Voormalig Formule 1-teammanager en F1-journalist Peter Windsor heeft geen antwoord op de vraag of de W15 het gaat winnen van de RB20, maar hoopt in ieder geval op een goede strijd. Hoe dan ook beschikt Mercedes niet over iemand als Adrian Newey en heeft Red Bull Racing geen James Allison in huis. Windsor verwacht dat Mercedes inmiddels wel haar zaken op een rijtje heeft.
Voorafgaand aan het 2023-seizoen werd dezelfde vraag gesteld: kan de W14 de RB19 verslaan? Het antwoord was na de openingsfase van het 2023-seizoen al duidelijk. Mercedes kampte de afgelopen twee jaren met problemen, en wist vaak niet hoe die problemen te verhelpen waren. De W14 presteerde circuitspecifiek, en dus bleef een zege in 2023 uit. In 2024 wil de Duitse renstal weer terugkeren naar de top, maar het is wederom de vraag of Mercedes tijdens de winterstop een auto heeft gebouwd die de strijd aan kan gaan met Red Bull.
De bolide van Max Verstappen en Sergio Pérez zal een evolutie zijn van de RB19, één van de meest dominante auto's in de geschiedenis van de Formule 1. Dus, wordt het in 2024 de RB20 versus de W15? 'Ik weet het niet', zegt Windsor in de live chat op zijn YouTube-kanaal. 'Mercedes heeft geen Adrian Newey en Red Bull heeft geen James Allison', gaat de Brit verder. 'Je kan je indenken dat Mercedes na twee jaar aanrommelen haar zaken op een rijtje heeft. Het enige wat ik kan zeggen is: ja. Ik denk dat Mercedes vooraan mee gaat doen. En als ze dat kunnen, dan krijg ik nu al rillingen bij het denken aan de gevechten tussen Lewis en George.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Als Toto dat van George vraagt, knalt hij lachend de deur achter zich dicht'
De spanningen tussen de twee heren van Mercedes liepen in 2023 al hoog op, waarbij er een kleine implosie plaatsvond in Qatar. Voorafgaand aan Qatar waren Russell en Hamilton meerdere keren met elkaar in gevecht en moest de pitmuur ingrijpen. Teambaas Toto Wolff blijft herhalen dat Hamilton in staat is om zijn achtste titel te halen, mits ze hem een goede auto geven. Als hij in 2024 voor de titel gaat, dan moet Russell hem in principe ondersteunen. 'Ik denk niet dat Toto dat gesprek met George heeft gehad of gaat hebben', lacht Windsor.
'Zo van: ik weet dat je snel bent, dat je kampioen kan worden, maar ik wil graag dat je als tweede eindigt. Nee, absoluut niet. En als Toto dat wel van George zou vragen, dan knalt hij lachend de deur van Toto's kantoor achter zich dicht', denkt de Brit. Het is in ieder geval de bedoeling dat er meer gewonnen wordt in 2024, en de Zilverpijlen denken dat de W15 dé auto is waarmee ze dat kunnen bereiken. Voorafgaand aan het 2024-seizoen vond er al wat herorganisatie plaats, dat begon met het vertrek van Mike Elliott, die eerder in 2023 al had gewisseld van functie met James Allison.
Tekst gaat verder onder de foto.
Windsor herinnert zich: 'Hij voorzag die problemen met porpoising niet'
Allison heeft op donderdag 18 januari zijn contract bij Mercedes laten verlengen, en zal dus nog twee jaar de technisch directeur van het team zijn. 'Hij voorzag die problemen met het gestuiter en met porpoising niet met de auto die hij voor het 2022-seizoen produceerde', herinnert Windsor zich. 'In die zin denk ik dat hij een fout heeft gemaakt, nietwaar? Dat is een minpunt, maar hij kent ook veel positieve aspecten. Ik denk dat hij nu ook meer steun krijgt dan voorheen. Ik hou van de manier waarop hij spreekt en denkt. Ik hoop dat ze een goede auto hebben', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties