Jacques Villeneuve herkent de situatie waar Max Verstappen nu in zit. De excentrieke Canadees reed bij Williams in zijn debuutjaren met een auto, die door Adrian Newey ontworpen werd. Newey vertrok echter halverwege 1997 bij Williams, waarna het Britse team het steeds lastiger kreeg. Nu Newey naar Aston Martin vertrokken is, heeft ook Red Bull Racing het lastig.
Newey heeft Williams, McLaren, én Red Bull allemaal wereldkampioen gemaakt, en bij elk van deze drie teams ging het slechter nadat de nu 65-jarige ontwerper vertrok. Sinds Newey voor de Grand Prix van Miami zijn vertrek bij Red Bull aankondigde, heeft het Oostenrijkse team het ook steeds lastiger om overwinningen of zelfs podiumplaatsen te pakken. 'Dat Adrian Newey er niet meer is, doet Red Bull heel veel pijn', weet de Canadees, die bij Williams met Newey-auto's reed.
Villeneuve verwacht ook dat Red Bull het moeilijk zal krijgen om haar oude vorm te hervinden. 'Het is makkelijk om uit het ideale window te vallen, en soms vind je het dan nooit meer terug, dat is een hele dunne lijn', vervolgt Villeneuve in gesprek met Casasdeapuestas.bet. 'Toen Newey Williams halverwege het seizoen verliet in 1997, had het team het ook lastig. Het team raakte toen ook compleet de weg kwijt, en het duurde een tijdje voordat we terug in dat window kwamen. Dit zou ook zomaar bij Red Bull gebeurd kunnen zijn.' Villeneuve werd in 1997 uiteindelijk wel nog kampioen na een controversiële seizoensfinale.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Newey-auto's
De oud-kampioen legt ook uit waardoor het komt dat teams zo makkelijk in de problemen komen nadat Newey vertrekt. 'Mijn ervaring is dat Adrian Newey altijd auto's bouwde die heel precies bestuurd moesten worden. Deze auto's hadden een heel klein window dat qua afstelling werkte, maar als je in dat window bleef, had je ook een geweldige auto', zo geeft hij aan wat een typische Newey-auto is. 'Die auto's zijn niet voor iedereen weggelegd. Hij maakt auto's voor exceptionele coureurs, en exceptionele coureurs zullen in zijn auto's altijd veel verschil kunnen maken. Gemiddelde coureurs zullen het altijd lastig hebben.'
Pérez gaat bergafwaarts
Villeneuve besteedt vervolgens ook aandacht aan de prestaties van Sergio Pérez. 'Monza was lastig', zegt Villeneuve over de coureur, die daar als achtste eindigde. 'Als je met weinig neerwaartse druk rijdt, worden de problemen groter. Zodra je op andere circuits met minder vleugel gaat rijden, zal Sergio Pérez ook problemen krijgen, terwijl Max om die problemen heen kan rijden. Toen Pérez naar Red Bull ging, was ik blij. Hij deed het ook goed, maar nu is het bergafwaarts gegaan. Dit kan in je hoofd gaan zitten, en zodra dat gebeurt, verlies je twee of drie tienden. Pérez heeft geen excuses, want Max kan wel in de auto rijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties