In april won voor het laatst iemand anders dan Max Verstappen een race. Sindsdien pakte de regerend wereldkampioen negen overwinningen op rij, met afgelopen zondag nog een knappe zege in eigen land. Dit weekend gaat Verstappen voor nummer tien in het Italiaanse Monza, dat in de afgelopen jaren regelmatig voor verrassingen zorgde, en waarbij de verwachting is dat er op vrijdag weinig gereden wordt. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Perfect recept voor bandenchaos
De Formule 1 probeert milieubewuster te worden, en om de uitstoot te beperken, werd al, vooralsnog tevergeefs, hard gewerkt aan een verbod op bandenwarmers. In Emilia-Romagna wilde de Formule 1 daarnaast experimenteren met het zogeheten ATA, Alternative Tyre Allocation. Dat weekend in Italië viel in het water, maar na een niet al te geslaagd experiment in Boedapest is het dit weekend opnieuw prijs. Degenen die op vrijdag veel actie verwachten, zullen vermoedelijk teleurgesteld worden.
De coureurs krijgen slechts elf sets banden dit weekend, en het logische gevolg is dat de Formule 1-teams dan setjes gaan sparen op de minst belangrijke dag. Tel daarbij op dat de banden die Pirelli naar het in de nabijheid van Milaan gelegen Monza meeneemt zachter zijn dan de banden van vorig jaar, en dat de temperaturen op met name zondag gaan oplopen, en dan lijkt het er dus sterk op dat er op vrijdag maar zeer weinig gereden wordt, terwijl de coureurs vervolgens alsnog weinig banden overhouden voor de rest van het weekend.
Het enige interessante aan het concept is dat er in Q1 met de harde banden gereden moet worden, terwijl in Q2 de mediumbanden ingezet worden. De tien coureurs die tot Q3 overleven zullen dan enigszins blind het asfalt met de zachtste C5-band opzoeken, hopende dat de balans een beetje goed is.
2. Is er een vloek die de dominantie van Verstappen een halt kan toeroepen?
In 2019 won Charles Leclerc de thuisrace van Ferrari in Monza, en pakte zo zijn tweede Grand Prix-zege. Een jaar later viel de Monegask uit, terwijl Pierre Gasly verraste met zijn AlphaTauri. De Fransman haalde het einde een jaar later niet, en was dus niet terug te vinden in een wederom verrassende uitslag, waarbij de naam van Daniel Ricciardo bovenaan prijkte. De Australiër keerde afgelopen jaar terug met een DNF, terwijl Max Verstappen voor het eerst wist te winnen in Monza. Hopelijk vergaat het de Nederlander dus beter dan zijn drie voorgangers. Eerder rekende Verstappen al af met zijn eigen 'vloek van Italië'. Tussen 2015 en 2019 kwam Verstappen nooit verder dan een vijfde plek, terwijl hij in 2020 in elk van de drie races in Italië uitviel. In 2021 haalde hij het einde ook niet in Monza, maar vorig jaar sloeg hij dus terug met de zege.
Als Verstappen opnieuw weet te winnen, wint hij voor de tiende keer op rij en hoeft hij het record van de langste zegereeks niet meer met Sebastian Vettel te delen. Daarnaast kan Verstappen ervoor zorgen dat hij kans houdt om al in Japan, en dus nog terwijl hij 25 is, zijn derde titel te pakken. Dan moet hij na de race in Japan wel 180 punten voorsprong hebben. Momenteel staat hij 138 punten voor zijn teamgenoot, en dus moet hij in drie weekenden tijd nog minimaal 42 punten uitlopen. Hij zal dus ook deels afhankelijk zijn van een zwakke prestatie van teamgenoot Sergio Pérez.
3. Strijd achter Red Bull Racing ligt volledig open
Met de wederopstanding van Fernando Alonso in Zandvoort ligt de strijd achter Red Bull, of beter gezegd achter Max Verstappen, helemaal open. De Spanjaard beseft echter dat zijn AMR23 meestal niet uitblinkt op de snelle circuits, en ook Mercedes doet het vaak beter op de circuits met meer downforce. Thuisteam Ferrari pakte in België, ook een snel circuit, juist wél nog een podiumplek met Charles Leclerc, en zal hopen op een herhaling in Monza. McLaren is de laatste vier races standaard snel, maar liet het in België afweten middels een totaal verkeerde afstelling, terwijl de strategie de boosdoener was in Zandvoort.
Er zijn dus zeker vier teams die zullen hopen op een bokaal, maar Monza heeft de nodige verrassingen opgeleverd. Red Bull won tot nu toe alles, maar datzelfde kon in 1988 gezegd worden van McLaren. Het Britse team won dat seizoen alle races, met uitzondering van Monza, waar Gerhard Berger in zijn Ferrari won. Leclerc en Carlos Sainz zullen zich aan die statistiek vasthouden, maar ook coureurs als Pierre Gasly en Alexander Albon zullen op een verrassing hopen. Gasly eindigde in België in de sprintrace al als derde, en herhaalde dat in Nederland op zondag. De Fransman won hier al eens in 2020 en zal hopen op een nieuw wonder.
Waar Gasly juist kan terugkijken op successen in Noord-Italië en op basis daarvan zal hopen op meer, is Albon juist uit op eerherstel. Afgelopen jaar stond de Italiaanse Grand Prix rood omcirkeld op de agenda van de Williams-coureur, maar een blindedarmoperatie gooide roet in het eten. Nyck de Vries werd opgeroepen als vervanger, en eindigde zowaar als achtste. De vraag wat Albon had kunnen doen zal altijd onbeantwoord blijven, maar hopelijk krijgen we wel een antwoord op de vraag wat hij dit seizoen kan bereiken. Dat er sprake is van bandenschaarste, komt de bandenfluisteraar van Williams waarschijnlijk ook niet slecht uit.
4. Zorgt Lawson voor keuzestress bij Marko?
Daniel Ricciardo keerde vlak voor de zomerstop terug in de Formule 1 als vervanger van Nyck de Vries, maar de Australiër kon niet lang genieten van zijn terugkeer. In Zandvoort zag hij zijn gecrashte landgenoot, Oscar Piastri, te laat, waarna hij besloot zijn AT04 in de muur te parkeren. Ricciardo haalde hierbij zijn handen niet van het stuur, en de klap leverde hem daarna een gebroken middenhandsbeentje op. Inmiddels is Ricciardo geopereerd en moet hij toezien hoe Liam Lawson zijn auto bestuurt.
Zowel Ricciardo als Yuki Tsunoda beschikken nog over een aflopend contract, en hoewel het in eerste instanties een formaliteit leek dat de contracten van beide coureurs verlengd zouden worden, heeft Helmut Marko nu een ideale kans gekregen om de drie kandidaten goed te vergelijken. Lawson werd eerder gepasseerd toen De Vries het stoeltje kreeg, en opnieuw toen De Vries vervangen werd, maar de Super Formula-coureur debuteerde goed in Zandvoort, en zal dit weekend de kans krijgen om zich te bewijzen met een betere voorbereiding en een eenvoudiger circuit. De Nieuw-Zeelander is nu nog een outsider, maar als hij dit weekend Tsunoda weet te verslaan, zal hij het Marko behoorlijk lastig maken.
5. Nieuwe kampioen(en) in opstapklassen
Waar de Formule 1 nog negen Grands Prix te gaan heeft, geldt dat niet voor de Formule 2 en de Formule 3. Deze twee opstapklassen slaan de verre locaties vaak over, en dat betekent dat de Formule 3 voor haar ontknoping staat. De Formule 3 kwam sinds Spa-Francorchamps niet meer in actie, waar Gabriel Bortoleto de titel nog net niet kon pakken. De Italiaan heeft een voorsprong van 38 punten op Paul Aron, met nog 39 punten te verdelen, en dus lijkt de titel hem niet meer te ontgaan. Voor de tweede plek is het een stuk spannender, want ook Josep María Martí, Zak O'Sullivan, Franco Colapinto, Dino Beganovic en zelfs Gabriele Minì hebben nog serieuze kans op die positie.
De Formule 2 bezoekt na Monza ook nog Abu Dhabi, zo'n drie maanden later, en dus is de kans klein dat de titelstrijd daar al beslist wordt. Théo Pourchaire, die op het moment genoemd wordt als mogelijke vervanger van Zhou Guanyu bij Alfa Romeo, heeft nu een voorsprong van twaalf punten op de Deen Frederik Vesti, en kan in theorie de titel dus in het voorlaatste weekend pakken. Ook Red Bull-juniortalent Ayumu Iwasa, en Alpine-talenten Jack Doohan en Victor Martins zullen nog hopen op een inhaalslag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties