Terwijl er nog druk wordt nagepraat over het Grand Prix-weekend in Monaco, reist het Formule 1-circus alweer af naar de volgende bestemming: Spanje. Het circuit dat in de nabijheid van Barcelona gelegen is, diende lange tijd als testlocatie tijdens de wintertestdagen, en wordt door de teams als goede indicatie beschouwd voor de komende races. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de aankomende race.
1. Kunnen Alonso en Pérez Verstappen het vuur aan de schenen leggen?
Het is tien jaar geleden dat Fernando Alonso voor het laatst een Grand Prix won. De Spanjaard won destijds in eigen land op het circuit van Barcelona. Als vijfde gestart wist Alonso in bocht drie met een fenomenale actie mede-wereldkampioenen Kimi Räikkönen én Lewis Hamilton buitenom in te halen. Dit jaar zal de Aston Martin-coureur op soortgelijke kansen loeren. Het is onwaarschijnlijk dat hij als eerste mag beginnen, maar de Spanish Samurai heeft al vaker aangetoond dat hij in de eerste ronde in Spanje veel progressie kan boeken.
Sergio Pérez zal ook uit zijn op eerherstel. De Mexicaan kreeg een flinke klap te verwerken in Monaco, waar hij teamgenoot Max Verstappen 25 punten zag uitlopen. Na de race weigerde hij zijn kampioenschapskansen op te geven en gaf hij juist aan dat hij nu een aantal races moet winnen om het verschil weer te verkleinen. Het wordt interessant om te zien of hij de daad bij het woord kan voegen. Als hij opnieuw moet toekijken hoe Verstappen zijn voorsprong uitbreidt, kan hij zijn hoop op het kampioenschap van de koelkast naar de diepvries verplaatsen.
2. Nog meer regen op komst?
Oorspronkelijk zou de Grand Prix van Spanje het laatste deel van de eerste triple header van het seizoen zijn, maar de Grand Prix van Emilia Romagna werd afgelast wegens overmatige regenval, waardoor de teams en coureurs afgelopen weekend pas weer in actie kwamen in de straten van Monaco. Nadat het weekend zonnig begon, werden de coureurs in de slotfase van de race alsnog getrakteerd op een hevige regenbui, met een chaotisch en spekglad slotstuk van de Grand Prix als gevolg. Het lijkt er nu op dat een herhaling in Spanje niet uit te sluiten valt.
Volgens WeerOnline krijgen de coureurs gedurende het weekend te maken met aangename temperaturen, die variëren van 25 tot 27 graden. Op de vrijdag wordt slechts 35% kans op een kleine hoeveelheid neerslag voorspeld: 0,8 millimeter. Vergelijkbare cijfers zien we op de zaterdag met 40% regenkans en een verwachte neerslaghoeveelheid van 1,1 millimeter. Net als in Monaco liggen op de zondag echter verraderlijke omstandigheden op de loer, met 3,5 millimeter regen en een kans van 55% op neerslag. Mocht er sprake zijn van serieuze regen, dan zou dit de eerste regenrace in Spanje zijn sinds 1996, toen Michael Schumacher zijn eerste overwinning voor Ferrari pakte op een kletsnat circuit.
Lees ook
Marko legt uit hoe extra schijfruimte van Verstappen de zege opleverde: 'Dat is de sleutel geweest'
3. Levert gewijzigde circuitconfiguratie een betere race op?
Na 2006 werd het circuit in Montmeló aangepast om meer inhaalmogelijkheden te creëren. In de laatste sector werd een snelle bocht omgetoverd tot een langzame chicane. De daaropvolgende tien edities van de Grand Prix leverden maar liefst tien verschillende winnaars op, met Max Verstappen die in 2016 zijn eerste overwinning in de Formule 1 pakte bij zijn debuut voor Red Bull Racing. De races waren echter zelden spraakmakend te noemen en inhalen is al jarenlang lastig.
Reden genoeg dus voor de circuitorganisatie om het circuit opnieuw aan te passen. In 2021 werd bocht tien al gewijzigd van een haarspeldbocht naar een snellere variant. Dit jaar is ook de voorlaatste bocht gewijzigd naar de voormalige configuratie. De krappe chicane gaan we dus niet meer terugzien, en de laatste twee bochten zijn nu twee bloedsnelle rechtbochten. Het valt te hopen dat de coureurs hier beter in staat zijn om hun voorganger in het vizier te houden, zodat we een aantal mooie gevechten kunnen zien richting de eerste bocht.
4. Grote upgrades en indicatie voor restant van het seizoen
Een van de redenen waarom de teams in de winter doorgaans het circuit van Barcelona opzochten is omdat het volgens de teams een goede indicatie geeft van hoe je auto gaat presteren op andere circuits. Het veeleisende circuit vraagt om de nodige neerwaartse druk, en ook de bandenslijtage kan flink oplopen. Als je als teams zwaktes kent, word je daar in Spanje mee geconfronteerd. Daarnaast is de Spaanse Grand Prix het eerste traditionele circuit sinds de seizoensopener in Bahrein. Na de stratenraces in Saoedi-Arabië, Australië, Azerbeidzjan, Miami en Monaco hopen de teams een goede indicatie te krijgen van hoe ze er nu voor staan.
Die verhoudingen kunnen in Spanje verschillen van wat we in de afgelopen raceweekenden zagen, omdat nagenoeg elk team grote upgrades zal introduceren in Spanje. Mercedes deed dat al in Monaco, maar zal in Barcelona een beter idee willen krijgen van hun competitiviteit. Voor de teams is het ook vaak een kans om voor het eerst onderdelen te introduceren, die ontwikkeld zijn op basis van de vergaarde data uit de wintertestdagen. Vermoedelijk gaan we dus ook bij Red Bull redelijk wat noviteiten zien.
5. Bepalend raceweekend voor de toekomst van De Vries?
Dit seizoen hebben we met Nyck de Vries, Oscar Piastri, en Logan Sargeant drie debutanten. Met vijf opeenvolgende stratenraces in de afgelopen maanden kreeg het drietal nauwelijks de kans om comfortabel te worden in de auto. Ruimte voor fouten was er de afgelopen races nauwelijks, met de muren constant vlak naast het asfalt. Voor de rookies zal het dus een fijne gedachte zijn dat we van de zeven stratencircuits in 2023 er al vijf op hebben zitten. De volgende stratenrace vindt pas in Singapore plaats, dus kunnen de coureurs nu op traditionelere circuits beter in vorm komen.
Voor AlphaTauri-coureur De Vries wordt het een extra belangrijk weekend. De Nederlander kwam tot nu toe nog niet in de buurt van de snelheid die teamgenoot Yuki Tsunoda tentoonstelde, en reed daarna behoorlijk wat schade, vooral in Bakoe. In Monaco bleef de Nederlander schadevrij, maar het circuit in Barcelona biedt hem ook een kans om zijn potentieel beter te tonen. De geruchtenstroom over zijn toekomst kwam al een aantal weken op gang, en hij kan zich weinig slechte dagen meer veroorloven. Volgens verschillende bronnen kan het zelfs einde verhaal zijn bij een rampweekend in Spanje.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties