Max Verstappen is geen fan van de manier waarop er op de baanlimieten is gelet door de wedstrijdleiding in Oostenrijk. De coureur van Red Bull Racing vindt het er niet goed uitzien voor de sport en noemt de wijze van handhaving 'een grap'. Hij hoopt verandering te zien voor de toekomst door de wedstrijdleiding, die al het hele seizoen geen goede beurt maakt bij de F1-coureurs.
'Ik denk dat het gewoon meer gaat om het samenwerken met de coureurs in plaats van alleen je standpunt te behouden en koppig zijn', zegt Verstappen tegenover The Race over die wedstrijdleiding. 'We willen het voor iedereen beter maken. Het is niet alsof we voor onszelf vechten. We hebben goede gesprekken en uiteindelijk denk ik over de meeste dingen dat iedereen zijn eigen mening heeft.'
'Maar, zoals die baanlimieten...', gaat de Nederlander, die tweede werd tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, enigszins geïrriteerd verder. 'Ik denk dat het debat over de baanlimieten dit weekend een beetje een grap was, niet alleen in de Formule 1 maar ook in de Formule 2 en Formule 3. Het is gemakkelijk om van buitenaf te zeggen: ja, je moet gewoon binnen de witte lijnen blijven. Ik bedoel, het klinkt heel gemakkelijk, maar dat is het niet.'
Verstappen: 'Voeg dan gewoon een muur toe of leg wat grind neer'
Verstappen legt uit waarom het makkelijker is gezegd dan gedaan om binnen de witte lijnen te blijven: 'Als je zo snel door een bocht gaat en sommige zijn een beetje blind, als je wat meer onderstuur hebt, de banden slijten, dan is het makkelijk om gewoon over de witte lijn te gaan, maar win je eigenlijk tijd? Misschien wel, misschien niet. En om eerlijk te zijn, het zijn maar twee of drie bochten waar je echt net iets breder kunt gaan.'
'En ja, ik denk niet dat we dat ah, je bent een millimeter te ver gegaan, dat is een penalty of wat dan ook zouden moeten hebben', stelt de regerend wereldkampioen, die de wedstrijdleiding graag adviseert: 'Voeg dan gewoon een muur toe of leg wat grind neer. Net als bocht 6, bij de exit, dat vind ik geweldig. Omdat er grind is, straf je jezelf als je wijd gaat. Dit zijn dingen waar we naar moeten kijken, hoe we het beter kunnen maken, want ook voor de stewards is het bijna onmogelijk om dit soort dingen te controleren.'
Verstappen stelt dat er met oog op de toekomst verandering nodig is om dergelijke zaken te voorkomen: 'Dit soort dingen, ik denk dat het er gewoon niet goed uitziet, ook voor de sport. En dat is maar één ding. Het andere is met race-incidenten. We kunnen het zeker beter doen, ik denk dat we eraan zullen werken en proberen het beter te maken.'
Also read
Verstappen stipt verbeterpunt aan voor Red Bull: 'Steeds hadden we hetzelfde probleem'
Lammers legt uit waarom Verstappen de sprintrace wel won, maar de hoofdrace niet
Update 09.05u (11/07) | Norris schaart zich achter Verstappen: 'Het is gewoon gokken met baanlimieten'
Ook Lando Norris is niet helemaal te spreken over hoe de baanlimieten gecontroleerd werden op de Red Bull Ring. Veel coureurs, waaronder hijzelf, moesten tijdstraffen uitzitten vanwege het overschrijden van de limieten van het asfalt. Vervelend, maar door de coureurs niet echt te verhelpen, stelt hij. Vanuit de cockpit konden ze de limieten van het circuit immers niet zien.
'Al met al had ik een prima race, alleen die tijdstraf voor baanlimieten is een smetje op de middag', zo opent de McLaren-coureur bij Sky Sports F1. Vroeg in de wedstrijd beging hij twee keer een overtreding, waarna de derde keer, en dus een tijdstraf, de rest van de race boven zijn hoofd hing. In principe was dit voor hem geen probleem, ware het niet dat hij zelf niet wist of hij over de baanlimieten heen zat of niet.
Volgens Norris is het namelijk niet mogelijk om vanuit de cockpit te stellen of je goed zit, of niet: 'Je kan de witte lijnen niet zien. Je bent dus gewoon aan het gokken, en daar ben ik overduidelijk niet goed in', stelt hij met enige zelfspot. 'Soms kreeg ik bovendien een waarschuwing voor een overtreding in de eerste bocht, maar maakte ik daar gewoon een fout.'
'Ik verloor er tijd, dus als je het vanuit dat perspectief bekijkt, is zo'n waarschuwing maar suf. Als ik mij verrem en de kerb raak bij het uitkomen van de bocht, verlies ik drie tot vier tienden. Dat is dus niet hetzelfde als wanneer je in de laatste bocht van het circuit schiet en een voordeel behaalt', concludeert hij. Voor dat soort incidenten vindt Norris niet dat de coureurs bestraft moeten worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties