Red Bull Racing-hoofdontwerper Adrian Newey blikt terug op de RB18 die hij samen met het team op de grid heeft gezet voor het 2022-seizoen. Volgens Newey is de Red Bull-bolide in de statistieken absoluut de beste auto die ze in tijden hebben gehad. Aan het begin van het seizoen had de RB18 nog wat problemen, maar zodra die verholpen waren, verdween de auto aan de horizon.
In 2021 was Red Bull verwikkeld in de titelstrijd met Mercedes, waardoor Ferrari wel eens het meest verrassende team kon worden in 2022. De Italiaanse renstal besloot eerder te gaan ontwikkelen voor het 2022-seizoen, waar Red Bull en Mercedes nog druk waren met de titel. Dat besluit vanuit Maranello leek eerst goed uit te pakken, aangezien Charles Leclerc en Carlos Sainz direct een één-twee vastlegden bij de seizoensopener in Bahrein.
Hoe dan ook kon Ferrari niet lang genieten van hun positie vooraan in het kampioenschap. Zodra er een aantal updates werden geïnstalleerd op de RB18 volgde een golf van constante prestaties, waardoor de Red Bull-bolide uiteindelijk zeventien wedstrijden heeft gewonnen, en daarmee een winstpercentage van 77.2 procent heeft behaald. 'Statistisch gezien is de RB18 onze beste auto', vertelt Newey in gesprek met de officiële website van de Formule 1.
'Ik denk dat we zeer trots op de auto kunnen zijn. We waren in 2021 een titelstrijd aan het voeren, waar we veel van onze middelen in hebben gestoken. Die hebben we niet in de splinternieuwe auto kunnen steken, dus het was echt een balans zoeken', legt de Brit uit. 'We hebben ons gefocust op het juist krijgen van de fundamentele onderdelen, zoals de wielophanging aan de voor- en achterkant, de lagen en de radiatoren', vervolgt Newey.
Newey legt nadruk op invloed van een update aan de auto
Het lijkt soms wellicht alsof een update weinig doet voor de auto, maar Newey legt de nadruk op hoe belangrijk een klein verschil kan zijn. Nadat Red Bull flink aan de RB18 is gaan sleutelen, was te merken dat de updates wel degelijk effect hadden. 'We hadden wat moeite met het gestuiter tijdens de wintertests, maar daar hebben we onderzoek naar gedaan zodat we het direct konden aanpakken', vertelt de hoofdontwerper van de Oostenrijkse renstal. 'Toen we het racepakket op de auto monteerden in Bahrein kwamen we zeker achter Ferrari terecht, maar daarna was het een kwestie van ontwikkelen. En tijdens de tweede helft van het seizoen klopte het competitieve pakket volledig.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties