Doornbos deelt absurde data: 'De straf is dan wel terecht' Opinie
Opinie

Doornbos deelt absurde data: 'De straf is dan wel terecht'

Doornbos deelt absurde data: 'De straf is dan wel terecht'

Max Verstappen en Lando Norris waren in Qatar de snelste mannen. Waar Max Verstappen foutloos bleef, kon dat van Norris niet gezegd worden. De McLaren-coureur zag zijn kansen op een goed resultaat vervliegen via een stop-and-go penalty, die effectief zo'n dertig seconden kost. Hoewel die straf erg zwaar leekt, legt analist Robert Doornbos aan de hand van de data uit dat er weinig op af te dingen valt.

Norris en McLaren reisden af naar Qatar als topfavorieten. De status maakten de Britten in de sprintrace ook waar, door met een dubbelzege een grote stap te zetten naar een eerste constructeurstitel sinds 1998. McLaren had op de zondag in Qatar wereldkampioen kunnen worden, maar dat gebeurde niet. Sterker nog, Ferrari liep juist in, en zorgde ervoor dat de strijd pas in Abu Dhabi beslist zal worden.

Norris: snel, maar slordig

Ook in het coureurskampioenschap deed Norris zeer slechte zaken. Hij veroverde uiteindelijk maar twee punten via zijn tiende plek en het punt voor het rijden van de snelste ronde. Uitdager Charles Leclerc profiteerde optimaal en liep met een tweede plek maar liefst zestien punten in. Het verschil bedraagt nog acht punten, wat inhoudt dat Leclerc zijn kansen in eigen hand heeft. Als de Ferrari-coureur in Abu Dhabi de maximale score pakt, is hij voor de tweede keer vice-kampioen. Verstappen vergrootte zijn voorsprong op Norris zelfs tot tachtig punten.

Snelheid is het probleem niet bij Norris, dat is ook wel te merken aan het verschil met Oscar Piastri. Toch maximaliseert de 25-jarige coureur zijn resultaten te vaak niet, en ook in Qatar was hij weer te slordig. 'Ik heb drie grote fouten geteld', geeft Doornbos aan bij het Ziggo Sport Race Café. 'Hij verremde zich al in de pitstraat, waardoor hij platte kantjes kreeg op zijn voorbanden. Hij moet daar alerter zijn.' Doornbos voegt toe dat Norris daarnaast ook nog een flinke stuurfout maakte en door de grindbak schoot. Dat overkwam hem meerdere keren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri mclaren vt2 vrijdag las vegas mcl38
Aan het materiaal ligt het niet bij McLaren.

Zware straf

'Bij de gele vlag maakte hij ook een grote fout', zo geeft Doornbos aan wat de derde fout van de Brit was. Verstappen merkte op dat zijn achtervolger niet inhield op het rechte stuk, en gaf het vergrijp van Norris door aan zijn team. Dat Norris een straf kreeg, was nog geen grote verrassing, maar niet veel volgers of analisten rekenden op een stop-and-go penalty van tien seconden. Norris moest die straf vlak na de laatste Safety Car inlossen en viel daardoor terug tot de laatste plek, al redde hij uiteindelijk nog twee punten.

Doornbos geeft aan dat er een reden is dat Norris zo hard aangepakt werd. Hij laat data van het moment zien. 'Als iemand twijfelt of Lando Norris daar gelift heeft: Lando ging daar met 323 kilometer per uur langs de gele vlag, en Max met 259 kilometer per uur.' Dat is een verschil van 64 kilometer per uur. 'Max houdt duidelijk in, want het was dubbel geel, dus dan kunnen er ook mensen op de baan lopen. Lando dacht: ik houd de klepel naar beneden. Het was dubbel geel. Dan is de straf wel terecht.'

'Bij een enkele gele vlag was ik altijd de eerste die het handje omhoog hield, maar de klepel ingedrukt hield', lacht Doornbos. 'Je geeft aan dat je het gezien hebt, maar je blijft wel vol gas rijden.' Dit is in de Formule 1 echter niet meer mogelijk, omdat alles via data wordt bijgehouden. 'Dat is echter bij enkel geel, als iemand verder in de grindbak staat. Bij dubbel geel kunnen er marshals op de baan lopen, of kan een rijder uit de auto aan het stappen zijn. Dan moet je echt van je gas gaan', weet de voormalige coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren gp las vegas zondag 2024 2
Norris hield niet veel punten over aan de Grand Prix.

Norris maakt te vaak fouten op bepalende momenten. 'Het is wedstrijdspanning. Hij heeft net niet de finesse om races en titels te winnen', weet de Rotterdammer. Norris gaf achteraf toe dat hij de gele vlaggen totaal gemist had, en dat zijn straf dan ook terecht was. 'Op zijn boordradio was het ook stil. Zijn engineer zei dat hij naar binnen moest komen om een ten second stop-and-go penalty in te lossen. Hij vroeg nog wel waarom, en het team zei dat hij niet vertraagd had voor de gele vlag', aldus Doornbos, die in de uitzending aangaf dat hij per direct stopt als analist en gaat emigreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws