Max Verstappen wist in Spanje dankzij een goede en doortastende openingsfase het verschil te maken en de basis te leggen voor zijn zevende overwinning van het seizoen. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd echter wel opnieuw duidelijk dat er weinig ruimte voor fouten is, want Lando Norris en McLaren waren wederom niet ver weg. Komend weekend staat in Oostenrijk alweer de tweede race van de triple header op het programma en het belooft weer een spannend weekend te worden. En Red Bull Racing zal er ongetwijfeld alles aan willen doen om zijn thuisrace te winnen. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Nieuwe Verstappen versus Norris?
In de afgelopen vijf races maakten Verstappen en Norris maar liefst vier keer de dienst uit. Eenmaal won Norris en in de andere drie gevallen was Verstappen zijn Britse opponent net wat te snel af. De kans is groot dat het duo ook in Oostenrijk weer zal strijden om de overwinning en Verstappen kan zijn borst natmaken, want na afloop van de verloren race in Spanje werd duidelijk dat Norris niet langer genoegen neemt met een tweede plaats.
Daarnaast zullen de verschillen zo mogelijk nog kleiner zijn op de korte, maar snelle Red Bull Ring. Doorgaans hebben de coureurs immers aan iets meer dan een minuut genoeg om één keer rond het 4,3 kilometer lange circuit te gaan. Saillant detail: een jaar geleden meldde McLaren zich dankzij een grote upgrade in Spielberg definitief aan het front. Dit jaar zal de Britse renstal van de Grand Prix van Oostenrijk ongetwijfeld graag het kantelmoment in de titelstrijd willen maken.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
2. Belangrijke vrijdag voor Verstappen
In zijn voorbeschouwing haalde Verstappen het zelf al aan, maar in Oostenrijk zal het van groot belang voor Red Bull zijn om direct goed uit de startblokken te komen. Op de Red Bull Ring staat namelijk het derde sprintweekend van 2024 op de planning en dat betekent dat de teams en de coureurs slechts één uur de tijd hebben om nieuwe onderdelen te testen en een goede balans te vinden.
En laat dit laatste nu precies zijn waar Red Bull en Verstappen in de afgelopen Grand Prix-weekenden mee worstelden. Ook adviseur Helmut Marko haalde het eerder deze week al aan. De 81-jarige Oostenrijker zei dat Red Bull het wel eens moeilijk zou kunnen krijgen als het balansprobleem zich op vrijdag weer voordoet. De Nederlander was in de afgelopen weken op de vrijdagen vaak nog zoekende en in de meeste gevallen wist hij samen met zijn team en de coureurs in de simulator op zaterdag nog een belangrijke stap te zetten in VT3, maar deze mogelijkheid heeft de regerend wereldkampioen dit weekend dit niet.
Lees ook
Marko ziet belangrijk voordeel voor Verstappen: 'Dat kan Norris godzijdank nog niet'
Verstappen staat voor uitdaging in sprintweekend: 'Belangrijk om afstelling nu meteen goed te hebben'
3. Is het over met de vriendelijkheden bij Ferrari?
Nog voor de start van het seizoen maakte Ferrari bekend na dit jaar afscheid te zullen nemen van Carlos Sainz. De Spanjaard moet bij de Scuderia het veld ruimen en plaatsmaken voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Er werd gevreesd dat de Spanjaard zijn eigen plan zou trekken, aangezien de drievoudig racewinnaar aan zijn laatste seizoen in het rood bezig is en zich in de kijker wil rijden bij andere teams. Tot dusver bleef het, op een paar schermutselingen na, nog relatief rustig, maar in Spanje leek de interne strijd tussen beide coureurs te ontbranden.
Vroeg in de wedstrijd zette Sainz in de eerste bocht een inhaalactie in op zijn jongere teamgenoot, maar dit ging niet zonder slag of stoot. Er was zelfs licht contact tussen beide Ferrari-mannen en na afloop stelde Leclerc dat zijn teamgenoot de gemaakte afspraken negeerde en voor eigen publiek 'iets spectaculairs' wilde doen. Daar was de Monegask duidelijk niet van gediend en hij noemde het incident onnodig. Sainz reageerde daarop door te stellen dat hij zich van geen kwaad bewust was en dat Leclerc te veel klaagt.
De strijd tussen beide Ferrari-coureurs zorgde voor de nodige opwinding en in de media werd er al snel van een interne oorlog gesproken. Daar wilde teambaas Frédéric Vasseur echter niets van weten. De Fransman was van mening dat een gevecht als die in Spanje erbij hoort en onderdeel van het spel is. Krijgen de Ferrari-mannen het in Oostenrijk opnieuw met elkaar aan de stok of was Spanje enkel een storm in een glas water?
Tekst gaat na de afbeelding verder.
4. Pérez heeft goed resultaat nodig in uitdagend weekend
Voor Pérez is het Grand Prix-weekend op de Red Bull Ring van groot belang. De Mexicaan tekende onlangs weliswaar een nieuwe verbintenis bij zijn huidige werkgever, maar sindsdien zijn de resultaten nog allerminst Red Bull-waardig geweest. Ook in Barcelona kwam de zesvoudig racewinnaar er weer niet aan te pas. Het enige positieve was dat hij, na drie races, eindelijk Q3 weer eens haalde, maar daar was alles dan ook meteen mee gezegd. Dankzij een gridstraf, die hij uit Canada meenam, begon Pérez zondag pas als elfde aan de race. De Mexicaan wist zich weliswaar wat naar voren te vechten, maar met een achtste plek op bijna een minuut van zijn teamgenoot en racewinnaar Verstappen kon hij onmogelijk tevreden zijn.
In Oostenrijk zal het dus een stuk beter moeten, dat weet de 34-jarige uit Guadalajara zelf ook. Niet alleen wil hij ongetwijfeld schitteren op het thuiscircuit van zijn werkgever, maar bovenal wil hij zijn seizoen nieuw leven inblazen. Aan vertrouwen geen gebrek in ieder geval, want de Mexicaan stelde in een persbericht voorafgaand aan de race in Spielberg dat hij 'alles in huis heeft om een goed weekend te hebben'. Hij weet waaraan hij moet werken, maar er is echter één probleem. Veel tijd om de veranderingen te testen is er dankzij het sprintformat namelijk niet.
Lees ook
Pinkham klaar met discussie over Verstappen: 'Wat ik vervelend vind, is de kritiek op hem'
Pérez komend weekend in aanvalsmodus: 'Kwalificatie en sprintrace vanaf begin aanvliegen'
5. Gasly blijft bij Alpine, donkere wolken pakken zich samen boven Ricciardo
Een grote verrassing is het misschien niet, maar Pierre Gasly verdedigt ook komend seizoen weer de kleuren van het Formule 1-team van Alpine. Dat heeft de Franse renstal donderdagochtend wereldkundig gemaakt. Over de nieuwe teamgenoot van de Fransman bracht Alpine echter nog niets nieuws naar buiten. Jack Doohan, Mick Schumacher en Carlos Sainz lijken volgens de laatste geruchten uit te gaan maken wie de vertrekkende Esteban Ocon volgend jaar gaat vervangen.
Waar de F1-toekomst van Gasly nu verzekerd is, daar lijkt die van Daniel Ricciardo aan een zijden draadje te hangen. Eerder werd door de contractverlenging van Pérez al duidelijk dat een overstap naar het grote Red Bull er niet meer inzit voor de coureur van Visa Cash App RB, maar ook zijn dagen bij het zusterteam van de kampioensformatie lijken geteld. In een gesprek met Kleine Zeitung onthulde de adviseur dat het weer de bedoeling is dat het team uit Faenza jonge talenten op gaat leiden en Ricciardo past met zijn 34 jaar duidelijk niet in dat plaatje. Liam Lawson lijkt in 2025 dan ook de nieuwe teamgenoot van Yuki Tsunoda te worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties