Johnny Herbert zag als teamgenoot van Michael Schumacher van dichtbij hoe de Duitser te werk ging, maar de Brit meent dat Max Verstappen van een nog hoger niveau is. De voormalige Formule 1-coureur legt ook meteen uit waarom,
Herbert reed zelf twaalf jaar lang in de Formule 1. Na in 1989 gestart te zijn voor Benetton, kwam hij achtereenvolgens uit voor Tyrrell, Lotus, Ligier, wederom Benetton, en Sauber, om zijn carrière af te sluiten in Milton Keynes, eerst bij Stewart, en in 2000 bij Jaguar, dat later overgenomen werd door Red Bull.
'Mensen zeggen wel dat Red Bull Racing de beste auto heeft, en dat is ook zo', weet Herbert, 'maar Verstappen weet er alles uit te persen. Hij presteert op zo'n ongelofelijk hoog niveau, en hij maakt zelf het verschil. Coureurs als Max, Lewis Hamilton, Ayrton Senna, Michael Schumacher, en Fernando Alonso maken het verschil. Dit zijn van die beestachtig goede coureurs die elke keer als ze in de auto stappen het maximale eruit kunnen halen', vindt de 59-jarige analist bij Inclave Casino.
Verstappen beter dan Schumacher
Herbert meent zelfs dat Verstappen, die nu pas 26 jaar oud is, zijn piek nog niet bereikt heeft. 'Sergio Pérez is geen slechte coureur, maar hij komt niet in de buurt van Max. Hij rijdt beter dan ooit tevoren, en we hebben het beste van hem nog niet gezien', voorspelt de Brit. 'Ja, Verstappen is beter dan Schumacher', bevestigt Herbert, die aan het einde van 1994 en tijdens 1995 de teamgenoot van de recordkampioen was bij Benetton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen is, met behulp van de moderne technologie, extra zintuigen aan het ontwikkelen, meent de drievoudig Grand Prix-winnaar. 'Dat heeft met menselijke ontwikkeling en evolutie te maken. Toen Michael in de buurt van simulatoren kwam, werd hij altijd een beetje misselijk', zo wijst Herbert op een probleem dat Schumacher met name na zijn comeback tegenkwam.
'Verstappen leeft praktisch in een Red Bull-simulator. Hij racet constant in simulatoren', aldus Herbert. 'Dat is een zesde of zevende zintuig dat deze coureurs zo ontwikkelen. Daardoor heb je constante evolutie. Het draait erom hoe je die tools gebruikt als je in de auto stapt. Schumacher kon destijds de data van de simulator niet vertalen naar de echte auto's. Max kan dat wél.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties