Volgend jaar heeft Max Verstappen de ervaren Sergio Perez als teamgenoot, een coureur die heeft laten zien dat hij kan strijden om de punten en kan rijden voor overwinningen. Verstappen is de eerste rijder bij Red Bull Racing, maar in hoeverre moet hij vrezen om overstegen te worden door de competitieve Mexicaan? In dit artikel zetten we de resultaten van Perez naast die van zijn teamgenoten om te kijken wat Verstappen kan verwachten van de dertigjarige Mexicaan.
Met zijn vierde plaats in het kampioenschap heeft Perez in 2020 zijn beste seizoen ooit neergezet. Als je zijn resultaten afzet tegen teamgenoot Lance Stroll, is het verschil tussen de twee coureur nog beter te zien. In de veertien races die Stroll en Perez samen reden dit jaar, wist de Canadees slechts vijf keer beter te finishen dan zijn teamgenoot. In deze races kende de Mexicaan twee uitvalbeurten, Stroll moest zijn auto vijf keer voortijdig parkeren. In zijn laatste jaar bij Racing Point heeft hij dus zijn teamgenoot met kop en schouders overtroffen.
Een moeilijk eerste seizoen
Toch was dit niet altijd het geval bij de Mexicaan. In zijn eerste seizoen bij Racing Point, toen nog Force India, moest Perez zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot. Perez eindigde in 2014 als tiende in het kampioenschap en moest Nico Hülkenberg met P9 boven zich dulden. Al was het verschil tussen de twee coureurs op de ranglijst niet groot, de Duitser had bijna veertig punten meer dan zijn teamgenoot. Perez was bijna net zo vaak beter dan zijn teamgenoot dan andersom. Toch kende hij meer pech dan Hülkenberg. Perez viel drie keer uit en kon een race niet starten.
Ook in zijn eerste jaar in de Formule 1 heeft als rookie zijn teamgenoot voor zich moeten dulden. De meer ervaren Kobayashi reed constanter en wist net iets vaker in de punten te finishen dan zijn twintigjarige teamgenoot. Met dertig punten tegenover de veertien van Perez had de Japanner ook geen geweldig jaar. Het tweede jaar waren de twee nog meer aan elkaar gewaagd en dit keer was Perez de bovenliggende partij en eindigde hij, mede dankzij drie podiumplaatsen en ondanks zes keer uit te vallen, de tiende plaats in het kampioenschap.
Buigen voor Button
Door zijn goede prestaties bij Sauber werd Perez binnengehaald als vervanger voor Lewis Hamilton, om naast Jenson Button te rijden bij McLaren. Hoewel Perez zich voor tien van de negentien Grands Prix beter kwalificeerde dan Button, wist de Mexicaan maar in zes races voor de Brit te finishen. Aangezien de punten aan het einde van de race pas worden verdeeld, eindigde Perez ook in het kampioenschap achter zijn teamgenoot.
Na in het eerste jaar bij Force India achter Hülkenberg te eindigen, was Perez steeds de bovenliggende partij in de onderlinge duels. De jaren die daarop volgde, heeft hij meerdere teamgenoten gehad, maar geen van allen konden de Mexicaan inhalen in de WK stand. De onderlinge duels won Perez met gemak, met als hoogtepunt misschien wel het eerste jaar met Stroll bij Racing Point. Perez mocht achttien keer van een betere plek starten. Van deze achttien keer wist hij zestien keer voor Stroll te finishen.
In gevecht met zijn teamgenoten
Perez is een coureur die zich niet snel aan de kant laat zetten, iets wat zijn oud-teamgenoten onderschrijven. Button vertelde na de GP van Bahrein in 2013 dat hij zelden zulk 'smerig' rijgedrag had meegemaakt dan van zijn teamgenoot. Perez was in die race meerdere malen in contact gekomen met de Brit. Beide coureurs kregen hun auto over de finish, maar het wakkerde wel het vuur aan onder de strijd tussen de twee teamgenoten.
Bij Force India had Perez eerst te maken met Hülkenberg, een coureur waar hij naar eigen zeggen een hoop van geleerd heeft. Toch maakte de Duitser het niet altijd makkelijk voor de Mexicaan. In Hongarije in 2014 kreeg Hülkenberg problemen met zijn remmen en stuurde zijn bolide in die van zijn teamgenoot. Waar Perez in eerste instantie door kon rijden, moest hij uiteindelijk net als Hülkenberg de race voortijdig beëindigen.
In 2017 nam Esteban Ocon plaats naast Perez bij Force India. Ocon en Perez waren aan elkaar gewaagd en dit zorgde voor een hoop spektakel op de baan. De twee coureurs van Force India kwamen elkaar niet altijd op de beste manier tegen op de baan. Perez stelt dat In Azerbeidzjan het begin was van de strijd tussen de twee. In Bakoe raakten de twee elkaar, wat uiteindelijk zorgde dat Perez de race niet kon afmaken.
Na een aantal races waarin de twee coureurs elkaar in de wielen reden, greep de teamleiding in. Met name de aanrijding tussen de twee tijdens de Belgische Grand Prix 2017 was een belangrijke aanleiding. De teambazen verboden de twee coureurs om nog hard tegen elkaar te racen. Dit zorgde dat de resultaten voor het team meer constant werden en ze aan het einde van beslag konden leggen op de vierde plek in het constructeurskamioenschap. Ook de strijd tussen Perez en Ocon werd daardoor spannender. De Mexicaan won het onderlinge duel met zijn Franse teamgenoot met 12 betere resultaten in 20 races.
Perez is wat Red Bull nodig heeft
Perez neemt een hele goede vorm mee naar Red Bull. Afgelopen jaar heeft hij afgesloten met zijn beste plek in het WK, hij heeft zijn eerste overwinning behaald en heeft Albon het in een mindere auto heel moeilijk gemaakt. Hij heeft laten zien dat hij rijdt voor punten, zelfs overwinningen, iets wat Red Bull de afgelopen twee jaar niet had met Pierre Gasly en Alexander Albon. Als de Mexicaan kan rijden zoals hij de afgelopen twee jaar heeft gedaan in de Racing Point, zal Verstappen nog een zware taak hebben om zijn teamgenoot achter zich te houden. Voor Red Bull zijn de punten prima, Max moet wel zijn teamgenoot achter zich houden als hij wereldkampioen wil worden.
Jaar | Team | WK-stand | Punten | Teamgenoot | WK-stand | Punten |
2011 | Sauber | 16 | 14 | Kamui Kobayashi | 12 | 30 |
2012 | Sauber | 10 | 66 | Kamui Kobayashi | 12 | 60 |
2013 | McLaren | 11 | 49 | Jenson Button | 9 | 73 |
2014 | Force India | 10 | 59 | Nico Hülkenberg | 9 | 96 |
2015 | Force India | 9 | 78 | Nico Hülkenberg | 10 | 58 |
2016 | Force India | 7 | 101 | Nico Hülkenberg | 9 | 72 |
2017 | Force India | 7 | 100 | Esteban Ocon | 8 | 87 |
2018 | Force India/Racing Point | 8 | 62 | Esteban Ocon | 12 | 49 |
2019 | Racing Point | 10 | 52 | Lance Stroll | 15 | 21 |
2020 | Racing Point | 4 | 125 | Lance Stroll | 11 | 75 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties