Sergio Perez heeft een boekje opengedaan over zijn periode bij Racing Point. Nu hij voor Red Bull Racing uitkomt, heeft hij eens goed teruggeblikt op zijn periode bij de renstal, die in 2018 failliet ging. Vervolgens werd het team overgenomen door Lawrence Stroll, omgedoopt tot Aston Martin en werd de Mexicaan de deur gewezen. Bij The Red Bulletin licht hij toe hoe dat eraan toeging en dat het verdriet van korte duur was.
'Ik hoorde een gesprek vanuit het hospitality-unit van het team. De muren zijn daar erg dun', zo begint de Red Bull Racing-coureur over het moment waarop hij uitvond dat hij de deur gewezen zou worden na 2020. Het werd hem dus niet zelf verteld, maar in de wandelgangen vernam hij dat er een einde aan zijn periode bij zijn werkgever aan zat te komen.
Perez vervolgt: 'Om eerlijk te zijn, ik was zo'n twintig minuten boos, misschien zelfs minder dan dat. Ik dacht bij mezelf: 'Oké, dat hebben we gehad. Ik weet waar ik sta en laten we kijken naar wat mij nu te wachten staat.'' Spoedig herpakte Perez zich, ook omdat hij nog een aardige periode te verrijden had bij zijn team. 'Het is makkelijk om je verraden te voelen, maar vanuit een bedrijfskundig perspectief begreep ik het', geeft hij vervolgens toe.
'Ik wist hoeveel ik voor het team betekend had, maar uiteindelijk wist ook ik dat Sebastian Vettel een betere mogelijkheid vormde. Lawrence wil Aston Martin namelijk opbouwen als merk', weet Perez. Daarom besloot hij de emotie op zij te schuiven en op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Deze vond hij uiteindelijk in Red Bull, dat hem een eenjarig contract toeschoof.
Faillissement van Racing Point valt op schouders van Perez
Een ander tekenend moment in zijn loopbaan was voor Perez het moment dat Force India failliet ging. Voordat zijn oude team Racing Point heette, ging het onder die naam door het leven. Vijay Mallya, de Indische eigenaar van het team, had jarenlang een F1-strijd bekostigd, maar werd in eigen land schuldig bevonden aan financiële onregelmatigheden. De geldkraan richting het team ging dicht. 'Dat was een zware tijd voor mij', zo blikt Perez terug.
'Ik bevond mij uiteindelijk in een positie waarin ik de banen van vierhonderd man kon redden. Dat waren bovendien mensen die met mij hun leven hadden gedeeld', geeft hij aan. Hij moest dus aan de haal met advocaten om naar zaken te kijken waarvan hijzelf niets afwist. 'Ik kan mij nog herinneren dat ik voordat ik ging kwalificeren een afspraak had staan met advocaten, we keken wat we aan de situatie konden doen. Het was een gekkenhuis.'
Uiteindelijk was het Stroll die faillissement van het team voorkwam, maar in de renstal van de Canadese multimiljardair was er voor Perez geen ruimte meer. Onder Stroll zag de toekomst er goed uit, dat was zelfs te merken in de instelling van de mechanici en de ingenieurs. Uiteindelijk betekende de naamsverandering naar Aston Martin, zoals het team nu dus het, het einde van de samenwerking tussen het team en Perez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties