Eén van de zaken om het na de Grand Prix van Qatar over te hebben, is het verhaal van de spiegel van Alexander Albon. De spiegel was losgekomen van zijn wagen en bleef rondenlang liggen op het rechte stuk, zonder dat de FIA ingreep met een gele vlag. De meningen over wat moest gebeuren zijn uiteenlopend, ook bij Max Verstappen, Charles Leclerc en Oscar Piastri.
De gevolgen van het lang uitblijven van een safetycar waren niet min. Het resulteerde in een lekke band voor Lewis Hamilton en Carlos Sainz, waarna alsnog een safetycar werd ingezet. Op het einde van de persconferentie van de Formule 1 werd ook een vraag gesteld over de situatie met de spiegel. Verstappen nam als eerste het woord. 'Het was wat moeilijk om te zien, eerlijk gezegd. Ik wist niet eens dat het een spiegel was. Natuurlijk zag ik de debris, maar we hebben wel meer races gereden met debris.'
Overal stukken carbon
Verstappen wil de FIA dus niet helemaal veroordelen voor het niet onmiddellijk ingrijpen. 'Ik neem dus aan dat het een lastige beslissing is. Op een gegeven moment reed één wagen er overheen en dan zag je natuurlijk overal stukken carbon vliegen. Ik weet niet wat de reden is van die lekke banden, maar het is natuurlijk iets om te analyseren. Het is momenteel moeilijk om er een heldere mening over te geven.'
Charles Leclerc, de tweede in de uitslag, kon zich wel vinden in de verklaringen van Verstappen. 'Ik ben het er mee eens. Ik weet niet hoe duidelijk het was op televisie, maar voor ons was het niet zo duidelijk. Ik wist niet waar de spiegel lag. Ik wist niet wat het was. Het was wel vrij duidelijk dat iemand debris had meegenomen en daarna was er overal debris. Voordien was het niet zo erg.'
Standpunt Piastri helder
Terwijl het voor Verstappen en Leclerc allemaal niet zo duidelijk was en ze in het midden laten wat moest gebeuren, is Oscar Piastri een stuk scherper. 'Ik denk dat het juiste was om meteen een virtuele safetycar of een safetycar aan te kondigen', neemt de McLaren-rijder een helder standpunt in. 'Ik wist ook niet echt waar de spiegel lag. Toen ik het zag op het grote scherm, wist ik niet wat er zou gebeuren, tot iemand eens werd aangereden.'
In elk geval is hij geen voorstander om stukken van een wagen lang op de baan te laten. 'Om het daar 30 ronden te laten liggen, zou niet erg slim zijn. Ik denk dat er waarschijnlijk wel sneller ingegrepen had moeten worden. Rekening houdend met de snelheden kun je geen marshal de baan laten oplopen om het weg te halen, zeker niet op dat deel van de baan.'
Bottas rijdt spiegel kapot
Aangezien dat geen optie was, zou het wel logisch zijn als er in de richting van een safetycar gedacht wordt. 'Ik weet niet of de wagen die de spiegel raakte een lekke band opliep.' Het was Bottas die eerst de spiegel kapot reed, waarna Hamilton en Sainz lek reden. 'Ik denk dat er wel wat sneller iets aan gedaan kon worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties