Pirelli en FIA voeren aanpassingen door om nieuw bandenfiasco in Qatar te voorkomen Formule 1
Formule 1

Pirelli en FIA voeren aanpassingen door om nieuw bandenfiasco in Qatar te voorkomen

Pirelli en FIA voeren aanpassingen door om nieuw bandenfiasco in Qatar te voorkomen

Pirelli en de FIA hebben hard gewerkt om aanpassingen door te voeren aan het Lusail International Circuit voorafgaand aan de Grand Prix van Qatar. Vorig seizoen stond de race bekend als een ware slijtageslag voor de banden en de coureurs, waardoor beide partijen genoodzaakt waren om drastische beslissingen te nemen. De aanpassingen aan het circuit moeten een herhaling van de vorige race in Qatar zien te voorkomen.

De Grand Prix van Qatar heeft tweemaal voor wat controverse gezorgd. De eerste editie werd verreden in 2021 toen Lewis Hamilton en Max Verstappen in een verhitte titelstrijd zaten. Gedurende de race wisten de titelconcurrenten de race als eerste en tweede te finishen door twee keer naar binnen te duiken. Enkele coureurs konden een éénstopper laten werken, maar er waren alsnog problemen met de banden. Valtteri Bottas en Nicholas Latifi moesten beiden hun race staken vanwege klapbanden.

Vorig jaar was er de angst dat eenzelfde scenario zich voor zou doen, ondanks dat er een grootse reglementswijziging was. De hitte en de kerbs zorgden op de vrijdag en zaterdag al voor een hoop problemen met de banden, waardoor Pirelli en de FIA een drastisch besluit moesten nemen. Tijdens de race van zondag mochten de coureurs twintig ronden op de eerste set banden rijden en 22 ronden voor de daaropvolgende sets, inclusief ronden uit eerdere sessies. Dit zorgde ervoor dat de coureurs minimaal drie pitstops moesten maken gedurende de race.

Het zorgde voor een strategische race zonder al te veel spektakel. Er zijn naar aanleiding van vorig jaar dan ook een aantal zaken aangepast. 'De afgelopen maanden hebben de FIA en Pirelli samengewerkt ter voorbereiding op deze Grand Prix om te voorkomen dat de gebeurtenissen van 2023 zich herhalen', schrijft Pirelli op zijn eigen website. 'De piramidevormige kerbs hebben bij zeven van de zestien bochten van het circuit afgeronde toppen gekregen.' Bovendien zijn er ook grindstroken aangelegd, zodat coureurs niet te veel snelheid meenemen en de baanlimieten kunnen overschrijden.

GP Qatar slijtageslag voor coureurs

De race van vorig jaar was niet alleen voor de banden een slijtageslag, ook de coureurs hadden het moeilijk op het Lusail International Circuit. Meerdere rijders hadden last van uitdroging en oververhitting. Logan Sargeant viel bijvoorbeeld uit en Esteban Ocon gaf meermaals over in zijn helm. 'Dit jaar zou de situatie op dit vlak beter moeten zijn, aangezien de race een maand later plaatsvindt. Toch hebben de omstandigheden van vorig jaar geleid tot een recente beslissing van de FIA World Council om vanaf volgend jaar het gebruik van een gestandaardiseerd koelsysteem in de cockpit toe te staan bij de heetste Grands Prix.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws