Norris bepaalde zelf zijn DNF na aanvaring met Verstappen: 'Dan heeft het geen zin!' Formule 1
Formule 1

Norris bepaalde zelf zijn DNF na aanvaring met Verstappen: 'Dan heeft het geen zin!'

Norris bepaalde zelf zijn DNF na aanvaring met Verstappen: 'Dan heeft het geen zin!'

In 'De race van Verstappen' was al te lezen hoe Verstappen het gevecht op de Red Bull Ring ervoer, nu pakt F1Maximaal.nl ook de boordradio's van Lando Norris erbij. Tijdens de race werden er een aantal boordradio's van Norris uitgezonden, maar om het volledig plaatje, met dus alle communicatie tussen hem en zijn ingenieur, te leveren, doken we erin om de reacties van Verstappen en Norris op een andere manier naast elkaar te leggen.

Inmiddels hebben we het er al zeker drie dagen over: het incident tussen Verstappen en Norris tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlander had de McLaren-coureur tot aan de Grand Prix-dag in elke sessies verslagen. Tijdens de sprintkwalificatie pakte hij in de laatste seconden de poleposition, weliswaar met een marge van slechts 93 duizendsten, maar zijn zege in de sprintrace was behoorlijk overtuigend. Op zaterdagmiddag probeerde Norris het hem al lastig te maken, maar hij weerde alle aanvallen van de Brit af, die toen ook nog eens door zijn teamgenoot ingehaald werd en aan het einde van de race genoegen moest nemen met P3.

Bij de kwalificatie voor de hoofdrace werd hij verpletterd met zeker vier tienden, want Verstappen op een nieuwe set softs was onverslaanbaar. Ook op zondag leek het vrijwel zeker dat de zege naar Verstappen zou gaan. De drievoudig wereldkampioen kon telkens een comfortabel gat van zo'n acht seconden aanhouden, op de mediums en ook op de harde banden. Verstappen klaagde echter over het rijgedrag van de auto op de harde banden, waardoor ze uiteindelijk besloten hem naar binnen te halen. 'Mijn banden zijn echt fucked, maat', liet Verstappen aan race-ingenieur Gianpiero Lambiase weten. In ronde 51 stapte hij over op de mediums.

Norris werd gewaarschuwd voor track limits

McLaren besloot hetzelfde te doen als Red Bull Racing. Dat deed ze bij de eerste stop ook al. 'Kom nu naar binnen, nu naar binnen', communiceerde Will Joseph, de ingenieur van Norris. Verstappen had op dat moment echter een slome stop. Zijn band linksachter wilde er niet op, en hij moest wachten omdat Norris erlangs reed op dat moment. 'Ugh, my god!' zei Verstappen. 'Het is oké', stelde Lambiase gerust. 'Norris op drie seconden.' Verstappen verloor in de pitstraat zo'n 4,5 seconden, en dat was voordelig voor Norris. 'Verstappen staat op een gebruikte set', zei Joseph tegen de McLaren-coureur. Hij had Verstappen al in zijn vizier, en op een nieuwe set mediums kon hij snel dichterbij komen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris oostenrijk 2024 6
Norris liep in na de slome stop van Verstappen.

'Dit is je tweede strike in bocht drie', waarschuwde de ingenieur van Norris, die doelde op de track limits in die bocht. 'Hij zit op 1,2, hij-....' Joseph kon zijn zin niet afmaken, hij werd onderbroken door Norris. 'Ja! Dat zie ik', zei Norris, die niet gestoord wilde worden. 'Ik zal je je werk laten doen', antwoordde de ingenieur. Ondertussen liet Lambiase ook aan zijn coureur weten dat Norris dichterbij kwam. 'Hij heeft DRS nu, het gat is zes tienden', klonk het in de oren van Verstappen. De Nederlander kon de oranje bolide duidelijk groter zien worden, maar hij kwam in wat verkeer terecht, en kon de DRS krijgen van wat voorgangers. Dat gaf hem iets meer ademruimte.

Voorspelde Norris het al? 'Dat is gevaarlijk!'

In de ronde erna probeerde Norris het in bocht drie, maar hij zat er nog niet dicht genoeg achter. Er viel hem echter wel iets op: 'Hij (Verstappen, red.) reageerde op mijn beweging, dat mag niet', zei Norris, die refereerde naar de regel betreffende moving under braking. 'Hij zag me bewegen, en toen bewoog hij ook', noemt Norris nogmaals, die geen reactie kreeg van zijn engineer. 'Ja, we leggen het voor aan de wedstrijdleiding, hij zag jou bewegen, en bewoog toen', herhaalde Joseph. Ondertussen had Verstappen het ook druk met andere dingen. 'Het lijkt alsof er iets mis is met de auto, man! Ik heb echt geen grip', liet de Nederlander weten. Lambiase reageerde met wat afstellingen, maar dat hoefde Verstappen niet te weten: 'Nee!' riep hij. Hij had immers zijn handen vol aan de enkelvoudig Grand Prix-winnaar achter hem.

'Lando, derde strike. We hebben nu een zwart-witte vlag', waarschuwde Joseph, die Norris liet weten dat hij nu echt binnen de lijntjes moest blijven kleuren. Dit was in ronde 58. De Brit lijnde zich op om weer een poging te doen Verstappen in te halen. Bijna was hij succesvol in bocht drie, maar hij blokkeerde en schoot rechtdoor. 'Hij kan dat niet blijven doen! Dat bewegen nadat ik bewoog!' klonk Norris geïrriteerd. 'Dat is gewoon gevaarlijk, zo gaan we hard crashen. Hij forceerde me om wijd te gaan', zei de Brit. Verstappen dacht er heel anders over. 'Hij haalde me buiten de baan in', zei de Nederlander. 'Hij kreeg al een waarschuwing voor track limits', antwoordde Lambiase. 'Nou, dan is het duidelijk toch. Dat is een penalty', zei Verstappen. 'Gewoon doorgaan, Max', reageerde de Red Bull-ingenieur. 'Ja, weet ik, maar kom op.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash max verstappen lando norris oostenrijk 2024 2
Beide coureurs zochten het randje op in hun gevecht op de Red Bull Ring. 

Norris kookt: 'Hij moet me die positie teruggeven'

De engineer van McLaren moedigde zijn coureur echter aan: 'Hij had die plek terug moeten geven, dus laten we het terugpakken.' Dat was Norris ook van plan, maar in bocht drie lukte het alweer niet. Volgens hem bleef Verstappen bewegen in de remzone. 'Ik kan dit niet volhouden als hij dit blijft doen. Zo blokkeer ik mijn banden. Ugh, jezus!' zei Norris. Het weerhield hem er in ieder geval niet van om het in bochten drie en vier weer te proberen. Opnieuw kwam Norris er niet langs. In ronde 62 zat hij er echter dichter achter. Lambiase was druk bezig om Verstappen te ondersteunen met wat afstellingen zodat hij het zichzelf wat makkelijker kon maken in de strijd. Ondertussen zat Norris zichzelf op te vreten achter het stuur, want weer kon hij zijn McLaren niet voor de RB20 krijgen.

In ronde 63 probeerde Norris het aan de binnenkant, maar toen moest Verstappen wijd. 'Hij duwde me weer van de baan af!' zei Verstappen. 'Dat was niet slim', antwoordde Lambiase. 'Dat was gewoon dive-bombing, zo haal je niet in', was Verstappen van mening. Norris was het daar niet mee eens. 'Hij moet die positie teruggeven, want ik zat ervoor bij de apex', zei Norris. 'Ja, en hij ging van de baan', stemde Joseph in. Er zat maar één ding op: het nog een keer proberen in ronde 64. Dat deed Norris, wederom in bocht drie. Toen ging het mis. De heren raakten elkaar waardoor Verstappens band rechtsachter aan flarden was, en Norris had ook een lekke band. 'Nice, oh my god', zuchtte Verstappen.

Norris besloot het zelf op te geven

Volgens Norris had Verstappen zijn auto helemaal vernield. 'De auto is echt fucked', zei Norris. 'Het is een lekke band, dus kom binnen', zei Joseph, die dacht dat ze na een pitstop nog wel verder konden. Norris reed echter op een hoog tempo verder, waardoor de band begon te rafelen en het rubber tegen de vloer begon te slaan. 'Red-eight-ten', verzocht de ingenieur, die een afstelling doorgaf waardoor Norris op drie wielen terug kon hinken naar de pitstraat. 'Ik sta in die afstelling, maat, ben je blind?' kibbelde Norris terug. 'Er is teveel schade, het is beter als we ermee ophouden nu. Laten we de motor sparen als we toch geen punten kunnen krijgen', zei hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris sprint oostenrijk zaterdag mclaren 2024
Norris besloot er zelf mee op te houden, McLaren leek door te willen.

Ondertussen waren de monteurs van McLaren al bezig om er nieuwe banden op te zetten en de voorvleugel te vervangen. Joseph wilde wat zeggen, maar kreeg er geen woord tussen. 'Dan heeft het geen zin!' zei Norris. 'Oké, schakel de auto dan maar uit', zei de ingenieur. Na afloop vond Norris dat Verstappen de schuldige was, en daar was hij erg vocaal over. De Brit zou al zijn respect voor Verstappen verliezen als hij niet zou toegeven dat hij de race had verpest. Volgens Norris kan de schade aan de auto een behoorlijk impact hebben voor zijn thuisrace, die dit weekend op de planning staat. Norris heeft geen punten gescoord, maar Verstappen wel, dus gaat de Nederlander met een nog grotere voorsprong dan voor Oostenrijk naar Silverstone.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws