Renault kondigde tijdens de herfstpauze van de Formule 1 aan, dat ze gaan stoppen met het produceren van motoren voor de raceklasse. De analisten van het Ziggo Sport Race Café snappen maar weinig van de beslissing, die als gevolg zou hebben dat Alpine met Mercedes in zee gaat. Een veel betere oplossing was geweest om de boel te verkopen aan Andretti.
Frans Verschuur ziet het probleem van het vertrek van Renault niet en snapt niet waarom ze überhaupt ooit de stap maakten naar de Formule 1. 'Ik heb altijd beweerd dat Renault niet in de Formule 1 moet', aldus de voormalig teambaas. Het Franse merk past volgens hem niet in deze tak van sport. 'Daar horen ze niet in thuis. Mercedes, Ferrari, Aston Martin. Dat zijn merken die in de Formule 1 horen', noemt hij enkele voorbeelden van bekende automerken die in de Formule 1 actief zijn en daar volgens hem ook daadwerkelijk thuishoren.
Renault hoort niet in de Formule 1
De voormalig teambaas van Jos Verstappen ziet het nut er niet van in voor Renault. 'Denk je nu echt dat ze één Twingo of Mégane meer verkopen als ze wereldkampioen worden? Nee', benadrukt de Nederlander. Ook aan het algemene beeld dat men van het merk heeft, verandert volgens hem weinig. 'Denk je dat het imago van Renault beter wordt als ze wereldkampioen worden? Nee', maakt Verschuur duidelijk. Hij wijst ook een schuldige aan voor de huidige staat van het team. 'Meneer Abiteboul heeft er een zootje van gemaakt. Het ging best wel aardig totdat hij kwam', meent de oud-teambaas. 'Hij heeft er een bende van gemaakt', moet hij echter vaststellen wat betreft Cyril Abiteboul.
De Fransen waren volgens Verschuur op één gebied heel sterk en dat waren de motoren. Dat ze juist daarmee nu stoppen is voor hem dan ook niet te begrijpen. 'Waar Renault sterk in was, is motoren bouwen. Daarmee hebben ze altijd wereldkampioenen afgeleverd', geeft de Nederlander aan. Er zijn in de Formule 1 twaalf wereldkampioenschappen gewonnen met Renault-motoren, wat aantoont dat er met de motoren zeker successen zijn te behalen. 'Daar gaan ze nu uit en dan wordt het een Mercedes in een Alpine', haalt Verschuur aan dat Alpine nu een klantenteam wordt, hoogstwaarschijnlijk van Mercedes dat met het vertrek van Aston Martin weer een plekje vrij heeft.
Verkoop aan Andretti is oplossing
Verschuur weet zelf een betere oplossing voor de huidige situatie bij de Franse renstal. 'Gewoon stoppen en verkopen aan Andretti', luidt zijn advies aan Alpine. 'Motoren, daar zijn ze goed in en daar gaan ze mee stoppen', drukt hij nogmaals zijn ongeloof uit. De oud-teambaas vindt de redenering erachter dan ook niet logisch, gezien Alpine wel in de Formule 1 actief blijft. 'Vanwege bezuinigingen. Dan moet je bezuinigen en het team verkopen voor 800 miljoen aan Andretti', benadrukt Verschuur. 'Dan bezuinig je echt', sluit de voormalig teambaas af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties