Charles Leclerc heeft in het hol van de leeuw de overwinning uit het vuur weten te slepen. Red Bull Racing en Max Verstappen leken na de vrijdag en de zaterdag op weg te gaan naar een derde overwinning op rij tijdens de thuisrace van het team. Niks bleek minder waar, aangezien Ferrari de betere auto had op de Red Bull Ring. Carlos Sainz had de pech dat hij niet als tweede kon eindigen, door een motor die vlam vatte. Kortom, genoeg om over te praten in De Nabeschouwing, met hoofdredacteur Christian Moerman.
Was Pérez te gretig in bocht 4, of was het volledig de schuld van Russell?
'Laat ik vooropstellen dat bocht 4 een lastige bocht is. De bocht valt een beetje weg naar beneden. Je zag het in alle subklassen: een inhaalactie is aantrekkelijk, maar ook verschrikkelijk moeilijk. Dat heeft met de natuur van de bocht te maken. Ik vind het dan ook onverstandigheden om het daar te proberen, ondanks dat het snelheidsverschil groot was. Je komt in die bocht uit na drie opeenvolgende DRS-zones, dus ik snap het ergens wel, maar het risico is gewoon te groot. Pérez had moeten wachten op het volgende rechte stuk.'
'Je kan het ook een race-incident noemen. Ze konden er allebei eigenlijk niks aan doen, behalve dan het niet plaatsen van de inhaalactie. Is de straf uiteindelijk terecht? Eigenlijk wel. Ik kan me een incident tussen Lewis Hamilton en Alexander Albon herinneren in 2020, en Hamilton werd toen voor een vergelijkbare actie bestraft. Vanuit het oogpunt van consistentie is het dus logisch dat Russell ook werd bestraft.'
Had je verwacht dat Ferrari zo sterk zou zijn in vergelijking met Red Bull?
'Ik had verwacht dat Ferrari sterk zou zijn, maar het verbaasde me vooral hoe zwak Red Bull was. Dat is waarop de Grand Prix bepaald is, niet omdat Ferrari zo veel pace had, maar omdat Red Bull zo weinig pace had. De Ferrari gaat gewoon als de brandweer. Ze hebben een goede motor en veel tractie bij het uitkomen van trage bochten. De F1-75 doet het op vrijwel elk circuit goed. In Frankrijk vinden we ze zonder twijfel weer terug in de top-drie in de eerste vrije trainingen.'
'Dat Red Bull zoveel snelheid verloor, door bandenslijtage zeggen ze zelf, was wel verrassend. Ze merkten het niet in sprintrace. Dat kan liggen aan de temperatuur, want het was warmer op zondag dan op zaterdag. Over twintig ronden valt de bandenslijtage misschien ook niet op. Als je 71 ronden moet rijden, dan merk je het plots wél op. Ik had het verschil echt niet verwacht, maar dat komt vooral door Red Bulls ondermaatse optreden.'
Hoe belangrijk is deze overwinning voor het zelfvertrouwen van Leclerc?
'Met het zelfvertrouwen van Leclerc is niet veel mis. Hij heeft voor Oostenrijk een aantal races niet kunnen winnen, maar hij weet dat het niet door hemzelf kwam. In Imola ging hij in de fout, maar dan is hij wel heel schuldbewust. De problemen in Monaco, Azerbeidzjan, en Canada kwamen niet door zijn eigen toedoen, dus dat tast zijn zelfvertrouwen niet aan. Deze zege is dan ook niet belangrijk voor hem, maar wel voor Ferrari. Ze hebben laten zien dat wanneer alles klopt, ze kunnen winnen, wat ze dit jaar vaak hadden moeten doen.'
Heeft Verstappen het resultaat, gezien de verhoudingen, weten te maximaliseren?
'Ik denkt het wel. Dat Carlos Sainz wegviel, was een cadeautje. Onder normale omstandigheden had Verstappen als derde moeten eindigen. Als hij achter Sainz had gezeten, dan had hij nog een gratis pitstop kunnen maken om de snelste raceronde te rijden. Dan was Leclerc negen punten ingelopen, en nu zijn het er zes. Die drie puntjes kunnen een groot verschil maken aan het einde van het seizoen. Het is dus goed dat Red Bull alles eruit heeft gehaald, al neemt dat niet weg dat er meer in had moeten zitten.'
Weer technische mankementen bij Ferrari, hoeveel pijn gaat dit de Italiaanse renstal nog doen?
'Ik heb de beelden teruggekeken, en je ziet gewoon de motor ploffen onder de motorkap. Ik denk dat, net zoals bij Leclerc in Baku, Sainz twee of drie motoronderdelen kwijt is. Bovendien vloog de motor in de fik, en dat kost allemaal geld, wat nadelig is als je met een budgetplafond te maken hebt. Als hij bijvoorbeeld de Turbo, MGU-H, en MGU-K verliest, dan zit er een gridstraf aan te komen. Red bull kan dan weer inlopen, en dat is voor Ferrari allesbehalve wat ze willen in een lastige titelstrijd.'
'Ik weet verder niet waar deze problemen vandaan komen, en ik weet ook niet hoe hardnekkig ze zijn. Er gaat wel gewoon veel te veel fout. Als ik terugkijk naar Baku, Spanje en Oostenrijk, dan zie ik dat ze drie van de elf races zijn uitgevallen door motorproblemen. Dat is simpelweg te veel. Dat is een uitvalpercentage van 25 procent over twee coureurs.'
Weer punten Schumacher, stelt hij zijn toekomst hiermee veilig?
'Dat wil ik niet zeggen, want één zwaluw maakt geen zomer, en twee ook niet. Het is wel mooi dat hij zelfvertrouwen heeft gevonden. In de hoofdrace heb ik hem eigenlijk nauwelijks gezien, maar hij maakte een uitstekende indruk in de sprintrace in zijn gevecht met Lewis Hamilton. Dit is goed voor hem, hij haalt momenteel meer uit het materiaal dan er in de Haas zit. Alfa Romeo, McLaren en Alpine zijn normaal gesproken namelijk sneller dan de Amerikaanse renstal. P6 is voor hem gewoon lekker.'
'Is hij een van de toptalenten van de sport? Ik denk van niet, en dat dacht ik voor deze puntenfinish ook niet. Dat komt gewoon omdat hij nét dat speciale niet heeft wat een Verstappen, Leclerc en Esteban Ocon wel hadden op jonge leeftijd. Daarom denk ik dat die finishes niet veel gaan uitmaken voor zijn gehele carrière. Deze punten zijn fijn voor Haas, en het versterkt zijn positie binnen het team wel. Je kan wel Schumacher heten, maar als je niet levert dan vlieg je er op een gegeven moment gewoon uit.'
Wat vind je van de misdragingen van de fans op de Red Bull Ring?
'Ik vind het best wel jammer dat Verstappen zich hier niet meer over dit soort misdragingen uitspreekt. Hij is één van de meest invloedrijke coureurs op de grid, maar op maatschappelijk gebied houdt hij zich afzijdig. Dat is zijn goed recht, maar toch blijft het jammer. Al helemaal omdat veel fans naar hem opkijken, en zich ongetwijfeld anders zullen gedragen naar aanleiding van zijn woorden.'
'Dit gedrag hoort niet thuis op de circuits. Aanranding, gescheld en al dat soort taferelen horen er niet bij. Ik zag recent een filmpje van een fan in een oranje shirt die een Mercedes-petje in de fiks tak. Het respect is ver te zoeken, en zulke mensen snappen niet waar deze sport over gaat. Ik schaam me er ook een beetje voor, maar je hebt altijd van dat soort gekken ertussen zitten. Gelukkig zijn er voldoende mensen die wel weten hoe je je moet gedragen, en die naar het circuit gekomen zijn voor datgene dat we dit weekend gezien hebben: gewoon een lekker potje racen. Daar gaat het uiteindelijk om.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties