Pirelli-topman Mario Isola verklaart waarom Red Bull Racing zich zorgen maakte over de tactiek van Max Verstappen na zijn laatste pitstop, al denkt de Italiaan dat Red Bull betreffende de banden toch kan doen wat ze wilt. Verstappen liep het risico dat zijn banden begonnen met grainen, maar had daar uiteindelijk geen boodschap aan. De Nederlander bewees opnieuw een bandenfluisteraar te zijn.
Nadat Verstappen de Grand Prix van België mocht aanvangen vanaf de zesde stek na een gridstraf voor een versnellingsbakwissel, reed de tweevoudig wereldkampioen in de zeventiende ronde al aan kop. Verstappen zelf leek zich nergens druk om te maken, maar Red Bull zag wel risico's. De Nederlander kreeg dan ook kort na zijn laatste pitstop te horen dat hij in zin out lap veel van zijn banden vroeg, en dat dat niet verstandig was. 'Als je aan het begin van een stint direct gaat pushen op verse banden, zijn er twee mogelijke gevaren', begint Isola in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com.
'Ten eerste kan er graining ontstaan. Dat komt doordat de banden nog niet helemaal op temperatuur zijn', gaat de Italiaan verder. De asfalttemperaturen waren op zondag aardig laag, met name na een lichte bui. De soft was de meest gekozen compound, maar toch bleef het risico op graining bestaan, vooral als er in het eerste gedeelte van de stint veel wordt gevraagd van de band. 'Het risico is dan dat de compound op deze temperatuur gaat breken door mechanische resistentie. Dan gaat de band grainen, wat je weer van het oppervlak moet krijgen om het prestatieniveau weer terug te krijgen.'
Red Bull heeft een goede marge: 'Als Verstappen pusht is hij een seconde sneller dan de rest'
Dan is slijtage het tweede gevaar. 'Als de band nieuw en nog wat dikker is, wordt de band sneller warm en daardoor gaat er thermische slijtage ontstaan. De coureurs managen de banden dus in de eerste ronden van de stint om de temperaturen goed te krijgen', legt Isola uit. Hoe dan ook lijkt dat voor Red Bull niet uit te maken. 'Red Bull heeft momenteel een goede marge, dus ze kunnen doen wat ze willen. Soms is Max zijn snelheid aan het managen. Als hij dan gaat pushen, is hij een seconde of meer sneller dan de rest', sluit de Italiaan af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties