De volgende double-header van de 2022-kalender wordt afgetrapt met de Grand Prix van Frankrijk. Na Oostenrijk had men veel om over na te praten, eens kijken of de teams geleerd hebben van de fouten en lessen van afgelopen raceweekend. Waar moet u dit weekend naar kijken? Welke teams en coureurs kunnen een rol van betekenis spelen op het rood-blauw omrande Circuit Paul Ricard? F1Maximaal.nl neemt je mee.
1. Begrijpt Red Bull haar rubber?
Max Verstappen zag de spreekwoordelijke bui in Oostenrijk op zaterdag al wel hangen. Na afloop van de sprintrace gaf hij aan dat het een dag later lastig zou worden qua bandenslijtage. Zijn zorgen bleken gegrond: waar de overwinning tijdens de sprintrace naar de Nederlander ging, maakte hij op zondag geen schijn van kans in gevecht met Charles Leclerc. Ook Carlos Sainz zou hem passeren, maar de opmars van de Spanjaard stokte na motorproblemen.
In Spielberg voorkwam het rubber dus een eindzege voor Verstappen, maar blijft dit een éénmalig fenomeen? Christian Horner en Helmut Marko stelden na afloop dat Red Bull niet wist waar het fout was gegaan, en sindsdien zijn ze niet teruggekomen op deze woorden. Toch zijn er al enkele tekenen die doen vermoeden dat Red Bull er in Frankrijk niet nogmaals zo naast zal zitten. Zijn de bandenproblemen van Oostenrijk verleden tijd? Misschien. Zien we ze dit weekend terug? Hoogstwaarschijnlijk niet.
De meeste circuits zijn namelijk front-limited of rear-limited als we het hebben over de druk op de banden. Rear-limited-circuits, zoals de Red Bull Ring, vragen veel van de achterbanden. Wanneer coureurs op dit soort circuits te veel van die achterbanden vragen, beperkt dat de snelheid, wat bij Red Bull Racing gebeurde. Frankrijk wordt gezien als een circuit dat front-limited is, en vooral de voorbanden hebben het er dus zwaar. Zodoende lijkt het erop dat de moeilijkheden met het rubber niet van toepassing zullen zijn dit weekend.
Also read
Gooit Ferrari intern het roer om dan heeft Verstappen daar een significante rol in gespeeld
2. Een eenmansstrijd bij Ferrari
Het tweede grote vraagstuk in de strijd tussen Ferrari en Red Bull is of Leclerc dit weekend op rugdekking kan rekenen van Sainz. Laatstgenoemde haalde de eindstreep in Oostenrijk niet vanwege motorproblemen. In bocht 4 vloog zijn motor in brand, en de schokken van de ontploffingen waren aan de onderkant van het chassis met het blote oog te zien. De Ferrari-motor had het definitief begeven.
Er is momenteel nog geen verklaring naar buiten gebracht door de Italiaanse renstal, terwijl ze dat bijvoorbeeld na de motorfout van Leclerc in Baku enkele dagen later wél deden. Daardoor zijn er vraagtekens ontstaan omtrent de staat van het motorblok van Sainz. Vallen er onderdelen te redden? Wie weet, maar het lijkt er niet op dat alle onderdelen het overleefd hebben.
Alles wees in Oostenrijk op turboproblemen, wat het vermoeden wekt dat dat onderdeel sowieso al niet meer te redden valt. Is dit het geval dan incasseert Sainz een gridstraf van tien plaatsen voor het introduceren van zijn vierde turbo. Daarmee laat hij Leclerc aan zijn lot over, die Verstappen, Sergio Pérez en misschien zelfs wel twee Mercedessen van zich af moet slaan.
Also read
Gaat Sainz een gridstraf incasseren in Frankrijk na wederom een plofmotor van Ferrari?
Gooit Ferrari intern het roer om dan heeft Verstappen daar een significante rol in gespeeld
3. Tropisch Frankrijk
Door heel Europa worden er recordtemperaturen gemeten. In Portugal woeden er bosbranden, terwijl het kwik in Parijs omhoog schiet tot veertig graden. In Le Castellet, gelegen nabij de zuidkust van Frankrijk, is dit niet anders. Vrijdag, zaterdag én zondag worden temperaturen tot wel 34 graden Celsius verwacht met volle zon. Dat betekent dat het asfalt opwarmt, en dat heeft weer gevolgen voor het gebruik van de banden.
Maar ook de koeling van de diverse onderdelen moet in orde zijn wanneer er geracet wordt in de hitte. Eerder dit jaar, in Australië, zagen we dat Mercedes al eens in moest houden omdat de motor van Lewis Hamilton in 'kritieke toestand' verkeerde, en de betrouwbaarheid van de Ferrari kan na Spanje, Baku en Oostenrijk in twijfel getrokken worden. Technische uitvalbeurten gerelateerd aan de temperatuur zijn dan ook beslist niet uit te sluiten.
4. Alpine moet doorstomen in thuisrace
Eén van de teams die een prima stap gezet heeft in 2022 is Alpine. De renstal eindigde het 2021-seizoen als vijfde, en staat nog steeds op deze plek, maar kan daar aankomend weekend verandering in brengen. Het is na Oostenrijk namelijk op gelijke hoogte gekomen met McLaren; allebei de teams staan op 81 punten. McLaren heeft het moeilijk, en omdat Daniel Ricciardo vorm mist, heeft het maar één coureur die consistent punten scoort.
Alpine heeft met Esteban Ocon en Fernando Alonso twee coureurs die aanzienlijk beter in hun vel zitten dan Ricciardo. Daarnaast hebben ze met de bolide van 2022 materiaal tot hun beschikking dat over veel rauwe snelheid beschikt, maar aan betrouwbaarheid te wensen overlaat. Weet de Franse renstal, die dit weekend dus op thuissteun kan rekenen, deze problemen te pareren dan lonkt die vierde plek in het wereldkampioenschap.
Ocon staat er met een achtste plek in het wereldkampioenschap goed voor en heeft 52 punten achter zijn naam staan. Zijn Spaanse collega staat op 29, maar heeft naar eigen zeggen erg veel punten ingeleverd vanwege technische malheur. Met de consistentie van Ocon en de honger van Alonso lijkt Alpine over een duo te beschikken dat ook dit weekend kan scoren, en haar pijlen eerder op Mercedes gaat richten dan op McLaren.
5. Gasly moet op AlphaTauri vertrouwen
Oostenrijk vormde voor AlphaTauri misschien wel het absolute dieptepunt van het 2022-seizoen. Het is dit jaar een beetje hit or miss bij de Italiaanse renstal, en de semi-thuiswedstrijd van Pierre Gasly en Yuki Tsunoda was zeker een miss. Het duo kwam als vijftiende en zestiende over de eindstreep, en hoefde geen moment aan punten te denken dat weekend. Het leidde tot frustratie bij Gasly, die deze frustratie in de media duidelijk uitsprak.
AlphaTauri moest volgens de Fransman, die dus ook een thuisrace verrijdt dit weekeinde, aan de bak. Zijn verzoek wordt een race later al ingewilligd, want AlphaTauri heeft aangegeven dat het met updates komt. De vraag blijft echter of deze updates krachtig genoeg zijn om het team in een puntenscorende positie te stellen. Met de opleving van Haas is het namelijk afgezakt tot de achtste plaats in het kampioenschap, en het roer moet om, willen ze die zevende plek weer afpakken van de goed presterende Mick Schumacher en Kevin Magnussen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties