Onderdelen Mercedes en Aston Martin in 2023 verboden: 'Regels veranderd om die oplossingen te stoppen' Formule 1
Formule 1

Onderdelen Mercedes en Aston Martin in 2023 verboden: 'Regels veranderd om die oplossingen te stoppen'

Onderdelen Mercedes en Aston Martin in 2023 verboden: 'Regels veranderd om die oplossingen te stoppen'

Twee aerodynamische ideeën van Mercedes en Aston Martin zijn verboden in 2023. Beide hebben te maken met een vleugel: het Duitse team had een innovatief idee voor de front wing endplate en de Britse renstal had een aanpassing aan de achtervleugel. Met de invoering van de nieuwe reglementen van de FIA zijn deze echter illegaal geworden.

Dit seizoen had de FIA geen problemen met de vleugelonderdelen van beide teams, maar met het wegwerken van de grijze gebieden in de reglementen zijn de oplossingen toch verboden. 'Het is duidelijk dat ze dit jaar allebei legaal waren. De reglementen zijn zowel aan de voorkant als aan de achterkant op verschillende manieren veranderd om die oplossingen te stoppen', begint Nikolas Tombazis, de hoofdtechnicus van de FIA, geciteerd door Motorsport.com.

Dat de onderdelen van de vleugels nu verboden zijn, komt door Artikel 3.2.1 van de technische reglementen van de Formule 1. Deze omschrijft dat een belangrijk doel is om de auto's dicht achter elkaar te laten racen, door ervoor te zorgen dat het aerodynamische prestatieverlies van een auto die een andere auto volgt tot een minimum wordt beperkt.

Tombazis: 'We hebben niet het recht om dingen te verbieden die we niet leuk vinden'

De wijzigingen in de reglementen voor 2023 hebben dus deels te maken met ontwerpen die het racen schaden. 'Sommige van deze dingen waarvoor we de regels hebben gewijzigd, vallen in die categorie', verklaart Tombazis. 'Maar dat artikel was niet bedoeld in de zin van: als je slim bent en je hebt een oplossing, dan gaan we die meteen van de auto halen. Het gaf alleen uitleg over waarom we soms moeten ingrijpen met de regelgeving. We hebben niet het recht om te zeggen: dit vinden we niet leuk, laten we het verbieden', eindigt de hoofdtechnicus.

De vleugel van zowel Mercedes als Aston Martin riep gelijk bij de introductie al vragen op. De bijzondere front wing endplate van de Duitse renstal zat al tijdens het Grand Prix-weekend van Miami op de W13 en had een uniek ontwerp. Tussen de vleugel zelf en het rechtopstaande deel aan de buitenkant zat namelijk een hoop ruimte, waardoor er in principe een soort gat ontstond. Dit leek tegen de regels van het brede concept van de nieuwe wagens, namelijk dat de aerodynamica het voor auto's niet moeilijker moet maken om elkaar te volgen. Hoewel de vleugel dus niet illegaal was, zal het vanaf 2023 niet meer gebruikt mogen worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws