Max Verstappen heeft er met een overwinning in Japan voor gezorgd dat hij de vierde coureur is in de historie van de sport die in tien opeenvolgende seizoenen een Grand Prix-zege pakt. Dat betekent echter niet dat de problemen tot de verleden tijd behoren. De wereldkampioen waarschuwde daar in Suzuka al voor, maar de reactie van Helmut Marko geeft nu pas goed aan hoe groot het probleem van Red Bull Racing daadwerkelijk is.
Een slechte vrijdag is een vast onderdeel geworden van het weekend van Red Bull. Soms weet het Oostenrijkse team dan op zaterdag nog een ongelofelijke comeback te bewerkstelligen, maar dat lukt lang niet altijd meer. In Japan werkte Verstappen keihard met zijn engineers tot de start van de kwalificatie, en met een fenomenale ronde wist hij daar een cruciale poleposition te pakken, die een dag later werd omgetoverd tot een overwinning.
Verstappen staat er bijna alleen voor
Marko heeft uitgelegd hoe het komt dat Red Bull keer op keer zo slecht aan het weekend begint. De Oostenrijker vertelt bij Auto, Motor, und Sport dat de gebrekkige correlatie uit de simulator de oorzaak hiervan vormt. 'Als de simulator ons geweldige rondetijden belooft, gaan we op het circuit juist achteruit. Dat was twee jaar geleden in Monaco al het geval, en dat was nu ook weer zo. Ik heb Max gezegd dat hij op zijn ervaring moet vertrouwen, en niet op wat de simulator zegt.'
Red Bull is dus een topteam met een simulator die niet werkt, en een windtunnel uit de jaren veertig. Dat betekent dat Verstappen en zijn teamgenoten niet kunnen terugvallen op belangrijke hulpmiddelen, die de basis vormen bij de andere topteams. Wat dat betreft is het een wonder te noemen dat Verstappen nog vooraan mee kan doen, al deed teambaas Christian Horner zijn best om de problemen te bagatelliseren. 'De beste sensor in de auto is de coureur', vindt de 51-jarige teambaas.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na belabberd verlopen vrije trainingen moest Verstappen het probleem dan ook zelf oplossen met zijn engineers, waaronder Gianpiero Lambiase en Hugh Bird. 'Na drie oefensessies lukte het ons toch om de auto in het werkvenster te krijgen. Toen was Max ook in staat om de poleposition te pakken en de race te winnen.' In Bahrein kan Red Bull terugvallen op informatie uit de wintertests, al gaf Pirelli-baas Mario Isola toe dat die data niet erg representatief is, nu het veel warmer is in het woestijnland.
Waché kijkt naar Verstappen
Verstappen sloeg daarnaast de eerste vrije training over en heeft dus nog twee sessies om zich voor te bereiden op de balans. Technisch directeur Pierre Waché gaf toe dat de wereldkampioen daarmee moet omgaan met de problemen, die we ook al bij de RB20 zagen. 'De balans van de auto verandert constant, en het duurt te lang om hiervoor te corrigeren. Gelukkig hebben we Max daarvoor in de auto. Als we dit weten te corrigeren, zal het werkvenster van de auto ook weer groter worden.
Red Bull zal daarnaast ook hard moeten werken aan het bandenmanagement. Dit is een zwak punt van het Oostenrijkse team, mede vanwege die veranderende balans. In Japan lag de bandenslijtage laag en waren de baantemperaturen ook laag, waardoor de banden niet oververhitten. Dit zal in Bahrein vermoedelijk een groter probleem worden.
Daarnaast heeft Pirelli na de Grand Prix van Japan stappen aangekondigd: het Italiaanse merk gaat vanaf nu banden meenemen, die een stap zachter zijn dan eerder gepland. Zo zien we in Miami de C5-banden. De C6-banden, die oorspronkelijk voor stratencircuits bedoeld waren, worden nu al in Imola ingezet. Dit speelt McLaren enorm in de kaart en betekent dat Red Bull zo snel mogelijk stappen moet zetten op dit vlak.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties