Max Verstappen heeft de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen, maar hij kreeg de zege niet cadeau. McLaren bleek een geduchte tegenstander te zijn, en met name Lando Norris lag op de loer voor P1. Hoe dan ook won de Nederlander zijn negende race van het seizoen en de 43e van zijn carrière. Net over de helft van de race kwam de safetycar de baan nog op, wat iedereen even wakker schudde. Dat leverde een mooi gevecht op tussen McLaren en Mercedes. Genoeg dus om over na te praten in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mike van Weert.
Norris kon aan het begin van de race Verstappen nog aardig goed bijblijven. Had je het idee dat het een strijd om de winst kon worden?
'De enige strijd die Norris dit weekend van Verstappen kon winnen, was de strijd richting de eerste bocht, en die won hij ook. De concurrentie is kansloos, zelfs al heb je zelf een foutloos weekend en Red Bull een sub-optimaal weekend. Deze zondag laat weer zien, waarin de omstandigheden zeker niet in het voordeel van de Oostenrijkse renstal waren, dat we moeten wennen aan het idee dat we elk weekend hetzelfde volkslied gaan horen. Wil een ander team winnen, moet Verstappen uitvallen; van Pérez kunnen ze zo nu en doen wel een cadeautje verwachten.'
Zo heel groot was het verschil tussen Red Bull en de concurrentie eigenlijk niet in deze race. Denk je dat dat een specifieke reden had?
'Het was gewoon te koud, simpel zat. In Canada gebeurde dat ook en zag je dat de voorsprong ook niet zo groot was. Verstappen zei het aan het begin van het weekend mooi; de kleinere gaten zorgen voor een mooi verhaal, maar hij heeft niets te vrezen. Newey heeft een onverslaanbare machine gebouwd en daarbij heeft Red Bull de mazzel dat Verstappen meer dan competent genoeg is om elke week te maximaliseren.'
'Ondanks dat Red Bull onverslaanbaar is, zijn er nog wel dingen die beter kunnen. Bij koudere temperaturen wordt het werkvenster van de banden een stuk kleiner voor Red Bull en krijgen de coureurs de banden moeilijk op temperatuur. Niet zo gek dus dat Verstappen slecht van zijn startplek kwam. Dan kan je in het gedrang komen, een voorvleugel verliezen en punten mislopen. Al hoeven Red Bull en Verstappen van dat laatste niet echt wakker te liggen.'
Inhaalraces van Pérez lijken gedoemd om te falen. Had Pérez meer uit deze race had kunnen halen?
'Ja en nee. Ja, want de Red Bull is snel genoeg om elk weekend één en twee te eindigen. Nee, want Pérez is niet constant genoeg gedurende een race om, met een niet perfecte auto, een weg naar voren te vinden. Dit is het maximale wat Pérez eruit kan halen en dan is het niet zo gek dat zijn plekje ter discussie staat.'
Norris hield knap stand in het gevecht met Hamilton, en Piastri kon er ook goed bijblijven. Had je verwacht dat McLaren op P2 en op P4 zou eindigen?
'Absoluut niet. In Oostenrijk was de race pace aardig, maar ook weer niet denderend. Dat Norris op hards Hamilton even een lesje leerde, was ontzettend knap. Daardoor kon Piastri natuurlijk bijblijven, maar hij reed gewoon uitstekend. We moeten niet vergeten dat de Australiër nog een rookie is en dan is het niet zo raar als je wat tijd verliest per ronde ten opzichte van Norris. Al met al een topprestatie van McLaren en haar coureurs.'
Ferrari besloot om Leclerc aardig vroeg naar binnen te halen, en later was er weer onenigheid over de boordradio met Sainz. Sloeg de Scuderia strategisch weer de plank mis?
'Kunnen we het nog wel bestempelen als de plank misslaan? Ik bedoel, hadden we wat anders verwacht? Ik denk dat Ferrari niet had verwacht dat de softs van Russell zo lang goed zouden blijven. Het was dan ook waarschijnlijk een poging tot een undercut, die wel werkte, maar niet zoals gehoopt. Al met al een klassieke Ferrari-strategie om het zo maar te zeggen.'
Norris werd de Driver of the Day, maar Albon blonk het hele weekend ook uit. Wie was jouw Driver of the Day?
'Voor Norris, Albon en Verstappen zijn voldoende argumenten verzinnen. Norris deed geen domme dingen, nam het juiste risico in het gevecht met Verstappen en hield met bravoure Hamilton achter zich. Albon is langzaamaan het goudhaantje binnen de sport. P8 in een Williams mag niet onderschat worden, al moet de elfde plek van Sargeant ook niet onbenoemd blijven. Dat is ook gewoon ontzettend knap. En ja, Verstappen, winst en snelste ronde, beter wordt het niet. Hij had een poepstart, maar zette daarna wel weer iedereen in zijn hemd, dat is ook een kracht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties