Horner tast in het duister na slijtageproblemen Red Bull: 'Was het de temperatuur?' Formule 1
Formule 1

Horner tast in het duister na slijtageproblemen Red Bull: 'Was het de temperatuur?'

Horner tast in het duister na slijtageproblemen Red Bull: 'Was het de temperatuur?'

Max Verstappen wist zijn poleposition niet om te zetten in een overwinning. De auto's van Ferrari liepen gedurende de Grand Prix harder dan de RB18 van Red Bull Racing, waardoor Charles Leclerc uiteindelijk de overwinning naar zich toe wist te trekken. Carlos Sainz leek ook Verstappen te kunnen slechten, maar zijn auto vatte vlam in de slotfase van de race. Christian Horner, teambaas van Red Bull, is tevreden met de tweede plek.

'We hebben hele belangrijke punten gescoord', begint Horner bij Sky Sports. 'Ik wil hierbij Ferrari feliciteren, ze hadden het grootste gedeelte van de race de sterkere auto.' Het werd al vroeg duidelijk dat Verstappen twee keer naar binnen zou gaan. De banden hielden het niet lang vol onder de RB18. 'De bandendegradatie was halverwege de stint veel hoger dan we verwacht hadden. Ferrari ging beter met banden om, dat biedt een snelheidsvoordeel en dus strategische voordelen.'

'We staan er goed voor in de titelstrijd, maar de Ferrari's waren snel. Vandaag waren we niet goed genoeg', vervolgt de teambaas. Red Bull is nog tevreden met de tweede plek, aangezien Sainz naar Verstappen toe reed. Door motorproblemen was de strijd vroegtijdig voorbij voor de Spanjaard. 'Het is ongelukkig dat Sainz uitgevallen is. Aan het einde van de wedstrijd hadden we goede pace, maar we waren te traag om naar Leclerc te rijden. Daar moeten we naar kijken.'

De uitvalbeurt van Pérez

Sergio Pérez kende een dramatische Oostenrijkse Grand Prix. De coureur viel uit aan het begin van de race, na contact met George Russell. 'Ik denk niet dat Mercedes het graag heeft dat de Red Bulls in bocht 4 de buitenkant pakken. Zonde, want je zag dat Pérez ervoor zat. Het is vrijwel hetzelfde als wat er bij Alexander Albon gebeurde enkele jaren geleden. Er was zoveel schade dat punten er niet meer inzaten, dus dan kan je maar beter zo min mogelijk meters maken.'

Meerdere inhaalacties in bocht 4 zijn de afgelopen jaren mis gegaan. Sebastian Vettel werd er tijdens de race ook vanaf geduwd door Pierre Gasly. Zowel Russell als Gasly kregen een straf. 'Bocht 4 is lastig. We hebben daar veel incidenten gezien aan de buitenkant. Jammer dat hem niet meer ruimte geboden werd, maar in Frankrijk slaan we terug', aldus een strijdvaardige Horner.

Horner tast in het duister

Red Bull had ontzettend veel slijtage op alle bandensets, en lijkt niet te weten waar dat door kwam: 'Onze slijtage in de eerste stint was erger dan verwacht. Dat moeten we zien te begrijpen. Was het de temperatuur, of was het gewoon het gewicht? Het is frustrerend, maar we deden wat we konden en Max kwam nog terug bij Charles aan het einde', laat Horner weten bij Viaplay.

'Uiteindelijk zaten we er maar anderhalve seconde achter. Met één ronde meer was het interessant geworden. Met maar vijf punten verlies over het hele weekend was dit schadebeperking', benadrukt hij. Verstappen kon naar zijn Monegaskische rivaal toerijden omdat diens gaspedaal vast bleef zitten. Daardoor leverde hij snelheid in. Zonder deze problemen was die slotfase vermoedelijk ook gewoon voor Ferrari geweest.

'Ferrari heeft het beter gedaan qua slijtage'

Ferrari zat op de Red Bull Ring qua slijtage gewoon goed, moet de Red Bull-teambaas toegeven: 'Het gaat erom dat je het meeste uit de banden haalt. De auto’s zitten erg dicht bij elkaar, net als de teams, qua competitiviteit. Het gaat erom wie in de juiste window zit. Ferrari heeft het in dat opzicht beter gedaan', weet hij.

Het eerstvolgende raceweekend, in Frankrijk, gaat het volgens de Engelsman om topsnelheid. 'En de baanlimieten worden daar nog spannender dan hier. Het wordt een race waarin Ferrari's sterke kanten goed zichtbaar zullen worden, maar we hebben goede vooruitgang geboekt met onze auto. Hopelijk kunnen we ze het vuur aan de schenen leggen', concludeert Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws