Oud-coureur zegt spannend seizoen al gedag: 'De FIA heeft dat zojuist verknoeid' Formule 1
Formule 1

Oud-coureur zegt spannend seizoen al gedag: 'De FIA heeft dat zojuist verknoeid'

Oud-coureur zegt spannend seizoen al gedag: 'De FIA heeft dat zojuist verknoeid'

Voormalig Formule 1-coureur Gary Anderson verwacht dat de wijziging van de flexi-wing-regels van invloed zal zijn op de titelstrijd van 2025. De Noord-Ier noemt de wijziging ‘te weinig en te laat’ en verwacht dat het komende seizoen een kampioenschap met twee delen zal zijn. Hij is dan ook zeer kritisch op de aangekondigde regelwijziging.

De FIA kwam relatief laat met de aankondiging over de regels, iets wat bij Red Bull Racing en Ferrari naar verluidt niet bepaald positief werd ontvangen. ‘De Grand Prix van Spanje is waar de nieuwe technische richting merkbaar zal zijn. Dat is de negende race in een seizoen met 24 races, wat betekent dat er een enorme wijziging plaatsvindt na een derde van het seizoen’, schrijft Anderson voor The Race. ‘Dat betekent dat het bijna een tweeledig kampioenschap is, waarbij het eerste deel onder een set regels opereert en de rest onder een andere set’, merkt hij op. ‘Dit vervormt het kampioenschap al voor het van start is gegaan.’

Nieuw Brawn-scenario niet uitgesloten

De beslissing van de FIA doet Anderson denken aan het 2009-seizoen, toen er veel te doen was rondom de dubbele diffuser. Brawn, Williams en Toyota maakten er gebruik van en het was uiteindelijk Jenson Button in zijn Brawn-bolide die de titel won dat jaar. ‘Hij ging ermee vandoor voor de anderen hun eigen versie ervan konden introduceren’, herinnert de Noord-Ier zich. Brawn wist niet enkel de titel te pakken bij de coureurs, maar ook het constructeurskampioenschap ging naar hen. ‘De teams met extreem flexibele vleugels vroeg in het 2025-seizoen kunnen van een soortgelijk patroon profiteren’, voorspelt de voormalig coureur.

Anderson verwacht dat de regels zowel een positieve als negatieve uitwerking kunnen hebben, per team en auto. ‘Het is moeilijk in te schatten wat het per individuele bolide of coureur zal doen’, realiseert hij. ‘Het gaat vooral om wat iedere auto nodig heeft om er de beste performance uit te halen. Maar het gaat om een reductie van 33% procent in de toegestane afbuiging, dus het zal zeker een impact hebben’, weet Noord-Ier heel zeker. ‘In bepaalde gevallen zal dat positief zijn, en in andere weer negatief’, benadrukt hij dat een rooskleurig Brawn-scenario geen zekerheid zal zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen helm red bull racing abu dhabi zaterdag rb20 121
Bij Red Bull zou men woedend zijn op de FIA vanwege de verandering in de regels.

De voormalig Formule 1-coureur haalt een eerder kritisch stuk aan dat hij schreef over de flexibele vleugels. ‘De rotatie van de voorvleugel is het problem hier, en niet de afbuiging van de vleugel’, zei de Noord-Ier destijds. ‘De uiteinden van de voorvleugel en flappen produceren niet veel downforce’, legt hij uit. ‘Het is makkelijk te zien dat ze vrij plat zijn in hun ‘aanvalshoek’ en als dat niet genoeg is, zorgt het blokkeren van de voorband ervoor dat de doorstroming die voor downforce zorgt ook blokkeert’, aldus Anderson.

Teams die een auto hebben die geoptimaliseerd is voor de eerste reeks Grands Prix, zullen volgens de Noord-Ier problemen tegenkomen. ‘Ze zullen een nieuwe voorvleugel nodig hebben. Uiteraard is dit sowieso nodig, maar ook qua profiel zal het anders moeten zijn’, denkt de oud-coureur. ‘Een aantal teams zal daardoor regelmatig buiten de optimale window zitten op bepaalde circuits halverwege het seizoen’, gaat hij door.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren constructeurstitel abu dhabi 8
Constructeurskampioen McLaren zou naar verluidt bij de FIA hebben aangedrongen op de regelwijziging.

Dit is niet de enige kritiek die de autosportbond krijgt van de Noord-Ier. Hij maakt een vergelijking tussen de FIA en de renstallen ‘Mijn andere klacht is dat ze coureurs bestraffen wanneer ze een slechte beslissing maken en daarnaast teams een boete geven voor het onveilig de garage uitrijden’, schetst een moment zoals deze tijdens de Grand Prix kan voorkomen. ‘In beide gevallen hebben ze milliseconden om die beslissing te maken en niet drie maanden, wat de FIA wel had voor het introduceren van afbuigingstesten.

Anderson is er allesbehalve over te spreken dat de FIA pas nu met de aankondiging is gekomen. De meeste teams, zo niet alle teams, zullen zich inmiddels namelijk bezighouden met nieuwe regelgeving van 2026. ‘Nu, in begin februari, zullen de meeste teams al dag hebben gezegd tegen de karakteristieken van de auto voor 2025’, verwacht hij. ‘Ze zullen hun topontwerpers laten focussen op de bolide van 2026, terwijl de minder ervaren mensen de puntjes op de i zullen moeten zetten wat betreft de auto van 2025. Dat moet nu allemaal veranderen’, aldus de Noord-Ier.

FIA heeft kansen op spannend seizoen vergooid

De oud-coureur zou zelf allesbehalve blij zijn als hij een van de technisch directeuren was. ‘Niet omdat ik geloof dat mijn voorvleugel beter boog dan andere voorvleugels, maar omdat het een verandering halverwege het seizoen betreft’, legt hij uit. ‘De FIA zegt dat dit zorgt voor een eerlijk speelveld voor alle deelnemers om eerlijke en spannende races te promoten. Dit creëert op geen enkele manier een eerlijk speelveld’, brandt de Noord-Ier de autosportbond af. ‘We willen allemaal een spannend kampioenschap van de eerste tot de laatste race, maar de FIA heeft dat zojuist verknoeid’, meent hij. ‘Het zou zomaar een kampioenschap van acht races en een kampioenschap van zestien races worden’, sluit Anderson af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws