Formule 1-analist Gary Anderson verwacht dat McLaren en Red Bull Racing de bovenhand zullen hebben in 2025, maar ziet Mercedes en Ferrari er nog altijd voor zorgen dat er een gat blijft tussen de grote vier en de rest. Hoewel Ferrari in 2024 nog tot aan Abu Dhabi een kans maakte op de constructeurstitel, verwacht de voormalig ontwerper dat Mercedes het komende seizoen grote stappen kan zetten.
Voor Anderson is McLaren vooralsnog de gedoodverfde favoriet en zal Red Bull weer opstaan om achter de Britse renstal aan te sluiten. De coureurs van McLaren wisten het constructeurskampioenschap in 2024 te pakken, maar deze beslissing viel pas laat omdat Ferrari tot en met de laatste race nog een kleine kans had op de titel. Toch denkt de Noord-Ier niet dat het team uit Maranello zich weer bij de ultieme top kan scharen. Mocht Andersons voorspelling juist blijken, dan kan Lewis Hamilton wel eens een slechte keuze hebben gemaakt door over te stappen naar Ferrari.
Mercedes moet focussen op constante auto
De nummer drie achter McLaren en Red Bull is in volgens Anderson voorlopig Mercedes. Het team kende in 2024 veel problemen, maar zal Ferrari naar zijn verwachting voorbij gaan. ‘De Mercedes is nog steeds heel gevoelig qua rijhoogte, dus die window moet vergroot worden bij de W16’, legt hij uit wat het team zal moeten veranderen. Anderson verwacht dat daar voordeel uit kan worden gehaald. ‘De auto zal er in eerste instantie langzamer van worden, maar door de constantheid kunnen de coureurs informatievere feedback geven en zo kunnen de engineers met een specifieker ontwikkelingsplan komen’, verwacht de voormalig ontwerper van Jordan Grand Prix.
Mochten de Zilverpijlen hierin slagen, dan zou dit goed uitkomen voor Formule 1-debutant Andrea Kimi Antonelli. ‘Een constanter platform is ook een beter lanceerplatform voor rookie Kimi Antonelli dan de onvoorspelbare W15 zou zijn geweest’, benadrukt de analist in zijn analyse voor The Race. ‘Antonelli is snel, maar het belangrijke ding dat hij snel moet leren, is dat je maar zo snel bent als de auto toestaat’, drukt hij de jonge Italiaan op het hart. Een herhaling van de vrije training in Monza zou dan ook zorgen voor een deuk in het zelfvertrouwen van de coureur. ‘Als hij die auto in de muur begint te gooien, raakt hij het vertrouwen kwijt’, aldus Anderson.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
George Russell is er volgens de voormalig monteur van McLaren klaar voor het team te leiden. ‘Russel doet het goed sinds hij zijn promotie kreeg van Williams naar Mercedes’, concludeert de Noord-Ier. Hoewel de Brit naast een zevenvoudig wereldkampioen reed, heeft hij zich bewezen wanneer Hamilton het liet liggen. ‘Wanneer Hamilton ernaast zat, heeft Russell zeker laten zien dat hij het team kan leiden en ik ben er vrij zeker van dat hij nog verder zal groeien in die positie in 2025, luidt de eindconclusie met betrekking tot Mercedes.
Anderson verwacht dat de nummer twee in het constructeurskampioenschap van 2024 in 2025 terug zal vallen naar plek vier. ‘Ferrari moet erop focussen er niet zo lang over te doen om erachter te komen dat ze een verkeerde weg in zijn geslagen qua ontwikkeling’, vindt de analist. Hij denkt dat dit de voornaamste reden is dat de Italiaanse renstal de constructeurstitel naar McLaren zag gaan. ‘Die dip midden in het seizoen kostte ze in 2024 een titel. Het is daarnaast ook belangrijk dat ze geen fouten maken in de strategie’, benoemt Anderson nog een punt van aandacht.
Sainz kwam vaak zelf met strategie
De voormalig ontwerper zag het steigerende paard rare sprongen maken in bepaalde situaties. ‘Vanaf de zijkant leek het erop dat wanneer er druk op zat, Ferrari anders reageerde dan wanneer het prima liep’, aldus Anderson. ‘In Las Vegas werden er fouten gemaakt die bij beide coureurs niet goed vielen. Of je nu eerste en tweede of negende en tiende bent, het strategische team moet passende beslissingen maken’, benadrukt hij. ‘Beslissingen vanuit een rustige en overzichtelijke toestand.’
Anderson merkte op dat in 2024 er regelmatig strategische voorstellen vanuit de bolide zelf kwamen, en dan met name van de coureur die weg werd gestuurd om Hamilton naar Maranello te kunnen halen. ‘Ferrari boekt vooruitgang op dit gebied, maar we hoorden Carlos Sainz vaak op de radio met suggesties komen of klagen over strategische beslissingen. Met de komst van Lewis Hamilton in het vooruitzicht, moet het team hier bovenop zitten’, vindt de analist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voor Charles Leclerc zal er naar verwachting ook veel veranderen. ‘Er zal niet meer diezelfde familiesfeer zijn die Sainz naar Ferrari bracht’, voorspelt Anderson. ‘Ze hadden hun gevechten (op de baan, red.) maar deze werden meestal op vriendelijke wijze afgehandeld. Met Hamilton, een zevenvoudig wereldkampioen, zou dat heel anders kunnen zijn’, denkt de voormalig ontwerper en monteur. ‘Ferrari staat al achter hem door hem veel meer te betalen dan Leclerc en ik denk dat ze hem ook zullen blijven steunen, in elk geval voor het eerste deel van het seizoen’, geeft de Noord-Ier aan. ‘Dat zou Leclerc kunnen ophitsen. Ik denk dat Monaco de showdown zal zijn: Ze zijn daar allebei goed, maar Leclerc is uitzonderlijk’, sluit Anderson af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties