De Zandvoortse wethouder Robbert Berkhout heeft een brief aan de gemeenteraad gestuurd, waarin hij de druk over extra geld opvoert. De NS en Prorail vrezen namelijk onveilige situaties op onder mee station Zandvoort. Er moeten dus meer treinen gaan rijden ten tijde van de Grand Prix van Nederland.
Er is zeven miljoen euro nodig om de spoorlijn tussen Haarlem en Zandvoort geschikt te maken voor de GP. De helft van dat bedrag moet afkomstig zijn van betrokken gemeenten. Er zullen meer treinen moeten rijden dan gebruikelijk. Zes treinen per uur die tussen Haarlem en Zandvoort rijden, is niet genoeg. Er zijn tienduizenden toeschouwers, en in een trein passen twaalfhonderd personen. NS en Prorail beweren dan opstoppingen en onveilige situaties op stations te krijgen. In zijn brief schrijft Berkhout dan ook het volgende: 'Om dit risico voor te zijn, zal de NS tijdens evenementen geen treinen laten rijden op evenementendagen.'
'We doen het goed, of we doen het niet'
Met de genoemde zeven miljoen euro kan ervoor gezorgd worden dat er twaalf treinen per uur heen en weer rijden, een verdubbeling. Het Rijk, de provincie en de gemeenten hebben de zeven miljoen euro toegezegd. Maar voor die laatste twee moeten Statenleden en gemeenteraadsleden nog instemmen met de investeringen. De NS en Prorail zijn echter duidelijk. Komt het geld er niet, dan komen er ook geen treinen.
De zeven miljoen euro wordt niet alleen gebruikt voor opwaardering van het spoor, maar ook voor aanpassingen aan het station van Zandvoort en voor de overwegen langs het traject. Een woordvoerder van Prorail geeft tegenover De Volkskrant aan dat er geen sprake is van een ultimatum. 'In gesprekken staan alle neuzen dezelfde kant op. Maar we hebben wel gezegd: we doen het goed, of we doen het niet. Met vier of zes treinen krijg je chaos. Dan vrezen we voor taferelen zoals op Koninginnedag in Amsterdam in 2001, toen de ME te paard het spoor moest schoonvegen omdat er zoveel mensen liepen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties