Pirelli heeft hard gewerkt aan het verbeteren van de banden voor het Formule 1-seizoen van 2023 en is tevreden over het verloop tot nu toe. De 18-inch banden zijn onder de loep genomen door de Milanese bandenfabrikant en de sterke punten en de limieten van de banden zijn bestudeerd. Daaruit kwam een rapport waarover Pirelli-topman Mario Isola te spreken is.
Onder de nieuwigheden introduceerde Pirelli dit jaar een zesde compound tussen de C2 en de C1 van 2022, die de naam C0 kreeg, om het bereik van slicks uit te breiden. Daarbij was het doel om de brede prestatiedelta tussen beide compounds te verminderen die werd ondervonden in het voorgaande seizoen. 'De behoefte aan een nieuwe C1 ontstond in sommige races, zoals Barcelona. In dat geval bleek de C1 te traag, dus kozen alle teams voor een strategie van drie stops om harde banden te vermijden', legt Pirelli-topman Isola uit bij de Spaanse tak van Motorsport.com.
In 2022 hadden de coureurs geklaagd over het 'gedrag' van de banden. Met name onderstuur, een aspect dat volgens de Italiaanse fabrikant opgelost moest worden met de introductie van een nieuwe constructie. Die constructie hielp om de auto in evenwicht te houden ondanks enkele aanvankelijke problemen. Er is ook veel werk verzet aan het drukmanagement, nu met waarden die over het algemeen lager zijn dan die Pirelli vorig seizoen aan teams aanbeveelden. Over het algemeen is de Milanese fabrikant tevreden met het uitgevoerde werk en heeft het de doelstellingen bereikt die in de ontwikkelingsfase voorafgaand aan het begin van het seizoen waren gesteld.
Pirelli-experimenten zetten zich voort
'Ik ben tevreden omdat de doelstellingen waren om het integriteitsniveau van de nieuwe constructie te verhogen, wat we hebben bereikt doormiddel van en lagere bandenspanning', voegde Isola toe tijdens het Grand Prix-weekend van Australië. 'Het tweede punt was het verminderen van onderstuur en opnieuw denk ik dat de nieuwe constructie helpt om de auto in balans te houden', gaat de Italiaan verder.
'Het derde punt was het testen van de nieuwe C1-compound, die best goed werkte in Bahrein. We proberen ook te zien of we het in andere races kunnen gebruiken. Het is vergelijkbaar met C2 en misschien kunnen we C1 bij sommige gelegenheden vervangen door C2', denkt de Pirelli-topman. 'We moeten meer gegevens verzamelen en een overeenstemming bereiken met de FIA over de toewijzing. Maar ja, het nieuwe pakket werkt zoals bedoeld. Dus ik ben blij', voegt de Italiaanse ingenieur eraan toe.
De Grand Prix van Emilia Romagna, op de kalender in eind mei, zal ook het debuut zijn van de nieuwe Full Wet-banden, de nieuwe extreme regenbanden die niet hoeven te worden opgewarmd in thermische dekens voordat ze de baan op gaan. Pirelli volgt deze weg ook voor de droge compounds, waarvan het ontwikkelingsprogramma de komende maanden zal worden voortgezet voordat een definitief besluit wordt genomen na de Britse Grand Prix.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties