Norris maakt McLaren kampioen na chaotische start, Verstappen na spin en straf zesde Formule 1
Formule 1

Norris maakt McLaren kampioen na chaotische start, Verstappen na spin en straf zesde

Norris maakt McLaren kampioen na chaotische start, Verstappen na spin en straf zesde

Lando Norris heeft de Grand Prix van Abu Dhabi gewonnen, en daarmee McLaren wereldkampioen gemaakt. Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigden wel op het podium, maar dat was niet voldoende. Lewis Hamilton haalde George Russell in de laatste ronde in, terwijl Max Verstappen na een spin en een straf als zesde werd afgevlagd.

Om 17:00 uur lokale tijd ging de opwarmronde voor de laatste Grand Prix van het seizoen van start, met de McLaren-coureurs op de eerste startrij. Lando Norris en Oscar Piastri stonden zo op de ideale plekken om de eerste constructeurstitel voor McLaren te pakken sinds 1998. De verwachting was echter dat beide jongelingen voorzichtig zouden zijn in de openingsronde, en Carlos Sainz hoopte daar op P3 van te profiteren. Charles Leclerc startte als negentiende, terwijl Max Verstappen Sainz vergezelde op de tweede startrij.

Bij de opwarmronde werd duidelijk dat nagenoeg iedereen voor de mediumbanden had gekozen in de eerste stint. Alleen Lewis Hamilton, die zijn laatste race voor Mercedes reed, koos voor de harde banden vanaf de zestiende startplek, in wat een incidentrijke afsluiter van het seizoen zou worden.

Red Bull-coureurs spinnen in chaotische openingsronde

Bij de start was er meteen chaos! Max Verstappen kwam goed weg vanaf de vierde plek en zat meteen op de derde plek, waarna hij vol in de aanval ging bij Oscar Piastri. Hij tikte de Australiër in een spin, en spinde zelf ook, al viel hij ondanks die spin niet helemaal terug tot de laatste plek. Piastri deed dat wel. Verstappen kreeg wel enige ruimte, maar had enigszins last van onderstuur, waardoor hij de MCL38 niet kon vermijden. Het incident werd dan ook onderzocht.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Een paar bochten later draaide ook Sergio Pérez in het rond. De Mexicaan was als tiende aan de race begonnen, maar kwam in aanraking met Valtteri Bottas, waarbij de Fin als schuldige aangewezen kon worden. De Red Bull Racing-coureur viel in de openingsronde uit in wat mogelijk zijn laatste race is voor Red Bull. Vanwege de stilgevallen RB20 kwam er een Virtual Safety Car.

Norris leidde na de eerste ronde, voor Sainz, Gasly, Russell, en Hülkenberg. Kevin Magnussen won zeven plekken en lag zevende, terwijl Leclerc in één ronde tijd van de negentiende naar de achtste plek schoot. Verstappen heroverde in de openingsronde voor de Virtual Safety Car al meerdere plekken en reed elfde, net voor Hamilton.

Straffen voor Verstappen en Piastri

In de derde ronde werd de Virtual Safety Car beëindigd, waarbij de coureurs meteen DRS kregen. Verstappen greep meteen een plekje, en schoof de top tien in, terwijl Russell Gasly aanviel. In de achterhoede reed Piastri in de achterkant van de Williams van Franco Colapinto, waarna Piastri een nieuwe voorvleugel moest halen. Verstappen kreeg een straf van tien seconden vanwege het startincident met Piastri en had dus ook veel werk te verzetten. De straf voor Verstappen is bijzonder, aangezien Hülkenberg in Qatar nog twee coureurs een uitvalbeurt bezorgde en geen straf kreeg in de eerste bocht.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Na zes ronden werd de situatie iets kalmer. Norris had bijna drie seconden voorsprong op Sainz, die op zijn beurt weer drie seconden voor Russell reed. De Mercedes-coureur wist de derde plek vooralsnog niet over te nemen. Hülkenberg, Alonso, en Leclerc zaten ook vlak achter het duo, terwijl Verstappen inmiddels op de negende plek reed, vlak achter Magnussen. Inhalen bleek lastig te zijn, maar in de negende ronde haalde Verstappen de Deen toch in en zo schoof hij op naar de achtste plek.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Toppers komen naar voren

Piastri kreeg zelf ook een straf van tien seconden voor zijn incident met Colapinto. McLaren was dus afhankelijk van Norris, die wel zonder problemen aan de kop van het veld reed. Leclerc sprak na de kwalificatie uit dat hij nog in een wonder geloofde en reed na tien ronden dan ook al op P6, en een ronde later was Hülkenberg ook de pineut, terwijl Verstappen de zevende plek van Alonso overnam.

Na dertien ronden maakte Hülkenberg een pitstop, waardoor Verstappen de vijfde plek in handen kreeg. Op dat moment leidde Norris voor Sainz, Russell, Leclerc, Verstappen, en Hamilton, al waren de verschillen groot. Russell reed al meer dan tien seconden achter Sainz, en ook Verstappen had het lastig. Hij gaf aan dat het remmen lastig was en dat zijn banden aan het oververhitten waren.

Leclerc was de eerste coureur in de top vijf, die voor een pitstop koos. Hij kwam daarbij wel weer terecht achter Gasly. Vooraan had Norris alles onder controle, en hij hield het gat naar Sainz constant op vier seconden, al had hij meer snelheid achter de hand. Na 23 ronden was het verschil tussen Russell en Sainz al zeventien seconden, terwijl Verstappen machteloos op vijf seconden achter Russell zat, en dus nog een straf van tien seconden moest inlossen.

Na 26 ronden maakte Sainz een pitstop. McLaren reageerde uiteraard met een pitstop bij Norris, één ronde later. Er stond heel veel druk op de pitstop bij Norris, maar McLaren leverde met 2,0 seconden een geweldige pitstop af. Ook Russell stopte, waardoor Verstappen en Hamilton de enige coureurs waren, die nog geen pitstop gemaakt hadden. Norris en Sainz reden ondanks hun pitstops nog voor de Nederlander.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappen haalt flink uit

Hamilton naderde Verstappen steeds meer, en reed halverwege de race nog maar drie seconden achter Verstappen. De Nederlander loste zijn straf bij zijn pitstop in en stond 13,5 seconden stil. Hij viel hierbij terug tot de elfde plek. De Limburger was duidelijk niet blij met zijn straf: 'Kunnen we ook vragen om een straf van twintig seconden? Domme idioten', zo haalde hij uit naar de wedstrijdleiding in wat ongetwijfeld nog een vervolg zal krijgen.

Net na de pitstop van Verstappen torpedeerde Bottas Magnussen op volle kracht. De Fin viel in zijn laatste race voor Sauber uit. Ondertussen naderde Verstappen Piastri voor de tiende plek, maar McLaren haalde de Australiër op dat moment naar binnen. Piastri loste daarbij ook zijn eigen straf in en viel terug tot de vijftiende positie. Vooraan reed Sainz ruim twee seconden achter Norris, maar hij kon er niet in slagen om de druk echt op te schroeven.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Hamilton maakte na 34 ronden als eerste zijn laatste pitstop, en kwam een paar seconden voor Verstappen terug op het circuit, met een zachtere band. Norris leidde voor Sainz, Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Hamilton, en Verstappen, maar Gasly en Hülkenberg leken nog een tweede pitstop te moeten maken. Hamilton wachtte dat moment niet af, en haalde Hülkenberg in, en niet veel later ook Gasly.

Richting de slotfase van de race lag Ferrari tweede en derde. Daardoor zou het Italiaanse team wel inlopen op McLaren, maar het Britse team had dankzij Norris, die nu vijf seconden voor Sainz reed, genoeg marge. McLaren kon zich echter geen probleem veroorloven bij de Brit. Gasly deed genoeg voor Alpine om de zesde plek bij de constructeurs te behouden, aangezien hij voor Hülkenberg bleef rijden, en Magnussen en Doohan geen kans maakten op punten.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Krachtsverschil wordt duidelijk

Verstappen zag Hamilton met de mediumbanden wel uit het zicht verdwijnen, maar haalde wel ook Hülkenberg en Gasly in, waardoor hij opschoof tot de zesde plek. Norris had de race nog altijd onder controle, voor Sainz, en Leclerc, met Russell en Hamilton op plekken vier en vijf. Piastri probeerde voor McLaren nog een puntje mee te pakken, maar verloor tijd toen hij even van de baan schoot. Uiteindelijk eindigde hij wel nog als tiende.

Vooraan waren de verhoudingen duidelijk. Norris had altijd meer snelheid dan Ferrari, terwijl Mercedes het derde team was. Verstappen zag de Mercedes-coureurs alsmaar verder uitlopen, en beschikte over de vierde auto in de pikorde. Hoewel hij het seizoen niet ideaal afsloot, mag hij dus wel extra trots zijn op zijn wereldtitel. Hamilton haalde Russell in de laatste ronde nog in. Norris won voor Sainz, Leclerc, Hamilton, Russell, en Verstappen. De laatste punten gingen naar Gasly, Hülkenberg, Alonso, en Piastri.

Uitslag Grand Prix van Abu Dhabi 2024

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws