Oscar Piastri heeft zijn tweede Grand Prix-zege gepakt. De McLaren-coureur troefde Charles Leclerc af, terwijl de race eindigde met een zware klapper tussen Carlos Sainz en Sergio Pérez. Daardoor kreeg George Russell een podiumplek cadeau. Lando Norris haalde Max Verstappen nipt voor de crash in, en pakte zo de vierde plek, met Max Verstappen op vijf. Franco Colapinto en Oliver Bearman pakten allebei punten.
Voor de start van de Grand Prix van Azerbeidzjan waren er enkele wijzigingen. Zo werd Pierre Gasly na de kwalificatie gediskwalificeerd en startte zijn gecrashte teamgenoot Esteban Ocon vanuit de pitstraat. Daar werd Ocon vergezeld door Lewis Hamilton, die een nieuwe power unit van Mercedes had gekregen. Dat McLaren dat bij Lando Norris niet deed, was des te opvallender, aangezien Norris veel minder verlies zou hoeven te nemen. Het wegvallen van Hamilton hielp Franco Colapinto naar de achtste plek, Oliver Bearman kreeg een plekje in de top tien, en Norris mocht als vijftiende starten, na als zeventiende te hebben gekwalificeerd.
Vooraan bleef de top zes echter ongewijzigd na de kwalificatie: Charles Leclerc en Oscar Piastri op de eerste rij, voor Carlos Sainz, Sergio Pérez, George Russell, en Max Verstappen. De toppers kozen allemaal voor de mediumbanden in een verwachtte éénstopper. Alleen Alexander Albon, Daniel Ricciardo, Lando Norris, Zhou Guanyu, en beide Alpines begonnen met de harde banden aan de race. Lewis Hamilton deed dit dus niet.
Start: winst voor Red Bull én Norris
Na een opwarmronde over het Baku City Circuit was het tijd voor de start. In de Formule 2 bleken de even posities nog niet zo gunstig te zijn, maar Red Bull Racing had geen boodschap aan die statistiek. Zowel Sergio Pérez als Max Verstappen pakten een plekje bij de start. Leclerc behield de leiding voor Oscar Piastri. De Australiër werd na één ronde dus gevolgd door Pérez, Sainz, Verstappen, en Russell. Norris pakte bij de start geen posities, maar schoof in de rest van de openingsronde wel drie plekken op. Dat kwam mede dankzij een lekke band voor Lance Stroll.
Na twee ronden haalde de McLaren-coureur ook Yuki Tsunoda in, waardoor hij al snel op de elfde plek zat. Daarna reed hij echter al ruim vier seconden achter Oliver Bearman, en zestien seconden achter raceleider Charles Leclerc. De inhaalactie op Tsunoda was niet al te lastig, doordat de auto tijdelijk snelheid verloor. Later bleek dat Tsunoda een flink gat in zijn sidepod had, en hij zou de race dan ook niet uitrijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Status quo en pitstopbal
Norris dichtte het gat op Oliver Bearman, die ook een foutje maakte, en zo kroop Norris de top tien in. Bearman verloor daarna ook een plekje aan teamgenoot Nico Hülkenberg. In de top tien was er echter sprake van een status quo. De coureurs wachtten op de chaos, en gezien de torenhoge temperaturen waren ze vooral bezig met het koelen van het materiaal. Dat zorgde ervoor dat er veel onderlinge gaten van drie seconden waren bij de puntenposities. De enige coureur die nog enigszins druk wist te zetten op degene voor hem was Pérez, die ruim een seconde achter Piastri reed. Teamgenoot Verstappen had het echter lastiger en gaf aan dat hij 'zero bite' had, waarmee hij op onderstuur in de hoekige bochten doelde.
Colapinto maakte als eerste in de top tien een pitstop, waarna Fernando Alonso reageerde. Na twaalf ronden volgden ook Verstappen en Russell. Verstappen had voor zijn pitstop al veel terrein verloren na enkele slechte rondetijden, en was duidelijk ontevreden. Pérez stopte een ronde later dan Verstappen, en zat na zijn pitstop maar liefst acht seconden voor de Nederlander. Vooraan had Ferrari de banden-slijtage het beste op orde. Leclerc en Sainz bleven dan ook het langste buiten.
Race komt tot leven
McLaren vroeg aan Norris om Pérez op te houden, zodat Piastri na zijn pitstop weer voor de Mexicaan op de baan terug kon komen. Dat lukte, maar Pérez kreeg wel DRS achter de Australiër, die op zijn beurt weer achter de nog niet gestopte Albon reed. Doordat Ferrari een langere eerste stint deed, verloren beide coureurs terrein in ruil voor een bandenvoordeel. Na de pitstops zat Piastri vlak achter Leclerc, en Pérez zat daar ook niet ver achter. Verstappen zat ondertussen nog maar een seconde achter Sainz.
Op de mediumbanden had Leclerc alles onder controle, maar na de pitstops was het gat verdwenen, en ook de controle over de race. Piastri kreeg een DRS-kans en sloeg meteen toe met een extreme slipstream en een zeer knappe uitremactie. Ook Pérez meldde zich daarna in het DRS-gevecht. Achter het drietal hield Albon Norris nog achter zich: beide mannen moesten nog stoppen, nadat ze op het harde rubber gestart waren. Sainz en Verstappen zaten inmiddels binnen DRS-afstand van Norris.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Sainz haalde eerst Norris en daarna Albon in, maar Norris verdedigde hard tegen Verstappen, die op het rechte stuk van het gas moest gaan. In de vuile lucht kreeg Verstappen ook nog eens last van oververhitte remmen. De situatie van de Limburger werd alleen maar ingewikkelder doordat Norris daarna DRS kreeg via Albon, en het inhalen dus bijna onmogelijk was. Verstappen zat dusdanig lang vast achter het duo dat Russell aanhaakte, en de top vier volledig uit zicht verdwenen was.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Gevecht voor de zege
Vooraan was de strijd ook nog niet gestreden. Piastri had dan wel de leiding gepakt, maar daarna was Leclerc sneller, en de Monegask bleef lang binnen DRS-afstand rijden. Leclerc kon halverwege de race een aanval plaatsen, maar Piastri sloeg deze eerste aanval af door fel te verdedigen. Ook de tweede aanval werd afgeslagen, maar de druk werd alsmaar verder opgeschroefd. Leclerc opende de aanval keer op keer, maar Piastri hield steeds stand.
Voor Verstappen kwam er na 31 ronden eindelijk een verandering in de situatie. Op het moment dat hij tegen Russell moest verdedigen, stopte Albon, waardoor Norris zijn DRS verloor. Pijnlijk voor Verstappen was echter dat de Nederlander niet binnen DRS-afstand van Norris kon blijven, ondanks een groot bandenvoordeel. De Nederlander verloor daarna ook de plek tegenover Russell, en zat meer dan een pitstop achter teamgenoot Pérez, die wel voor de overwinning streed.
Eindfase
Norris maakte met veertien ronden te gaan eindelijk zijn pitstop, waarna hij slechts vijftien seconden achter Verstappen zat. De Brit kon met nieuwe banden het gat snel dichten, en het zou in de slotfase dan ook spannend worden tussen beide titelrivalen. Vooraan deed Leclerc er alles aan om met een nieuwe overwinning ook tot titelkandidaat gerekend te kunnen worden, maar hij zat met tien ronden te gaan nog altijd achter Piastri. Achter het duo keken Pérez en Sainz inmiddels ook toe.
Het gevecht voor de zesde plek werd door Max Verstappen verloren. Met drie ronden te gaan haakte Norris bij zijn concurrent aan, en hij sloeg meteen toe op het rechte stuk. Met het punt voor de snelste ronde liep Norris alsnog drie punten in. Verstappen stopte nog voor de snelste ronde, maar kreeg daar nooit een kans voor.
Dat had te maken met het gevecht vooraan. In de slotronden wist Piastri zelfs meer dan een seconde weg te rijden bij Leclerc, die vervolgens onder druk kwam te staan van Pérez en Sainz. Met drie ronden te gaan viel Pérez de Ferrari-coureur voor het eerst aan. Een ronde later zat de Red Bull-coureur nog dichter bij, maar Leclerc verdedigde hard, waarna een gevecht tussen Sainz en Pérez ontstond. Dat eindigde in een harde klapper op een recht stuk. Piastri won dus voor Leclerc, maar Russell, Norris, en Verstappen schoven op tot P3 tot en met P5. Fernando Alonso, Alexander Albon, Franco Colapinto, Lewis Hamilton, en Oliver Bearman pakten de laatste punten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties