Oud Formule-coureur Jolyon Palmer vindt dat een minder optimale strategie van Mercedes een terugkerend thema is. De Duitse renstal koos in Mexico-Stad om te starten op de band met de gele wang. De tweede stint gingen beide Mercedes-coureurs naar de harde band, wat geen goede optie bleek te zijn. Lewis Hamilton eindigde daardoor vijftien seconden achter de winnaar Max Verstappen.
Het is niet de eerste keer dat Mercedes een verkeerde keuze maakt wat betreft de strategie. In Zandvoort koos het team er bijvoorbeeld voor om Hamilton buiten te laten tijdens een safety car-situatie, waardoor hij gemakkelijk gepasseerd kon worden door Verstappen, die net had gepit voor een setje softs. 'Ik heb het gevoel dat het soms een terugkerend thema is voor Mercedes. Ze zijn dichtbij, ze zijn er bijna', verklaart Palmer bij de BBC’s Chequered Flag podcast.
De Brit denkt dat Mercedes in Zandvoort had kunnen maximaliseren. 'Ze hadden kunnen winnen, maar het was toen wel een beetje moeilijk met de safety car, waardoor je snel moet denken en reageren.' In Mexico was dat echter niet het geval, want daar had het team genoeg tijd om een keuze te maken. 'Hier begrijp ik gewoon echt niet wat ze met (George, red.) Russell in het bijzonder hebben gedaan', vertelt Palmer. Hij had het namelijk logischer gevonden als Russell eerder naar binnen kwam voor een setje softs.
Palmer: 'Ik zie de logica er niet van in'
McLaren-coureur Daniel Ricciardo zat op een goede strategie. Volgens Palmer had Mercedes ook naar zo'n voorbeeld kunnen kijken en had het team Russell een stuk eerder naar binnen kunnen halen voor een derde stint op de zachte band. 'Ze hadden data van anderen. Ricciardo leverde geweldige gegevens voor alle anderen, met een goede run op de zachte band aan het einde. Ze zouden hebben geweten wat voor soort tempoverschil je moest hebben met zachte banden en een Mercedes-motor achterin', vermoedt de 31-jarige.
Palmer kan wel begrijpen waarom Hamilton op de harde band bleef rijden. 'Het had kunnen zijn dat Ricciardo op de zachte banden verschrikkelijk reed, want het was een gok. Daarom begrijp ik met Hamilton dat ze voor (Sergio, red.) Pérez wilden blijven, want als ze voor zachte banden waren gegaan, hadden ze de tweede plaats op de baan opgeofferd', legt Palmer uit. Russell had namelijk een groter gat naar de Ferrari's achter zich, waardoor hij een vrije pitstop had.
Hamilton zou echter zijn tweede plaats moeten afstaan aan Pérez, als hij voor een derde stint op softs was gegaan. 'Hamilton zou dan Perez moeten passeren voordat hij het bij Verstappen kon proberen. De beslissing van Hamilton vind ik dan ook terecht. Achteraf denk ik niet dat het de juiste was, maar je kunt de logica ervan inzien', verklaart Palmer. De keuze van Russell snapt hij echter niet. 'Ik zie de logica daarvan niet, want het lijkt een heel vreemde beslissing om hem binnen te laten en hem daardoor een nietszeggende race te laten rijden', eindigt de oud-Formule 1-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties