McLaren ook voor Red Bull een gevaar: 'Kwalificatie was geen toevalstreffer' Formule 1
Formule 1

McLaren ook voor Red Bull een gevaar: 'Kwalificatie was geen toevalstreffer'

McLaren ook voor Red Bull een gevaar: 'Kwalificatie was geen toevalstreffer'

Volgens het Duitse Auto, Motor, und Sport was McLaren zelfs voor Red Bull Racing een gevaar. De Grand Prix van Groot-Brittannië bewees dat de kwalificatie van de Britse renstal geen toevalstreffer was en dat ze het momentum van de zaterdag ook naar de racedag konden vertalen. Hoe dan ook kon Lando Norris na zijn start weinig weerstand bieden aan Max Verstappen.

'De kwalificatie was geen eenmalige prestatie. Ook in de race op Silverstone waren de McLarens snel', begint Auto, Motor, und Sport. 'Norris verdedigde zijn tweede plaats. Oscar Piastri had met iets meer geluk op het podium kunnen staan. Teamchef Andrea Stella ziet de volgende Grand Prix als de grote test. McLaren vierde haar wederopstanding op Silverstone. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Imola in april 2022 behaalde het iconische raceteam weer een podiumplaats. McLaren verzamelde in één klap dertig punten, meer dan in de voorgaande negen Grands Prix bij elkaar. Ze gingen Alpine voorbij en pakten de vijfde plek af. Alpine, zwaar getroffen door een dubbele uitvalbeurt, verzamelde in tien races slechts 47 punten.'

'De racedag bevestigde dat McLaren door talrijke upgrades aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt. De grote verbouwing in Oostenrijk, inclusief de vloer en de sidepods, heeft zich uitbetaald. Op Silverstone werden een aangepaste neus, een verbouwde voorvleugel, gewijzigde achterremventilatie en nieuwe carrosseriedelen voor de achterste draagarmen toegevoegd. Norris was zijn teamgenoot een stap voor. Alleen hij had de nieuwe voorvleugel op zijn MCL60', gaat Auto, Motor, und Sport verder. McLaren hoopt dat de updates ook in Hongarije hun werk gaan doen. Over twee weken zal het Formule 1-circus afreizen naar Boedapest. 'Beide circuits leggen meer druk op de vooras dan op de achteras. Dat komt de papaya-kleurige auto's ten goede.'

Hungaroring gaat 'goed zijn voor het DNA van McLaren'

'Het zit in het DNA van McLaren om snel te zijn in snelle bochten. Silverstone heeft er genoeg van. McLaren presteerde ook goed in de langzamere secties. Dit toont aan dat de auto in staat is compromissen te sluiten. Het gebrek aan middensnelle bochten droeg bij aan de sterke prestatie van McLaren. Daarnaast hielpen de temperaturen, met twintig graden lucht- en 29 graden Celsius op het asfalt, ook mee. In deze omstandigheden voelt de raceauto, ontworpen in Woking, zich goed.' De bandenslijtage was over het algemeen laag. Onder deze omstandigheden ziet de teamchef de echte uitdaging nog komen voor McLaren. 'In Hongarije domineren langzame en middensnelle bochten. En het zal daar heet zijn', zo meldt het Duitse medium.

McLaren heeft nog niet alle problemen opgelost. De coureurs klagen nog steeds over een moeilijk te besturen auto. Ze zijn niet tevreden over de wegligging. Maar liever een snelle raceauto die wat kuren heeft dan een langzame die zich gedraagt. Norris en Piastri stimuleren elkaar. 'Beiden leren van elkaar bij het bestuderen van de data. Dat helpt hen beiden om zich te verbeteren en sneller te worden', zegt Stella. Norris heeft eindelijk een teamgenoot die dicht bij hem in de buurt komt. In de beginfase van de Grand Prix van Groot-Brittannië sloten ze een non-agressiepact. Norris en Piastri mochten in het slipstream van Max Verstappen wegrijden. De ervaren coureur in het team raakte niet verwikkeld in onnodige gevechten. Na een succesvolle start in de vijfde ronde bood hij weinig weerstand aan Verstappen. Norris gooide de deur niet dicht. De tactiek werkte. Langzaam schudde het McLaren-duo de achtervolger Charles Leclerc af.

Bandenkeuze deed McLarens eindsprint wellicht de das om

Meer dan de helft van de race leek het iconische raceteam op koers te liggen voor een dubbele podiumplaats. Maar het noodlot sloeg toe voor Piastri, die van het podium viel, en Norris hield zich in eerste instantie vast voor zijn landgenoot Hamilton met vechtlust. Een safetycar in ronde 32 bracht de recordwinnaar van Silverstone, Lewis Hamilton, pas achter de McLaren met startnummer vier. Beide coureurs maakten gebruik van de gelegenheid voor een voordelige pitstop. De keuze van banden verschilde. Terwijl Mercedes koos voor de zachte compound voor de eindsprint, koos McLaren voor de harde Pirelli-banden. Uiteindelijk was Verstappen de snelste man.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws