De verhalen rondom de introductie van een salarisplafond in de Formule 1 worden steeds frequenter. Ook door La Gazzetta dello Sport wordt nu weer gesuggereerd dat er een maximumbedrag komt aan de verdiensten van coureurs. Met de nieuwe informatie die vrijgegeven is, valt een zaak te maken in het voordeel van Red Bull Racing, het team dat momenteel Max Verstappen huisvest. Het voorgestelde format bedraagt namelijk een limiet voor het coureursduo. Dan is het dus heel prettig om een relatief jonge teamgenoot naast je te hebben, of een ervaren man die zijn eigen salaris vergoedt.
Na de introductie van het budgetplafond is de organisatie van de Formule 1 nog niet klaar. De kosten van de sport moeten verder gedrukt worden, en een toegankelijke manier hiervoor is door de salarissen van de coureurs te reguleren. Deze salarissen zijn voor sommige teams namelijk een enorme kostenpost, het salaris van zevenvoudig wereldkampioen wordt geschat op 45 miljoen euro, terwijl Verstappen daar ruim onder zit op de tweede plaats, met een geschatte jaarlijkse compensatie van 33 miljoen euro van zijn Oostenrijkse werkgever.
Knippen in de salarissen van de coureurs, hoewel niet enorm ondersteund door de coureurs en teams zelf, blijft dus voor in de nabije toekomst zeker een optie. Het format dat de Formule 1 aan wil houden voor deze maatregel is een salarisplafond op het totaalbedrag dat betaald wordt aan allebei de coureurs. Maximaal 30 miljoen dollar (circa 25 miljoen euro, red.) zou per team nog maar uitgegeven mogen worden aan het veiligstellen van twee coureurs én een reservecoureur. Hoe de teams dit willen verdelen over beide coureurs, mogen ze zelf weten. Bonussen en beeldrechten van coureurs zijn hier overigens volgens het Italiaanse medium niet bij inbegrepen.
Mercedes en Red Bull ver over deze grens heen
Van de huidige grid betekent deze maatregel eigenlijk alleen voor Red Bull Racing en Mercedes wat. Dit zijn immers de enige twee teams die ver over dit bedrag heen zitten. Zo worden de kosten van Hamilton en Valtteri Bottas geschat op 53 miljoen euro op jaarbasis. Dit komt dan ook vooral door het hoge kostenplaatje van Hamilton, die voor 45 van deze 53 staat. Maar ook Red Bull zou in de knoop komen met haar salarissen. Verstappen verdient alleen al 33 miljoen euro, over de maximaal toegestane 25 miljoen dus die de Formule 1 aan de teams wil stellen. Tel hierbij het salaris van Sergio Perez op (geschat op 2,5 miljoen, red.) en dan zit je op 35,5 miljoen aan kosten voor de coureurs.
Ook bij Alpine en McLaren liggen de geschatte kosten hoog, met name van de routiniers, maar boven de vijfentwintig komen deze teams niet uit. De ervaren Fernando Alonso vraagt per jaar 14,5 miljoen, maar met de relatief jonge Esteban Ocon ernaast (2,5 miljoen) vallen zij met 17 miljoen euro ruimschoots binnen de toegestane perken. Bij McLaren is Daniel Ricciardo de grootverdiener (13,5 miljoen euro, red.), maar met de redelijk lage geschatte compensatie van Lando Norris (1 miljoen euro, red.) blijft de Britse renstal ver onder dit maximum. De rest van de teams zitten allemaal onder de 14,5 miljoen euro die McLaren uitgeeft aan haar rijders.
Waarom Red Bull de ideale optie is
Red Bull is dus een van de twee teams die een salarisplafond zou voelen, maar toch blijft het team uit Milton Keynes in de toekomst een aantrekkelijke werkgever, mocht het salarisplafond er daadwerkelijk komen. De primaire reden hiervoor is het bedrijfsmodel dat Helmut Marko en Christian Horner aanhouden. Hoewel de heren met het aantrekken van Perez afweken van de gebruikelijke promotie van jongelingen van AlphaTauri naar Red Bull, is dit een methode die men graag toepast bij Red Bull.
Als je beseft dat een coureur van het kaliber Norris of Pierre Gasly tot op heden een geschat salaris van een miljoen euro toegeschreven krijgt, en zij inmiddels toch wel tot vaste klanten in de sport behoren, moet je dan nagaan wat de echte rookies krijgen. Bij Yuki Tsunoda blijft de teller bijvoorbeeld staan op een kwart miljoen. Mocht Red Bull haar scoutingnetwerk blijven gebruiken voor het aanvoeren van Red Bull-coureurs, dan heeft de eerste coureur bij Red Bull dus een relatief hoge kans op een fors salaris omdat er simpelweg minder naar de tegenpool binnen het team gaat. Dat maakt een plekje bij de Oostenrijkse renstal aantrekkelijk, hoewel in de relatief jonge huidige Formule 1 veel teams ver onder het voorgestelde getal zitten.
Ook een verlengde termijn van Perez zou geen roet in het eten gooien bij het team van Dietrich Mateschitz. Perez brengt namelijk veel sponsoren binnen voor Red Bull, die voor een significant deel van zijn salaris staan. Hoeveel de door Carlos Slim beheerde bedrijven precies bieden om de Mexicaan in de sport te houden, is niet duidelijk, maar de geschatte som die Red Bull op jaarbasis kwijt is voor de diensten van Perez ligt op 2,5 miljoen euro. Dat is voor een man met tien jaar ervaring in de sport heel er weinig geld. Zelfs met zijn nieuwe teamgenoot naast hem zou het voor Verstappen geen enorme domper zijn wanneer het plafond er komt.
INTERprotéccion (zichtbaar naast de helm) is een van de vele sponsors die Sergio Perez meebracht naar Red Bull Racing. Deze sponsors staan voor een aanzienlijk deel van het salaris van de Mexicaan. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Dé kans voor Russell?
Bij Mercedes zien we een ander patroon. De Duitse renstal komt jarenlang al uit met een ervaren rijdersduo, waarmee ze dus richting het dubbele van het voorgestelde plafond gaan. In een sport met deze maatregel lijkt er nauwelijks nog ruimte te zijn voor Hamilton, wiens inkomen op bijna anderhalf keer de waarde van de grens ligt. Aan de andere kant, bonussen zijn in deze grens uitgesloten. Dat salaris kan flink omlaag geschroefd worden, om de coureurs vervolgens toch nog mooie cadeautjes of bedragen toe te sturen wanneer er een overwinning of podiumplaats gepakt wordt. Of het aan het einde van de dag veel verschil gaat maken op de balans van de teams, blijft dus nog maar de vraag.
De introductie van het salarisplafond zou tevens dé kans zijn voor George Russell in de sport. Wanneer de wijziging doorgevoerd wordt, zal Mercedes ineens gebruik moeten maken van een ervaren, dure coureur en een jongere, goedkopere coureur om te zorgen dat ze niet over de maximaal toegestane hoeveelheid gaan. De Williams-jongeling, opgeleid bij Mercedes natuurlijk, is de primaire kandidaat om in de Mercedes te stappen wanneer een van de ervaren heren vertrekt. Gebeurt dit niet uit onenigheid met een van de twee coureurs of omdat een van de twee met pensioen gaat, dan zou dit een mooie stok achter de deur zijn voor het team uit Brackley om de jonge Brit eindelijk de kans te bieden op topniveau.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties