenken dat Red Bull alleen in Singapore even een minder weekend heeft. 'Dit komt doordat teams die strijden om het kampioenschap altijd proberen een auto te ontwerpen die functioneert op het breedste spectrum van circuits. Het is allemaal een compromis in engineering, en soms is het niet mogelijk om jezelf uit de problemen te ontwerpen.' Mercedes heeft ook meermaals moeite gehad in Singapore tijdens de dominante jaren van de Duitse renstal. Alleen als Red Bull in Japan en de Verenigde Staten weer de plank misslaat, is er reden om te denken dat de ingreep van FIA het team pijn heeft gedaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties