Officieel: Renault trekt zich terug uit de Formule 1 als motorenbouwer Formule 1
Formule 1

Officieel: Renault trekt zich terug uit de Formule 1 als motorenbouwer

Officieel: Renault trekt zich terug uit de Formule 1 als motorenbouwer

Het hing al een tijdje in de lucht, maar inmiddels is de kogel door de kerk: Renault heeft bevestigd dat het zich terugtrekt als motorleverancier uit de Formule 1. De Franse fabrikant zal in 2025 wel nog power units leveren aan Alpine, maar het Franse team zal vanaf 2026 gebruik gaan maken van een externe leverancier. Hoewel de bevestiging nog moet volgen, lijkt deze leverancier Mercedes te zijn.

Sinds de terugkeer van Flavio Briatore voor de Grand Prix van Spanje aangekondigd werd, werd al duidelijk dat de bezem door de kast gehaald zou worden bij de Franse renstal. Briatore deed zijn uiterste best om Carlos Sainz naar het team te halen, maar slaagde daar niet in, waarna Jack Doohan voor 2025 aangekondigd werd als vervanger van Esteban Ocon. Een ander zwak punt van het team betreft de Renault-power unit. Renault heeft al jarenlang geen klantenteams meer, en beschikt over het minste motorvermogen, terwijl ook de betrouwbaarheid van de Renault nog niet altijd overtuigt.

Briatore ging, tot woede van het personeel in Viry-Chatillon, waar Renault haar motoren ontwikkelt, op zoek naar een oplossing. Die lijkt er nu te zijn, want Renault heeft zelf laten weten dat het na 2025 stopt met het produceren van motoren. 'De Formule 1-activiteiten in Viry zullen tot het einde van 2025 doorgaan, al behoort het ontwikkelen van een nieuwe motor hier niet toe.' Naar verwachting zal Alpine spoedig een deal met Mercedes aankondigen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner flavio briatore
Flavio Briatore wil Alpine weer competitiever maken.

Protesten niet succesvol

Werknemers van de motorfabriek van Renault protesteerden meerdere malen tegen het aankomende besluit van Renault, maar zijn er dus niet in geslaagd om Briatore en CEO Luca de Meo van gedachten te doen veranderen. Renault gaat proberen om zoveel mogelijk werknemers in te zetten voor Hypertech Alpine, het project waarbij sportauto's en technologieën voor Alpine en Renault ontworpen worden. Daartoe behoort ook het autosportprogramma van Alpine, waaronder het World Endurance Championship, de Formule E, en de rallysport.

Hoewel Renault-werknemers de berichten ontkenden, wordt in de wandelgangen van de Formule 1 al langer gezegd dat de Renault-motor voor 2026 nog geen partij zou zijn voor de power units van enkele concurrenten. Mercedes zou het wél goed voor elkaar hebben, en als Alpine over Mercedes-motoren kan beschikken, kan dit sportief gezien een flinke stap vooruit betekenen. Met McLaren-Mercedes en Aston Martin-Honda zijn er al twee teams in de Formule 1, die van aandrijving voorzien worden door een ander automerk, al gaat het in deze twee gevallen niet om een dusdanig grote fabrikant als Renault.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws