Lando Norris heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Bahrein als snelste afgesloten. De voorsprong op Pierre Gasly was echter klein met slechts twee tienden verschil, en de tijden waren vier seconden trager dan in de wintertests. Max Verstappen deed niet mee aan de sessie, net als onder anderen Charles Leclerc en George Russell. Kimi Antonelli kon ook maar één ronde rijden vanwege een probleem.
De eerste vrije training in Bahrein werd vooral gekenmerkt door weer nieuwe gezichten. In 2025 moeten de vaste coureurs niet één, maar twee keer de eerste vrije training overslaan, en het weekend in Bahrein leent zich daar goed voor, nadat de teams al drie dagen testten op het Bahrein International Circuit, en er nu ook weer drie vrije trainingen zijn. Zes coureurs grepen dus meteen de kans aan om een van die vrije trainingen af te staan.
Veel nieuwe namen
Dino Beganovic, Ayumu Iwasa, Frederik Vesti, Felipe Drugovich, Ryo Hirakawa, en Luke Browning kwamen in actie, waarbij de eerste drie namen in een auto van een topteam mochten stappen. Zij namen respectievelijk de auto's over van Charles Leclerc, Max Verstappen, George Russell, Fernando Alonso, Oliver Bearman, en Carlos Sainz. Dit betekende voor Red Bull Racing dat het team met twee Japanners reed en met een geheel gewijzigde line-up ten opzichte van de wintertests.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen behoorde dus tot de toeschouwers, en mocht kijken hoe Iwasa het er in zijn RB21 vanaf bracht. Verder viel vooral Hirakawa op. De Japanner zat afgelopen week nog in de Alpine, maar stapte over naar Haas, waar hij als reservecoureur nu ook meteen in de auto mocht stappen. Met elf coureurs op het circuit, die nog geen volledig seizoen aan ervaring hadden, waren er weinig grote namen. Dat leidde tot enige foutjes, zoals bij Vesti, die in zijn eerste ronde bijna spinde in de W16 van George Russell.
McLaren zet de toon, Tsunoda moet zich nog aanpassen
Op het circuit dat iedereen heel goed kende, zette Lando Norris met 1:35,6 meteen de snelste tijd neer. Kimi Antonelli kwam daar niet aan toe, want na één vliegende ronde meldde hij al een probleem, waarna het team hem verzocht om langzaam terug te rijden naar de pitstraat. De 18-jarige Italiaan was de ervaren kracht bij Mercedes naast teamgenoot Vesti. Mercedes moest het voorlopig dus doen met de informatie van de Deense testcoureur.
Verder viel vooral op dat het gripniveau aan het begin van de sessie ronduit belabberd was. Meerdere coureurs beklaagden zich hierover. In de wintertest zette Sainz in de Williams nog een 1:29,3 neer, maar na ruim twintig minuten was Norris als snelste coureur nog zes seconden trager.
Yuki Tsunoda rapporteerde bij Red Bull dat zijn gaspedaal een lag vertoonde en dus te langzaam reageerde op zijn inputs. Na een snelle openingssector brak hij zijn ronde dan ook af. De Japanner moest het team opzoeken om het probleem op te laten lossen. Later reed Tsunoda weer een rondje om te kijken of het probleem verholpen was, maar bij het teruggaan naar het team reed hij langs de garage van Red Bull. De 24-jarige is gewend om verder naar achteren te staan in de pitstraat met Racing Bulls, en in Japan stonden de topteams als uitzondering achteraan. Even wennen dus voor Tsunoda dat hij nu in het eerste deel van de pitstraat al mag stoppen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kwalificatiesimulaties
Mercedes, Ferrari, Aston Martin, Racing Bulls, en Jack Doohan kozen in het begin van de sessie voor het harde rubber. Die keuze is opvallend, omdat deze teams nu dus nog maar één setje harde banden overhouden voor de race. De harde banden zijn doorgaans de beste racebanden, en deze negen coureurs nemen dus het risico op een groot nadeel als de teams niet onder een tweestopper uit kunnen komen.
De teams willen in Bahrein zuinig zijn op de mediums en hards met het oog op de Grand Prix, waardoor veel teams in de eerste vrije training ook al een setje zachte banden inzetten. Dit zorgde ervoor dat Sauber eerste en tweede stond met 25 minuten te gaan. De toptijd van Nico Hülkenberg werd vervolgens aangevallen door Oscar Piastri. De Australiër won slechts drie tienden in de eerste twee sectoren, en schoot vervolgens van het circuit in de laatste bocht.
Er viel voorlopig nog geen peil te trekken op basis van de verhoudingen. De top vijf werd na veertig minuten gevuld door Pierre Gasly, Alexander Albon, Esteban Ocon, Hülkenberg, en Doohan, met daarna pas Tsunoda en Piastri als eerste grote namen. Tsunoda herhaalde in zijn snelle ronde de fout van zijn concurrent bij McLaren, en liet in de laatste bocht tijd liggen door van het circuit te schieten. De snelste tijden waren ook nog altijd vier seconden trager dan in de wintertests.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Slimme keuze van Verstappen
Vervolgens kwam Norris als weekendfavoriet in actie. De Brit kon in de eerste sector net niet aan de tijd van Pierre Gasly tippen, maar was in de middensector wel een tiende sneller. In de laatste sector kleurde de kampioenschapsleider binnen de lijntjes, waardoor hij de tijd van Gasly met twee tienden aanscherpte.
Aangezien de tijden vier seconden boven de tijden uit de wintertests bleven liggen, werd duidelijk dat Verstappen een goede keuze had gemaakt door deze sessie uit te zitten. De tweede vrije training, kwalificatie, en race worden ook in de avond verreden met veel lagere baantemperaturen, waardoor de eerste training nauwelijks representatieve data oplevert.
Norris sloot de sessie uiteindelijk als snelste af, voor Gasly, Lewis Hamilton, Albon, Ocon, en Hülkenberg. Yuki Tsunoda eindigde met de negende tijd, vlak voor Piastri. De tijd van de Red Bull Racing-coureur was niet representatief, aangezien de Japanner geen nieuwe poging meer deed na zijn mislukte laatste sector, waar hij zeker een halve seconde liet liggen. De laatste acht plekken in de sessie werden niet geheel verrassend met name ingevuld door de zes invallers. Verder stonden stonden Lance Stroll en Antonelli ook onderin, waarbij Antonelli dus maar twee ronden kon rijden. Ayumu Iwasa sloot de sessie als negentiende af, en reed niet op de mediums.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties