Het gaat in de Formule 1 al jarenlang over track limits, maar dit seizoen heeft het weer een nieuwe hoogte bereikt, met een gefaald protest van Haas als laatste hoofdstuk. De racestewards van de Grand Prix van de Verenigde Staten werden weer opgetrommeld, wezen het protest dus af, en voegden daarbij toe dat ook zij vinden dat het hoog tijd wordt dat de FIA beter werk gaat leveren.
In drie weekenden was het dit seizoen het gesprek van het weekend: eerder dit seizoen kregen de circuits in Oostenrijk en Qatar al de schuld van FIA-president Mohammed Ben Sulayem, die aangaf dat deze twee circuits het probleem zelf moesten oplossen, of dat ze het risico namen dat ze van de Formule 1-kalender zouden verdwijnen.
Technologie onvoldoende
Vervolgens was het in Austin weer raak. Dat de lijntjes veelvuldig opgezocht werden, lag al in de lijn der verwachtingen, en dat bocht zes één van de bochten zou zijn waar het randje werd opgezocht, mocht gezien het verleden en de lay-out van het circuit ook niet geheel verrassend genoemd worden, maar toch bleek de FIA niet in staat te zijn om de track limits goed te controleren. Enkele jaren geleden hoopte het bestuursorgaan nog voor een permanente oplossing te zorgen door in elke bocht op elk circuit de witte lijn als grens aan te houden, maar op het Circuit of the Americas bleek de FIA niet in staat om dat ook daadwerkelijk vast te stellen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De teams en coureurs kregen dat natuurlijk al snel door twee kwalificaties en twee races, en dus waren er steeds meer coureurs die in bocht zes bewust het circuit afsneden. Het onderzoek van Haas richtte zich op Sergio Pérez, Alexander Albon, Lance Stroll, en Logan Sargeant, maar McLaren-coureur Lando Norris gaf in Mexico toe dat hij zich er ook schuldig aan had gemaakt en dat Max Verstappen dat eveneens deed, aangezien de coureurs wisten dat er geen straffen zouden volgen.
Racestewards worden er ook moedeloos van
De FIA wees het protest af omdat het de onboardbeelden niet accepteerde als significante en relevante nieuwe informatie, waardoor de kans van slagen van een right of review bedroevend laag blijft. De stewards voegden als dertigste en laatste punt van hun statement wel nog een aantal opvallende opmerkingen toe, gericht aan de FIA. 'Ondanks de formele uitkomst van dit besluit, hebben de stewards duidelijke individuele bewijsstukken gezien van potentiële track limits-overschrijdingen bij de apex van bocht zes. De stewards vinden het onvermogen om de huidige standaarden van de baanlimieten te handhaven zwaar onvoldoende.'
Uit het fotomateriaal bestond namelijk geen twijfel dat de vier betreffende coureurs wel degelijk buiten het circuit waren geweest. 'Wij raden dan ook sterk aan alle betrokkenen aan dat er een oplossing moet komen om herhalingen van dit veelvoorkomende probleem tegen te gaan. Of het probleem aangepakt moet worden door betere technologische oplossingen, circuitaanpassingen, een combinatie hiervan, of andere regels, laten de stewards over aan diegenen die beter geplaatst zijn om dit soort beoordelingen te doen.'
'Gezien de timing van de uitkomst van dit protest, is het echter duidelijk dat dit niet meer dit jaar zal kunnen gebeuren', vervolgt het statement van stewards Felix Holter, Derek Warwick, Andrew Mallalieu, en Dennis Dean. 'Gezien het aantal verschillende circuits waar track limits-problemen dit seizoen voorkwamen, zullen verder oplossingen gevonden moeten worden voor de start van het 2024-seizoen, waarbij de FIA in samenwerking met de circuits al significante stappen heeft gezet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties