De Formule 1 is aan het kijken naar opties voor speciale wielkasten voor natte weersomstandigheden. Dit idee is ontstaan naar aanleiding van de Grand Prix in België in 2021, toen er geen enkele ronde echt geracet kon worden. Volgens de FIA heeft dat weekend 'littekens achtergelaten in de sport' en om dat voor de toekomst te voorkomen, wordt er nu gekeken naar een oplossing.
Het idee van de speciale wielkasten is nog niet volledig uitgewerkt, waardoor het nog niet bij aanvang van het komende seizoen zal worden geïntroduceerd. 'Ik heb veel vertrouwen in 2024', begint Nikolas Tombazis, het hoofd van de technische afdeling van de FIA, bij The Race. 'We proberen te kijken of het ons lukt of niet om misschien een pakket klaar te hebben voor de tweede helft van het seizoen volgend jaar, waar je soms meer potentiële natte races hebt', voegt hij eraan toe.
Wel geeft de Griekse ontwerper aan dat het niet gemakkelijk zal zijn om de wielkasten snel te introduceren. 'Het is een uitdaging vanuit heel veel punten. We hebben nog geen limiet gesteld aan die timing. Maar 2024 zou ik zeggen dat ik er vrij zeker van ben dat het er zal zijn', vertelt Tombazis.
Tomazis: 'Spa 2021 heeft littekens achtergelaten in de sport'
Het doel van de wielkasten is om de spray die de rondrijdende auto's veroorzaken drastisch te beperken. De full wets van Pirelli maken het in natte omstandigheden namelijk erg moeilijk om te zien, vanwege de vele nevel. 'We denken alleen dat het iets wordt dat hopelijk een paar keer per jaar wordt gebruikt, misschien drie keer', vervolgt Tombazis over de wielkasten. 'We willen niet dat het er elke keer wordt opgezet als er een druppel regen valt.'
Het is voornamelijk bedoeld om momenten als in België vorig jaar te voorkomen. 'We zijn gewoon erg bezorgd dat we uiteindelijk niet kunnen racen. Spa 2021 heeft toch littekens achtergelaten in de sport omdat het zeer ongelukkige omstandigheden waren. Het zou tien keer erger zijn geweest als we helemaal naar Japan waren gegaan en moesten inpakken en terugkomen. Dus dat moeten we echt vermijden', geeft Tombazis ter vergelijking.
'Er kijken zoveel mensen, toeschouwers die kaartjes kopen, teams die de hele wereld over reizen en dan ineens zeggen dat we niet kunnen racen is bijna onverantwoordelijk', vervolgt de 54-jarige. Hij legt uit dat met de wielkasten eerder kan worden gereden, omdat nu bijna alleen de intermediates worden gebruikt. 'Op dit moment race je bijna nooit met de full wets, dus ik denk dat het goed zal zijn om het te brengen voor die banden.'
'Ik verwacht dat het een verbetering van vijftig procent zal zijn'
De wielkasten zijn nog niet compleet, maar er zijn al wel ontwerpen gemaakt. 'We hebben veel simulaties gedaan, omdat we ervoor willen zorgen dat het effect van deze apparaten relatief klein is op de algehele dynamiek. Er is nog steeds een effect, maar niet enorm', legt Tomazis uit. 'En we simuleren de druppeltjes van de regen enzovoort om te zien hoe het de spray beïnvloedt.'
'Wat een beetje een uitdaging is, is om de relatieve verhouding te bepalen van wat er uit de diffuser komt en wat er uit de band komt. En zodra we een oplossing hebben, gaan we wat prototypes maken en ze op sommige auto's laten draaien om te proberen dat goed te valideren. Ik verwacht dat het onder gelijke omstandigheden misschien een verbetering van vijftig procent zal zijn', eindigt de Griek hoopvol.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties