Red Bull Racing gelooft niet dat rivaliserende teams komend jaar het ontwerp van de RB18 zullen overnemen. De wagen van de Oostenrijkse renstal is dit jaar duidelijk één van de dominantste auto's op de grid. Met zestien overwinningen dit seizoen zal menig team de filosofie van de racewagen wel willen overnemen, maar dat zal volgens Paul Monaghan, de hoofdingenieur van Red Bull, niet gebeuren.
Volgens Monaghan is er een kans dat de auto's van andere teams volgend jaar meer zullen lijken op die van Red Bull. 'Omdat de auto's vrij gelijkwaardig zijn en onze vrijheden beperkt zijn in vergelijking met voorgaande jaren', begint de Brit, geciteerd door RaceFans. Maar toch zal er volgens hem geen replica van de RB18 verschijnen. 'Simpel gezegd, nee, ik denk niet dat de auto's een identiek uiterlijk zullen hebben.'
Monaghan: 'De regelgeving regelt de vorm nauwer'
Er zijn nog veel verschillende mogelijkheden wat betreft de richting die de auto's op kunnen. 'De regelgeving regelt de vorm nauwer dan vroeger. Maar er zijn enkele verschillen, vooral als je kijkt naar de Mercedes-, de Ferrari- en de Red Bull-auto. Er zijn enkele belangrijke verschillen', benoemt Monaghan.
Het afgelopen jaar veranderde de filosofie van de auto's drastisch met de nieuwe reglementen. Komend seizoen zijn er opnieuw aanpassingen, maar deze zullen echter een stuk kleiner zijn. 'Gaan we allemaal dezelfde oplossing hebben in de eerste race? Ik betwijfel het, dat lijkt niet de manier van onze sport te zijn', vervolgt de hoofdingenieur van Red Bull. 'Dus ik denk dat er daar verschillen zullen zijn. Ze zullen kleiner zijn dan de verschillen die we hebben gezien in bijvoorbeeld 2010, 2011, 2012 enzovoorts. Dat is de evolutie van de sport. Zo zal het zijn.'
Demaison: 'Heel veel auto's proberen de kant van Red Bull op te gaan'
Toch is niet iedereen het met Mongaghan eens. 'Als je de snelheid van de blauwe auto ziet, ben ik er vrij zeker van dat auto's op elkaar zullen lijken', verklaart Francois-Xavier Demaison, de technisch directeur van Williams. 'Ik denk nu al dat meer en meer auto’s die kant op proberen te gaan', verklaart hij. De performance director van Aston Martin, Tom McCullough, sluit zich echter eerder aan bij de hoofdingenieur van Red Bull. 'Ik denk dat het budgetplafond zal betekenen dat mensen aan ideeën hebben gewerkt die ze niet naar de baan hebben kunnen brengen. En daarom zullen we misschien een paar verschillen zien aan het begin van het jaar', verklaart hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties