Voormalig Formule 1-coureur Johnny Herbert weet uit ervaring hoe lastig de situatie is waar Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez zich in bevindt. De Mexicaan eindigde in 2023 als tweede in het kampioenschap, maar kwam toch flink onder druk te staan, en heeft dit jaar een aflopend contract bij de constructeurskampioen. Herbert ziet dat de 34-jarige coureur moet opboksen tegen het oordeel van de media, en de soms harde woorden uit zijn eigen team.
Voor het 2024-seizoen geeft Herbert aan dat het tot het begin van de wintertests vooral koffiedik kijken is, maar dat het wel haast zeker is dat er een verrassing gaat komen. Als voorbeeld gebruikt Herbert daarbij het 2009-seizoen, weliswaar een seizoen waarbij de reglementen flink veranderden. 'Er is hard gewerkt met alle technologie die de teams in de fabrieken hebben. Ze zullen het gevoel hebben dat ze vooruitgang hebben geboekt, maar pas als de auto op het circuit rijdt, kom je erachter of dat vertrouwen gerechtvaardigd is.'
'Ik herinner me een seizoen waarin Jenson Button en Ross Brawn niet wisten waar ze stonden, maar zodra ze het circuit opgingen waren ze zowel in de war als opgetogen over hoe goed ze het deden. Je krijgt dus wel verrassingen', voorspelt de voormalige analist van Sky Sports F1. 'Het is een goed gevoel in deze tijd van het jaar, maar er is nog steeds onzekerheid, totdat ze het circuit opgaan. Tot dat moment kunnen ze niet garanderen dat de driveability van de auto goed is. Dat heb je gezien bij de Mercedessen', concludeert de analist.
Herbert worstelde naast Schumacher
'In mijn onderhandelingen met Benetton zei Flavio Briatore (de toenmalige teambaas, red.) ook dat Michael Schumacher en ik samen een team vormden, dat we allemaal samenwerkten, en dat iedereen dezelfde data in kon zien. In praktijk werkte het echter niet zo, omdat er altijd vriendjespolitiek is in het voordeel van degen die steeds levert', vertelt de Britse analist aan MegaDice. Herbert reed in 1994 en 1995 naast Schumacher voor Benetton, en verloor het onderlinge kwalificatieduel met 18-1, en scoorde 45 punten, tegenover de 108 punten van de Duitser, die in deze periode twee wereldtitels pakte.
Groot verschil tussen Verstappen en Pérez
Die situatie tussen Herbert en Schumacher is in die zin dus enigszins te vergelijken met de situatie bij Red Bull Racing, waar Sergio Pérez het steevast aflegt tegen Max Verstappen. 'Als er sprake is van die vriendjespolitiek, dan voel je dat. Zodra je dat gevoel krijgt, kom je er lastig vanaf. Hoezeer Sergio ook zegt dat hij het negeert, het raakt je wel. Sergio moet zichzelf in een cocon stoppen en elke keer weer zijn beloften waarmaken, ondanks de aanvallen van de media en soms ook van het team zelf', beweert Herbert.
De drievoudig racewinnaar reageerde ook op de berichtgevingen dat Red Bull Racing de frontale crashtest in eerste instantie niet haalde. Niks om je zorgen om te maken als fan van het team, weet de voormalige coureur. 'Red Bull probeert gewoon meer prestaties uit de auto te halen. Soms zit je altijd op het randje', aldus Herbert, die Marko wel tegensprak: 'Als het niet lukt, is dat niet goed voor de voorbereiding. Het is goed om het vroeg te doen.' De teamadviseur van Red Bull gaf juist aan dat als je de test bij de eerste poging haalt, dat je de limiet niet voldoende hebt opgezocht.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties