Oscar Piastri begon zijn weekend in Brazilië ijzersterk met een poleposition tijdens de sprintrace. Hij leek op weg naar de overwinning in de sprint, maar moest Norris voorbij laten met het oog op het kampioenschap. Op zondag kon de Australiër echter geen potten breken in zowel de kwalificatie als de race. Uiteindelijk kwam hij ook nog in aanraking met Liam Lawson, waardoor hij nog een plaats verder terugviel. Echter is dat niet de kern van het probleem volgens Piastri; volgens hem was de McLaren namelijk gewoon te langzaam.
Terwijl het team in de droge omstandigheden de snelste auto leek te hebben, was dit in de natte omstandigheden niet per se het geval, aldus Piastri. 'Het was een zware dag van start tot finish', stelt de Australiër na de race in Brazilië. Ook had hij geen lekkere kwalificatie, en dat speelt mee in het resultaat. 'En als je die twee bij elkaar optelt, krijg je een groot probleem. En daar hadden we in de race moeite mee, maar ik denk dat we gewoon traag waren, dus je kan zeggen dat dat ons hindert', vervolgt de McLaren-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook kwam hij in aanraking met Liam Lawson midden in de race, en dat zorgde ervoor dat hij een tijdstraf kreeg van tien seconden, waardoor hij na de race terugviel naar de achtste plaats. Piastri steekt volledig de hand in eigen boezem. 'Ik heb Liam vervolgens uit de weg geruimd, maar niet op de manier waarop ik het eigenlijk wilde doen', vertelt de 23-jarige coureur. 'Ik heb er met hem over gesproken en hij zei dat hij mij ook niet heeft gezien, wat in deze omstandigheden goed mogelijk kan zijn. Dat was duidelijk mijn fout en de straf was verdiend', vervolgt Piastri.
Kern van het probleem
Maar volgens Piastri waren deze zaken niet allemaal de kern van het probleem. De Australiër benadrukt namelijk dat de MCL38 gewoon te langzaam was in de tweede fase van de race. 'In de tweede helft na de rode vlag waren we gewoon traag. We hadden allebei problemen met het tempo en het waren maar dertig zware ronden', zo concludeert Piastri over de race van beide McLarens. Het team uit Woking koos ervoor om met een grotere achtervleugel te rijden, zodat ze meer neerwaartse druk hadden in de natte omstandigheden. De vraag is achteraf of dit wel de juiste keuze is geweest.
Piastri zelf denkt dat het zeker mee heeft gespeeld, maar dat dit niet de kern van het probleem was tijdens de race op Interlagos. 'De topsnelheid leek niet geweldig, maar ik denk niet dat dat ons grootste probleem was', aldus Piastri. 'We moeten dat iets beter begrijpen, want we zagen er in de eerste helft heel snel uit, maar beide auto's hadden problemen in de tweede helft. Je zou kunnen zeggen dat de extra downforce ons heeft geholpen in de kwalificatie', aldus de Australiër. 'En in de race had het ons het grootste deel van de ronde moeten helpen', concludeert de McLaren-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties