ben sulayem wijzen fia 2025 Formule 1
Formule 1

Mercedes, Audi en Honda trekken aan het langste eind in vergadering over motoren

ben sulayem wijzen fia 2025

In Bahrein werd er overlegd over de eventueel versnelde terugkeer van de V10-motoren, maar FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft duidelijk gemaakt dat dit niet gaat gebeuren. De deur staat nog wel op een kiertje wat betreft het elektrische aandeel van de motoren. Het overleg over de motoren eindigde hiermee in een overwinning voor fabrikanten Mercedes, Audi en Honda.

De verklaring die uit het overleg is voortgekomen, zegt eigenlijk niet heel veel, maar maakt toch een hoop duidelijk. Volgens de Duitse journalist Michael Schmidt van Auto Motor und Sport waren er goede gesprekken over de toekomst van het motorreglement. Daaruit kwam namelijk voort dat de regels voor 2026 uitgevoerd gaan worden zoals deze nu gepland staan. Echter is er nog wel een optie om later in de periode van deze motoren te praten over eventuele veranderingen, mocht dit nodig zijn.

Mercedes, Audi en Honda krijgen hun zin 

Het overleg was van korte duur, het gesprek in het Ritz-Carlton was namelijk na iets langer dan een uur al voorbij. Alle motorfabrikanten kregen de kans om te vertellen hoe zij in de wedstrijd zaten op het gebied van de motorreglementen. Al snel werd duidelijk welke teams er tegen een snelle terugkeer van de V10-motoren waren. Mercedes, Audi en Honda schaarden zich namelijk volledig achter de geplande regels voor volgend seizoen.

De planning is dat de auto's nog altijd blijven rijden met een V6-turbomotor, maar deze motoren moeten rijden op klimaatneutrale brandstof. Ook komt er nog een elektrisch vermogen van 350 kilowatt bij. Audi en Honda beweerden dat ze de stap terug in de sport hebben gezet omdat ze puur voor deze reglementen zijn teruggekeerd. Daarom lijkt een snelle wissel naar de V10-motoren al snel van tafel te zijn. Er hoefde daardoor niet eens gestemd te worden, want dat zou simpelweg overbodig zijn.

De tekst gaat veder onder de afbeelding.

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12
Honda boekte vorig weekend een overwinning, maar ook deze week konden ze tevreden zijn met het resultaat van de vergadering.

Waar deze drie fabrikanten er dus tegen waren, zijn er ook fabrikanten die er wel voor openstonden. Red Bull Powertrains, Ferrari en Cadillac moeten dus even op de tong bijten. Toch konden zij een kleine overwinning boeken: er komt namelijk een nieuwe vergadering over het eventueel goedmaken van prestatieachterstanden. Momenteel zijn die mogelijkheden namelijk maar beperkt, en sommige teams willen dat aanpassen.

De V10 keert dus niet terug

De V10-motor gaat dus niet terugkeren in de koningsklasse van de autosport, terwijl dat iets is wat meerdere coureurs graag zouden willen zien. Max Verstappen sprak zich positief uit over een eventuele terugkeer, maar ook zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ziet er de voordelen wel van in. 'Het is geen geheim dat de V6-motoren nooit geweldig hebben geklonken, dus als we terug kunnen gaan naar die geweldig klinkende motoren en we kunnen nog steeds voldoen aan alle duurzame doelstellingen, waarom niet?', vraagt de Brit zich af.

De V10-motoren zijn intussen al heel lang niet meer in gebruik in de Formule 1. Aan het begin van deze eeuw werden deze motoren nog gebruikt, maar in 2006 werd er gewisseld naar V8-motoren. Deze werden gebruikt tot het einde van 2013, waarna de hybride-motor werd geïntroduceerd. Deze motoren worden vandaag de dag nog steeds gebruikt in de Formule 1, en ook volgend jaar zijn ze dus nog van kracht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws