Nicholas bespreekt bijzondere crash Verstappen: 'Andere teams hadden het überhaupt niet geprobeerd' Formule 1
Formule 1

Nicholas bespreekt bijzondere crash Verstappen: 'Andere teams hadden het überhaupt niet geprobeerd'

Nicholas bespreekt bijzondere crash Verstappen: 'Andere teams hadden het überhaupt niet geprobeerd'

Calum Nicholas, monteur voor het team van Red Bull Racing, kan zich nog een bijzondere crash van Max Verstappen herinneren. De coureur van de Oostenrijkse renstal crashte tijdens een opwarmronde voor de Grand Prix van Hongarije in 2020, waardoor het team een hels karwei stond te wachten. De monteurs wisten de auto echter op tijd te repareren, en Nicholas denkt dat Red Bull zich hiermee onderscheidt van de rest van het veld.

Nicholas werkt al jaren voor het team uit Milton Keynes en de monteur kan beamen dat Red Bull altijd een stapje extra probeert te zetten. Zo heeft de Brit meerdere malen meegemaakt dat het team in zeer lastige omstandigheden toch nog een goed resultaat wist te boeken. Nicholas noemt de Grand Prix van China in 2018 als een voorbeeld. Red Bull had geen reserveonderdelen voor de motor meegenomen, maar de krachtbron van Daniel Ricciardo begaf het tijdens de laatste vrije training.

Na wat knip-en-plakwerk wist Red Bull de auto gereed te maken voor de kwalificatie. Uiteindelijk wist Ricciardo de race vanaf de zesde plek te winnen. 'Een ander moment dat ik me kan herinneren, is het moment dat de crew die in Hongarije aan Max' auto werkte - toen hij van de baan raakte op weg naar de grid - vrijwel de hele linkervoorkant vervingen', geeft Nicholas aan bij de High Performance Podcast. 'Ik denk niet dat andere teams dat überhaupt zouden hebben geprobeerd.'

Voor de Grand Prix van Hongarije in 2020 verloor Verstappen op een nat Hungaroring de controle over zijn Red Bull-bolide in bocht 12. Er werd door het team besloten om de auto niet naar de garage te brengen, maar om de herstelwerkzaamheden uit te voeren op de grid. Verstappen mocht de race vanaf de zevende plek beginnen en na de crash begon een race tegen de klok voor zijn team. 'Je hebt ongeveer een half uur op de grid', stelt Nicholas.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

copyright proshots 8722778
Op het natte asfalt ging alles na de start wel goed voor Max Verstappen. 

Red Bull accepteert geen nederlagen

'Als je het in de garage had gedaan, had je er zeker anderhalf uur over gedaan om alles perfect in orde te maken', vervolgt de monteur. Red Bull had echter niet de luxe om een perfecte auto klaar te zetten voor de Nederlandse coureur. 'Voor ons was het een kwestie van: we kunnen het zo repareren dat hij de race veilig kan rijden, en dan zien we wel waar het ons brengt. Want het andere alternatief is dat je de auto terug de garage in duwt en een DNS (Did Not Start, red.) hebt. Voor ons gold altijd: als je het niet probeert, accepteer je de nederlaag al.'

Uiteindelijk kwam Verstappen als tweede over de streep in Hongarije. Dat leverde gedurende de race een hoop verwarring op bij Lewis Hamilton, die door zijn race-ingenieur voor de start van de Grand Prix werd verteld dat Verstappen de race niet zou rijden. 'Het was een geweldig resultaat. Je spreekt echt over een enorme hoeveelheid vertrouwen die een coureur in zijn crew moet hebben. Maar dat vertrouwen wordt natuurlijk over de jaren heen verdiend.'

Bovendien was het vertrouwen wederzijds. De auto was waarschijnlijk niet in opperbeste staat toen de vijf rode lampen uitgingen. 'Soms vraag je iemand als Max om een Grand Prix te rijden in een auto die veilig is, maar verre van perfect. Misschien moet hij het stuur op een rare manier vasthouden of werkt het remmen niet helemaal zoals het hoort. Natuurlijk probeer je dat te vermijden, maar als de keuze is tussen dat en een hoop punten verliezen, dan zullen we altijd die gok nemen. Zolang we weten dat de auto veilig is, zullen we altijd proberen het mogelijk te maken', stelt Nicholas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws