De start van het seizoen van Oscar Piastri was niet geweldig, en daar betaalt de jonge Australiër nu de prijs voor. Hoewel hij in de afgelopen maanden de coureur was met de meeste punten, was zijn achterstand aan het begin van het seizoen al dusdanig groot, dat hij nu niet meer als serieuze kampioenschapskandidaat geldt. Toch heeft Piastri in de afgelopen maanden enkele hoogtepunten meegemaakt, waaronder twee overwinningen. Volgens de Australiër was er zelfs meer haalbaar.
Na een redelijke start van het seizoen, kende Piastri na de openingsraces een dip. Dat zorgde ervoor dat hij na negen weekenden zevende stond met 81 punten. Lando Norris had destijds al vijftig punten meer gepakt dan Piastri, en Max Verstappen had zelfs 113 punten voorsprong. In de negen weekenden daarna was Piastri juist de coureur met de meeste punten van iedereen. Hij staat echter nog altijd 42 punten achter Norris, en 94 punten achter Verstappen, waardoor de wereldtitel dit jaar onwaarschijnlijk lijkt te zijn.
Progressie onmiskenbaar
Desondanks richt de McLaren-coureur zich toch vooral op de positieve punten, die ruimschoots terug te vinden zijn in 2024. 'Toen ik achttien maanden geleden bij McLaren kwam, stonden we zo ongeveer laatste. Nu hebben we alles omgedraaid', laat Piastri optekenen in een interview met het Duitse Auto, Motor, und Sport. McLaren pakte namelijk in Bakoe de leiding bij de constructeurs, en heeft inmiddels een voorsprong van 41 punten op Red Bull Racing. 'De auto werd niet alleen beter, maar het team heeft mij ook geholpen om te verbeteren. Twaalf maanden geleden waren resultaten zoals dit jaar niet mogelijk geweest.'
Piastri is namelijk de enige coureur die in elk van de laatste drie races op het podium eindigde. In Italië werd hij tweede, in Azerbeidzjan won hij, en in Singapore redde Piastri na een slechte kwalificatie een podiumplek. Voor Piastri was vooral Bakoe een absoluut hoogtepunt. 'Het was de beste overwinning uit mijn carrière. Toen Charles (Leclerc, red.) in de eerste stint wegreed, had ik nooit gedacht dat ik de race zou winnen. De tweede plaats leek het best mogelijke resultaat.'
Uiteindelijk won Piastri tóch. 'Na de pitstop zag ik een halve kans om de leiding te grijpen. Ik had een paar ronden meer grip en wist: als ik hem nu niet inhaal, lukt het nooit. De inhaalactie zorgde voor veertig procent van de overwinning, het verdedigen van de leiding over 35 ronden de overige zestig procent', oordeelt de Australiër. 'De eerste poging om Charles op de mediumbanden in te halen mislukte. Ik had de banden oververhit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren dacht dat Piastri te ambitieus was, en maande haar coureur tot kalmte. 'Mijn race engineer waarschuwde me: Doe dat nooit meer. Helaas moest ik zijn waarschuwing negeren bij de tweede poging', lacht Piastri over de opmerking van engineer Tom Stallard, een ervaren man in het wereldje. 'Het was spannend. Ik dacht al dat ik in de uitloopstrook zou belanden, maar het lukte toch.' Voor Piastri was het zijn tweede zege, nadat een overwinning in Hongarije gemengde gevoelens gaf voor de McLaren-coureur.
Gemiste kans?
Piastri wordt vervolgens gevraagd naar de titelstrijd, waarin hij dus geen serieuze rol meer lijkt te vertolken. AMuS wijst Piastri erop dat hij in de afgelopen negen races meer punten pakte dan wie dan ook. 'Ik hou niet van dat soort rekenwerk. Een andere coureur heeft waarschijnlijk de meeste punten uit de laatste acht of tien races behaald', gokt Piastri. Die conclusie klopt echter niet, want in beide gevallen staat hij nog altijd bovenaan. 'Iedereen kan een resultaat uitzoeken dat hem er goed laat uitzien. Wat telt, is het nu. McLaren geeft me een auto die overal erg snel is. Als het niet de snelste auto is, zoals in Bakoe, dan geeft het je nog steeds de kans om te winnen als het team en ik alles goed doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties