De Formule 2 is bezig om te zorgen dat de 2024-auto geen probleem zal zijn voor vrouwelijke coureurs, bevestigt Bruno Michel, de CEO van de Formule 2. De wagens in de opstapklasse zijn momenteel een hoop zwaarder om te besturen dan Formule 1-auto's. Voor de toekomst wil het kampioenschap daar verandering in brengen, zodat vrouwelijke coureurs het makkelijk krijgen in de klasse.
De president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, gaf eerder al aan dat vrouwelijk coureurs tegemoet moeten worden gekomen, omdat zij fysiek gezien een achterstand hebben op de mannen in de sport. De Formule 2 bevestigt nu dat er inderdaad aan gewerkt wordt, om de doelen van de FIA te bereiken. 'We nemen dat natuurlijk heel serieus, vooral omdat het van Ben Sulayem komt', begint Michel, geciteerd door RaceFans.
Tatiana Calderon, die in de Formule 2 rijdt, benoemde het grote fysieke verschil tussen de Formule 2 en de koningsklasse en ook W Series-kampioen Jamie Chadwick uitte haar zorgen. 'Het maakte me bang dat ik ooit fysiek worstelde in een auto', liet de Britse weten. Michel werkt daarom zeer nauw samen met de FIA en onderzoekt onder andere mogelijkheden als stuurbekrachtiging. 'We zullen zien wat we moeten doen met betrekking tot de conclusies die we zullen trekken over deze nieuwe auto', vertelt hij.
Michel: 'We willen de auto niet complexer maken dan nodig'
'We weten dat we ervoor moeten zorgen dat het zeker geen probleem wordt voor vrouwelijke coureurs. Dat is het hele idee van wat we doen', vervolgt de CEO van de Formule 2. 'Maar aan de andere kant willen we de auto niet complexer maken als het niet nodig is.' Ook kan het budget nog wel roet in het eten gooien wat betreft de stuurbekrachtiging. Er zijn namelijk ook zaken als veiligheid waar met de nieuwe auto's rekening mee moet worden gehouden. 'Dus dat zou, nummer één, een zeer sterke verandering zijn.'
De aanpassingen die worden doorgevoerd, zullen zo eenvoudig mogelijk zijn. 'We moeten er zeker van zijn dat wanneer er een probleem is, er een klein onderdeel van de auto kan worden veranderd', vertelt Michel. 'We moeten er namelijk zeker van zijn dat er aan de auto kan worden gewerkt met een beperkt aantal mensen, omdat er slechts twaalf man in de Formule 2 aan een auto werken. Daarom, als je het over stuurbekrachtiging hebt, moeten we er zeker van zijn dat we dat kunnen blijven doen met dezelfde kosten als nu, want de coureurs zullen er uiteindelijk voor moeten betalen. En dat is iets waar we heel voorzichtig mee moeten zijn', concludeert de CEO van de Formule 2.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties