Cyril Abiteboul is van mening dat talenten nog maar weinig kansen krijgen in de Formule 1, maar dat betekent niet dat de teams een groot talent over het hoofd hebben gezien in de afgelopen jaren. Ondanks dat de renstallen bijna allemaal een eigen academie hebben, is de doorstroom naar de Formule 1 gering. Abiteboul durft zelfs te stellen dat Fernando Alonso de laatste coureur was die zonder hulp doorstroomde naar koningsklasse van de autosport.
De afgelopen jaren krijgen de jonge talenten in de Formule 2 vooral hun kansen in een eerste vrije training. Formule 1-teams moeten verplicht twee keer per jaar een rookie inzetten tijdens een vrije training. Desondanks lijken de echte kansen in de koningsklasse van de autosport beperkt te zijn, aangezien Formule 2-kampioen Théo Pourchaire dit jaar een stap moet zetten naar Super Formula. Felipe Drugovich, die de opstapklasse won in 2022, zal ook aankomend seizoen nog geen vaste waarde zijn in de Formule 1.
In het uurtje dat de coureurs in de auto kunnen zitten, wordt er weinig duidelijk over het talent, meent Abiteboul. Deze rijders moeten vaak wel aan één voorwaarde voldoen. 'Het is een noodzakelijke voorwaarde geworden om geholpen te worden door een Formule 1-team', zegt Abiteboul tegenover FranceInfo. 'Als we naar de recente jaren kijken, zie je Lando Norris bij McLaren, en Max Verstappen en Sebastian Vettel bij Red Bull. Fernando Alonso is misschien wel de laatste coureur die binnenkwam zonder de steun van een team.'
'F1 heeft niet een voor de hand liggend talent gemist'
Ondanks de steun van de renstallen krijgen de jonge coureurs alsnog weinig kansen. Voor het aankomende seizoen zijn er dan ook geen wijzigingen gemaakt. De coureurs die vorig jaar de Grand Prix van Abu Dhabi verreden, zullen ook in Bahrein aan de start verschijnen. Dat is volgens Abiteboul niet per se een groot probleem. 'Ik denk niet dat de Formule 1 voor de hand liggend talent heeft gemist. Ik ben echter niet zeker of de coureurs die in de Formule 1 zijn gekomen, het allemaal verdienden.'
De voormalige teambaas doelt hiermee vooral op pay drivers, coureurs die geld meenemen om zo een zitje te bemachtigen. In het recente verleden namen Nikita Mazepin en Nicholas Latifi sponsoren meer voor respectievelijk Haas en Williams. De samenwerkingen waren niet zo succesvol voor de renstallen en dat zorgt in de ogen van Abiteboul voor een bepaalde trend. 'Het is altijd een groot risico, waardoor teams de gok niet meer durven te wagen.'
Zo gaf Guenther Steiner, teambaas van Haas, aan dat de Amerikaanse niet snel meer in zee zal gaan met een rookie. Abiteboul denkt dat het te maken heeft met de bedragen die rondgaan in de Formule 1 en het feit dat de fouten van rookies veel geld kunnen kosten. 'Vroeger, toen Ron Dennis besloot Lewis Hamilton in de McLaren te zetten, zat hij thuis, net als Frank Williams die zijn eigen team had. Ze hadden niemand die tegen hen zei: pas op, je doet iets doms door een jong iemand aan te nemen', aldus de Fransman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties