Esteban Ocon legt uit waarom zijn kwalificatie in Canada zo stroef verliep. De Fransman kwam niet verder dan Q1 en moet de race vanaf de allerlaatste plek op de grid aanvangen. Volgens Ocon zelf kwam het teleurstellende resultaat door verkeer, en een ongelijke behandeling ten opzichte van teamgenoot Pierre Gasly.
Ocon eindigde achteraan de grid tijdens de kwalificatiesessie in Canada. De Fransman mag daarom ook vanaf P20 de race op zondag aanvangen, terwijl teamgenoot Gasly er met vijf plaatsen hoger op P15 beter voorstaat. Volgens Ocon droegen verschillende factoren bij aan zijn slechte kwalificatieronde, waaronder de drukte op de baan. 'We hebben verschillende dingen gemist', legde hij uit aan Canal+. 'Het eerste was dat we twee keer verkeer hadden tijdens de ronde. Het was erg krap, dus we verloren een tiende van een seconde in bocht 6 en 7 met Russell voor ons.'
De Fransman steekt echter de hand in eigen boezem, en legt de schuld niet bij de Mercedes-coureur neer. 'Hij had niets kunnen doen, maar het ging bergafwaarts, dus daar verloor ik duidelijk een tiende. Aan het begin van de ronde was er een grote file voorin, dus ik moest lang parkeren en wachten.' Niet alleen het aanhoudende drukke verkeer had echter invloed op de slechte prestatie van Ocon op de zaterdag. 'Het andere (probleem, red.) is dat we al een tijdje een probleem hebben met het gewicht aan onze kant. Dus dat moeten we de komende races zo goed mogelijk proberen te beheersen.'
Ocon benadeeld ten opzichte van Gasly?
Het gewichtsprobleem van de A524 blijkt een gevoelig punt te zijn voor Ocon, die ziet hoe hij daar wordt benadeeld in vergelijking met teamgenoot Gasly. 'Mijn auto is nu al een paar races veel zwaarder dan die van Pierre', legt Ocon uit. 'We zullen in de loop van het jaar rouleren. Het is heel duidelijk, maar dat is al zo sinds Miami. Als al deze dingen bij elkaar opgeteld worden, is het moeilijk om voorbij Q1 te komen.' De Fransman wilde echter niet zeggen om hoeveel kilo verschil het precies gaat. 'Ik ga niet in detail treden, maar het is een kwestie van een paar kilo.'
Ocons klacht over het gewicht van zijn A524-bolide in vergelijking met die van zijn teamgenoot lijkt niet ongegrond, want ook Gasly geeft toe dat hij een klein voordeel heeft. 'Ja, ik was lichter aan het begin van het jaar en dan wisselen we natuurlijk onderdelen uit, dus ik ben een kilo lichter of zoiets. Het is nog steeds heel dichtbij', bagatelliseert de Fransman de uitspraken van Ocon wel wat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties