Pirelli kiest voor harde banden in Zandvoort: 'In de steile bochten krijgen de banden er nog meer van langs' Formule 1
Formule 1

Pirelli kiest voor harde banden in Zandvoort: 'In de steile bochten krijgen de banden er nog meer van langs'

Pirelli kiest voor harde banden in Zandvoort: 'In de steile bochten krijgen de banden er nog meer van langs'

Pirelli heeft onthuld tijdens de Grand Prix van Nederland voor relatief harde banden te kiezen. De Italiaanse bandenleverancier wil hiermee een soortgelijk bandendebacle als tijdens de race in Indianapolis te voorkomen. Bij deze race konden de banden de steile bochten niet aan. Zandvoort heeft ook aardig wat steile bochten, waaronder de Arie Luyendykbocht, waardoor Pirelli liever voor veilig kiest. Verder verwacht de leverancier dat de meeste teams voor tweestoppers zullen gaan.

'De tweede seizoenshelft wordt ingeluid met een unieke race. De Dutch Grand Prix vindt plaats in Zandvoort, een van de meest veeleisende circuits die drie jaar geleden op de kalender terugkeerde', zegt Pirelli-topman Mario Isola voorafgaand aan de Nederlandse race, volgens de Nederlandse tak van Motorsport.com. Volgens Isola is Zandvoort een uitdagende baan, mede dankzij de veertien bochten, 'waaronder twee met banking.' Vanwege de steile en vele bochten, kiest Pirelli voor de relatief harde banden. 'Bocht drie en veertien zijn nog steiler dan die op Indianapolis. In dit soort bochten krijgen de banden er nog meer van langs dan in normale bochten. Door de banking en hoge snelheid neemt de verticale druk toe.' Pirelli kiest daarom liever voor veilig en neemt daardoor harde banden mee.

Pirelli kiest voor het tweede jaar voor relatief harde banden

De gekozen banden zijn precies dezelfde als die in 2022 onder de auto's mochten worden geschroefd. 'Daarom (vanwege de steile bochten, red.) kiezen we voor dezelfde banden als in 2022, althans voor wat de namen betreft: C1, C2 en C3. De huidige C1 is een nieuwe band, die tussen de C2 en de vorige C1 zit. De vorige heet nu de C0.' Pirelli verwacht verder dat de meeste coureurs dit weekend voor een tweestopper gaan, al wordt een eenstopper ook niet uitgesloten. 'Een eenstopper is mogelijk, mits je voorzichtig met de banden omgaat. In 2022 maakte een late safety car het mogelijk om nog naar softs te wisselen.'

Isola blikt ook nog even terug op de voorgaande edities van de Nederlandse Grand Prix, en bevestigt dat toen alle meegebrachte banden werden gebruikt. 'De race kende twee neutralisaties', start Isola zijn analyse van de 2022-race. 'Maar liefst veertien coureurs, waaronder de top-drie, gebruikten alle drie de compounds, wat het aantal strategische opties voor de mannen aan de pitmuur vergrootte.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws