Voor het eerst sinds de terugkeer van de Grand Prix van Nederland op de kalender heeft Max Verstappen geen poleposition gepakt in eigen land. Die eer ging uit naar concurrent Lando Norris, die ruim sneller was. Verstappen troefde met een tweede plek wel Oscar Piastri af, terwijl George Russell, Sergio Pérez, en Charles Leclerc ook in de top zes mogen starten. Carlos Sainz en Lewis Hamilton vielen al in Q2 af.
De afgelopen dagen werd vooral veel regen voorspeld op zaterdag in Zandvoort. Dat was in de derde vrije training ook het geval, maar in aanloop naar de kwalificatie was het zowaar droog in de kustplaats, waarbij een kans van veertig procent op neerslag tijdens de kwalificatie voorspeld werd. Aan het begin van Q1 vreesden de teams echter duidelijk niet voor regenbuien, aangezien de meeste teams nog even wachtten met het naar buiten rijden. Degene die sowieso niet naar buiten kon rijden was Williams-coureur Logan Sargeant, die zijn auto in VT3 volledig afschreef. Williams werkte aan het begin van Q1 nog hard aan het herbouwen van de auto van Sargeant.
Q1: Toppers in gevaar, maar vallen niet af
Na enkele minuten was Carlos Sainz de eerste coureur van de topteams die een snelle ronde reed, al was die ronde niet al te snel. Sergio Pérez ging bijna een seconde sneller, waarna Oscar Piastri al snel de eerste plek overnam met een 1:11,5. De jongeling kon niet tippen aan de eerste poging van Lewis Hamilton, die van start ging met een 1:11,3. Van de topcoureurs hadden alleen Lando Norris en Max Verstappen op dat moment geen tijd staan. Norris strandde ondanks een slordige ronde op slechts 0,002 seconden van zijn landgenoot, terwijl Verstappen pas halverwege Q1 naar buiten reed.
Het circuit bood weinig grip, nadat het eerder nog flink geregend had, en die omstandigheden zorgden ervoor dat Verstappen meteen competitief was. Hij meldde zich meteen in de top drie, op slechts 0,018 seconden achterstand van Hamilton, die nog altijd bovenaan stond. Sainz had het duidelijk lastiger, want na een slechte eerste ronde ging hij bij zijn tweede poging ook slechts naar de twaalfde plek, die duidelijk onvoldoende zou zijn met zeven minuten op de klok. Ook Charles Leclerc, George Russell, en Sergio Pérez waren niet in de top acht terug te vinden. Bij Pérez was dat eraan te wijten dat Hamilton in de weg reed. De Mexicaan wil graag een gridstraf voor de Brit zien voor dit incident.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Met drie minuten te gaan stond Sainz laatste, voor beide coureurs van Visa Cash App RB en Stake, plus Logan Sargeant, wiens auto uiteindelijk niet op tijd klaar was om deel te nemen aan de kwalificatie. Met uitzondering van de Amerikaan reed iedereen in de slotminuten weer naar buiten. Verstappen kwam hierbij niet in de buurt van zijn snelste ronde en brak zijn ronde zelfs af nadat hij herhaaldelijk rond gleed.
Veel andere coureurs zorgden wel voor tijdsverbeteringen, zo ook Sainz. De Ferrari-coureur sprong van de zeventiende naar de eerste plek, en enkele seconden later sloot Leclerc op P2 aan. Russell - eveneens in de gevarenzone - nam de eerste plek over, en daarna sprong Pérez van zestien naar één. Verstappen eindigde uiteindelijk als zevende, terwijl Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Zhou Guanyu, en Logan Sargeant Q2 niet haalden: geen verrassingen dus.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Albon en Gasly gaan door, grote namen vallen af
Hamilton en Verstappen noteerden uiteindelijk niet de beste tijden, maar aren wel de enigen die Q2 haalden door maar één set zachte banden te gebruiken in Q1, waarmee zij een voordeel hadden richting Q3. In Q2 reden alleen de Ferrari's vanaf het begin al een verkenningsrondje op gebruikte banden; veel andere teams wachtten, aangezien de baanevolutie behoorlijk groot was. Na drie minuten was Leclerc de snelste van beide coureurs met een 1:11,6, nog steeds ruimschoots langzamer dan de tijden uit Q1.
Er was nog steeds kans op regen, waar Red Bull vermoedelijk op hoopte voor Q3, aangezien Verstappen met beduidend meer downforce rondreed dan veel andere coureurs. In Q2 bleef het wel nog droog, en dus gingen de overige coureurs gewoon op de zachte banden op pad. Die zachte banden leverden meteen toptijden op: Piastri schoot naar een 1:10,5 en was daarmee sneller dan de poletijd uit 2023. Verstappen kwam drie tienden tekort, maar Norris was wel 0,009 seconden sneller dan zijn teamgenoot. Pérez strandde op zes tienden achterstand als vijfde.
Daarna was het vooral wachten op Mercedes. Russell naderde het McLaren-duo tot op een halve tiende, maar Hamilton kwam maar liefst een halve seconde tekort. Met vijf minuten te gaan werd de top tien gevuld door vijf teams: McLaren, Mercedes, Red Bull, Ferrari, en Aston Martin, met Kevin Magnussen, Pierre Gasly, Yuki Tsunoda, Nico Hülkenberg, en Alexander Albon in de gevarenzone.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Gasly ging vol voor zijn kans en schoof bij zijn laatste ronde naar de vijfde plek, op 0,004 seconden achterstand van Verstappen, die samen met Norris, Piastri, en Russell binnen bleef staan. Dat kon voor Verstappen nog wel eens een dure grap worden, want ook Pérez, en Albon gingen sneller en verwezen Verstappen terug. De Nederlander werd echter gered door zwakke tijden van de Spanjaarden en Hamilton.
Alonso ontsnapte als tiende, maar Sainz en Hamilton vielen allebei af, net als Tsunoida, Hülkenberg en Magnussen. Verstappen ging als achtste door na het nemen van een flink risico, voor Gasly en Alonso. Ook Norris, Piastri, Russell, Stroll, Pérez, Leclerc, en Albon konden zich opmaken voor een Q3-deelname, waarbij Albon en Gasly dus de grootste verrassingen waren.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Norris klasse apart, Verstappen maximaliseert
Verstappen zal wellicht wat regendansjes gedaan hebben, maar dat mocht niet baten: Q3 ging gewoon op een droog circuit van start, al leken de teams wel voor regen te vrezen later in de sessie, aangezien veel toppers al vroeg het circuit weer opreden. Verstappen en de McLarens gingen de strijd met elkaar aan in de openingsminuten van de sessie. Daarbij maakte Norris de beste indruk. Met een 1:10,0 sprong de 24-jarige naar de eerste plek, terwijl Piastri en Verstappen respectievelijk 0,119 en 0,148 seconden langzamer waren.
Verstappens ronde was voorlopig wel goed voor een derde startplek, want Russell was drie tienden langzamer en Leclerc zelfs een halve seconde, terwijl Pérez nog maar één set nieuwe banden had, aangezien hij in Q1 door Hamilton gehinderd werd. De Mexicaan koos ervoor om het einde van Q3 af te wachten. De Aston Martins begonnen met vijf minuten te gaan aan hun snelle ronde op een verder vrije baan. Alonso was twee tienden sneller dan Stroll in het gevecht voor de plekken zeven tot en met tien, met Gasly en Albon.
Van de toppers begon Verstappen als eerste aan zijn bepalende ronde. In de eerste sector verloor hij echter al meer dan twee tienden op Norris, maar in de middensector was de Nederlander net wat sneller. Hij verbeterde zich naar de eerste plek, maar het was onvoldoende om Norris te verslaan, die maar liefst 0,356 seconden sneller was. Toch deed Verstappen goede zaken met een tweede startplek, aangezien Piastri, Russell, Pérez, en Leclerc de plekken drie tot en met zes pakten, voor Alonso, Albon, Stroll, en Gasly. Daarbij heeft Norris vanaf poleposition nog nooit de leiding behouden in de eerste ronde.
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties