Alain Prost geeft aan uit de sport te stappen als de FIA ooit kiest voor invoering van een omgekeerde grid. In de laatste Alpine podcastaflevering geeft Prost zijn mening over het idee van sprintraces met een omgekeerde grid-opstelling. De meervoudig wereldkampioen haat het idee maar geeft wel aan open te staan voor andere veranderingen.
Er wordt door de FIA gekeken hoe de Formule 1 spannend blijft voor alle teams. Dit jaar wordt daarom geëxperimenteerd met de sprintraces. Deze lijken vooralsnog niet de oplossing te zijn voor het probleem van de FIA. Daarom komen speculaties over sprintraces met een omgekeerde grid-opstelling weer boven tafel. Begin 2020 werd dat idee al afgewezen ondanks de wens van Ferrari en Günther Steiner om dit nieuwe format te testen.
Prost: 'Haat het idee van een omgekeerde grid-opstelling'
AUTOhebdo meldt dat Prost in de podcast hard uithaalt naar het idee van sprintraces met een omgekeerde grid-opstelling. De viervoudig wereldkampioen 'haat' het idee dat volgens hem tegen het DNA van de Formule 1 in zou gaan. 'Een omgekeerde grid-opstelling sprintrace, daar heb ik een hekel aan. Als dit geïntroduceerd zou worden, denk ik dat ik uit de sport zou stappen. Ik geef de voorkeur aan dominantie van één team omdat zij het beste werk doen. Ik ben erg traditioneel.'
Volgens Prost is het belangrijk het nut van de beslissingen van de FIA in twijfel te trekken als dit nodig is en daarmee niet alles aan te nemen wat zij voorstellen maar ook met een logische gedachtewijze te kijken naar de veranderingen. 'Je moet begrijpen waarom we deze beslissingen willen nemen, de reden erachter. F1 moet een soort traditie blijven, dat wil zeggen, technologie en het toppunt van de autosport. Je moet begrijpen dat het beste team moet winnen omdat zij de beste zijn, want dat is de geest en het doel van Formule 1.'
Prost staat open voor veranderingen
De Fransman is erg hard naar het omgekeerde grid-opstelling idee maar ondanks dat staat hij wel open voor veranderingen. In het verleden had hij een nieuw format met betrekking tot toewijzing van punten geaccepteerd. 'Ik was niet erg blij, want het is heel moeilijk te vergelijken met wat we in het verleden hadden. In 1982 was de betrouwbaarheid erg slecht en finishten we ongeveer vijf races per jaar. Nu hebben we een fantastische betrouwbaarheid. Als alleen de eerste zes auto's punten krijgen, krijgen sommige teams nooit punten, dus je moet het op een bepaalde manier aanpassen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties