Het team van Red Bull Racing leek aan de start van het 2024-seizoen onverslaanbaar, maar met nog maar zes races te gaan is niets minder waar gebleken. De Oostenrijkse renstal staat momenteel tweede in het constructeurskampioenschap met een achterstand van 41 punten op het McLaren-team. De RB20 kon de verwachtingen van het team niet namaken en toch voorspelt teambaas Christian Horner geen drastische veranderingen in 2025.
Het 2025-seizoen zal het laatste seizoen met de huidige sportreglementen zijn. In 2026 gaat het nieuwe reglement van start en dat betekent dat de teams zich afvragen hoezeer ze nog willen investeren in het ontwerp van de laatste auto van de huidige generatie. Volgens Horner heeft het team van Red Bull nu besloten niet al te veel drastische veranderingen aan te brengen en de RB20 toch als inspiratiebron voor volgend jaar te gebruiken. 'In de Formule 1 ben je altijd alle ballen hoog aan het houden en moet je stap voor stap te werk gaan', vertelt Horner over hoe het team zich voorbereidt op de aankomende seizoenen.
Budgetplafond vormt obstakel
Volgens Horner is het moeilijk om ver vooruit te kijken in de Formule 1. De teams zijn al lang begonnen met de voorbereidingen op de nieuwe sportreglementen, maar zelfs in de voorbereiding op 2025 blijven dingen soms nog tot het laatste moment onduidelijk. 'Je kan de toekomst niet heel goed voorspellen. In de Formule 1 komt de lange termijn neer op ongeveer twee en een halve maand. Dat betekent dat wat we in dit seizoen opdoen aan kennis relevant is voor volgend jaar', vertelt hij tegenover Motorsport.com.
Het team van Red Bull heeft volgens de teambaas dan ook niet echt een andere keuze dan de RB21 op de RB20 te laten lijken. 'De auto van volgend jaar zal een verdere ontwikkeling zijn van de auto van dit jaar. Er zijn ook heel veel componenten van de auto van vorig jaar die we op de huidige auto hebben toegepast.' Horner legt uit dat het budgetplafond een grote rol speelt in het nemen van dit soort besluiten. 'Tenzij de prestaties er significant op vooruitgaan, slaat het nergens op om verandering aan te brengen.'
Red Bull Powertrains
Vanaf 2026 zal Red Bull haar eigen motoren gaan fabriceren. Hiervoor heeft het team Red Bull Powertrains opgericht. 'Het is verreweg onze grootste uitdaging', vertelt Horner. 'We zijn een start-up gestart waarvoor we 600 mensen hebben aangenomen, een fabriek hebben gebouwd, processen hebben geïmplementeerd en mensen samen hebben gebracht om binnen de Red Bull-cultuur te werken waarmee we heel succesvol zijn geweest als het gaat om het chassis.'
Ondanks dat Horner hoopvol is over de prestaties van de Red Bull Powertrains vanaf 2026, weet hij ook dat het begin moeilijk zal worden. 'Veel mensen komen bij andere teams vandaan. Van concurrenten en leveranciers in de Formule 1. Het is een enorme klus om 600 mensen en al je processen, je toeleveringsketen, en al het andere klaar te stomen om vanaf 2026 aan twee teams te gaan leveren', vertelt hij.
Ook de samenwerking met Ford verloopt vooralsnog voorspoedig. 'We hebben een fantastische partner in de Ford Motor Company en die samenwerking gaat goed. Maar er zullen op de korte termijn altijd pijntjes blijven. Op de lange termijn zullen we de vruchten ervan plukken dat alles onder een dak zit.' Volgens Horner is het voordeel van alles onder een dak hebben wel nu al voelbaar. 'We hebben al gezien wat het voordeel en het verschil is als chassis- en motortechnici praktisch naast elkaar zitten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties